برنامه‌اي كه ذهن شما را مي‌خواند و مي‌نويسد

چگونه يك صفحه را در ورد حذف كنيم

برنامه‌اي كه ذهن شما را مي‌خواند و مي‌نويسد

۱۱ بازديد

مدت‌هاست كيبوردهاي هوشمندي در دسترس هستند كه صوت را به متن تبديل مي‌كنند؛ كافي است شما ديكته كنيد و آنها بنويسند. حالا پژوهشگران دانشگاه استنفورد آمريكا به فناوري جديدي دست يافته‌اند: پياده‌كردن افكار. 

به  گزارش دويچه وله؛ تكنولوژي جديدي در دست تكوين است كه مي‌تواند ذهن را بخواند و امواج مغزي را به متن مبدل كند. در يكي از آزمايش‌ها از مرد ۶۵ ساله‌اي كه فلج است، خواسته شد مضمون يك نامه و نوشتن آن با دست را تصور كند.

 

فرد مورد آزمايش، چندين سال قبل بر اثر آسيب نخاعي از گردن به پايين فلج شده و قادر به صحبت نيست اما نوشتن را از كودكي آموخته است.

 

الكترودهايي كه روي سر اين فرد قرار گرفته بود، سيگنال‌هاي مغزي او را در پردازش با يك برنامه تطبيقي رايانه‌اي، به حروف و جمله تبديل كردند.

 

محققان مي‌گويند حين نوشتن حروف، الگوهاي محرك آشكاري در مغز پديدار مي‌‌شوند و حتي وقتي دست ياراي نوشتن نداشته باشد، تصور امر محرك‌ خواهد بود.

 

 

اختراع تازه بر همين بنياد استوار است: تداعي آن چه پيش‌تر الگوهاي محرك‌ را ايجاد مي‌كرد.

 

فناوري تازه به كمك افرادي خواهد آمد كه به دليل فلج مغزي، ناتواني حركتي و گفتاري دارند و تنها از طريق متن مي‌توانند با ديگران‌ارتباط برقرار كنند. آزمايش‌ها نشان داده كه سرعت تبديل فكر به كلمه نيز تابعي خواهد بود از سرعت گردش ذهن فرد مربوطه.

 

 

فرد مورد آزمايش در دانشگاه استنفورد موفق شد ۹۰ حرف در دقيقه بنويسد. نتيجه‌اي مطلوب با سرعت بالا؛ تقريبا به اندازه حروفي كه افراد غيرمعلول طي يك دقيقه روي تلفن‌‌هاي هوشمند خود تايپ مي‌كنند.

 

اين فناوري البته هنوز در مرحله آزمايشگاهي قرار دارد ولي پژوهشگران اميدوارند به زودي آن را روانه بازار كنند.

 

جهان علم قبل از اين، براي افراد فلج اين امكان را فراهم كرده كه با رديابي حركات چشم آنها، حروف را به كيبورد كامپيوتر منتقل كند. سرعت خوانش ذهن در تكنولوژي تازه اما دو برابر متد رديابي حركات چشم است.

https://www.beytoote.com/computer/technews/tnews11075164.html

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.