همه آنچه لازم داريم تا درباره توليد محتوا بدانيم

۲۳ بازديد

بياييد رو راست باشيم وقتي كلمه درونمايه را مي‌شنويد، مغزتان به چيزي جز نوشته و متن و طومار و كتاب و… فكر مي‌كند؟ واقعا به گزارش فكر مي‌كند؟ به پرسش‌نامه چطور؟ چه بسا باورپذير نباشد اما واقعيت دارد و محتوا قالب‌ها و فرمت‌هاي گوناگوني دارد همانطور كه مثال زدم درونمايه ممكن است يك گزارش باشد، شدني است مسابقه فوتبال باشد، ممكن است موزيكي باشد كه در حال گوش دادن به آن هستيم و متعلق به هم فراتر چيزي كه به آن انديشه مي‌كنيم خويش يك درونمايه است. در اين بخش با شناسايي قالب‌هاي كلي محتوا  و قالبهايي كه با آن ميتوانيد به توليد محتواي تارنما خود بپردازيد با ما به اتفاق باشيد.
محتواي متنيدرتحقيقات جهاني انجام شده در دامنه محتوا و البته پژوهش‌هايي كه ما در فرامحتوا اتمام داديم همواره محتواي متني توانسته بيشترين اعتماد بيننده را جلب كند. به همين علت است كه مقالات تحقيقاتي در قالب نوشته منتشر مي‌شوند. يا در بين مجموعه‌هايي كه هم كتاب و هم فيلم آن‌ها موجود است، كتابشان اغلب جنبه يادگيري و فيلم اغلب جنبه سرگرمي را بخود مي‌گيرد و به طور كلي نوشته حس اعتماد در ما برمي‌انگيزد.
محتواي صوتيصوت و انواع جلوه‌هاي صوتي در بازاريابي محتوا مي‌تواند تأثير مضاعفي نسبت به قالب متني داشته باشد و به همين انگيزه در سال‌هاي طلايي راديو بسياري از محتواهاي صوتي ازجمله كمدي، درام، كنسرت­هاي موسيقي كلاسيك، اخبار و گزارش‌هاي براي ميليون‌ها آمريكايي پخش‌شده است.
محتواي ويدئويياخيراً يكتا از روندهاي قابل‌توجه در رسانه‌هاي ديجيتال، تأكيد بر فرآوري محتواي ويدئويي بوده است بسياري در اين زمينه معتقدند كه تغيير رويه به استفاده از محتواي ويدئويي به علت تغيير عادات رسانه است و اين مسئله كه مردم كمتر به ميل خواستن كلمات دارند در اين تغيير رويه بي‌تأثير نيست. امروزه مديران بازاريابي محتوا به‌خوبي مي‌دانند كه با چارچوب‌هاي مشخص‌شده ، بهترين موضوع براي توليد محتواهاي ويدئويي، تهيه فيلم‌هاي آموزشي و توضيحي، مصاحبه‌هاي مسئولان، فيلم‌هاي بدون تاريخ انقضا همچون تهيه غذا و … و ويدئوهاي تبليغاتي است.
محتواي تصويريبازاريابي درونمايه بصري امروزه يكي از پرطرفدارترين محتواهاي بازاريابي ديجيتال است و بهره‌گيري روزافزون از رسانه‌هاي اجتماعي بصري مشابه فيس‌بوك، توييتر، لينك دين، پينترنست، اينستاگرام و … موجب شده لغايت صاحبان سوداگري و بازاريابان ديجيتال آنلاين از اين نوع محتوا كاربرد فراواني براي رسيدن به اهداف خويش داشته باشند.. از عوامل كاميابي محتواهاي تصويري، اين است كه اين گونه درونمايه توجه‌ها را به خويش جلب مي‌كند و فرآيند فرآوري آن ساده‌تر بوده و يكنواختي محتواهاي متني را نيز ندارد. آمارها پرتو مي‌دهد كه محتواي بصري ۹۳ درصد ارتباطات انساني را برپايي داده است.
قسمت سوم: در چه فرمتي بنوسيمنحوه توليد محتوا صرفاً به قالب‌هاي درونمايه چكيده نمي‌شود و پس از انتخاب قالب محتوا مرحله بعدي انتخاب فرمت درونمايه است. بارها و بارها شاهد آن بوديم كه سليقه مشتريان تغيير كرده و به مايه آن تاكتيك‌هاي بازاريابي نيز دچار دگرگوني شده‌اند. فلذا بازاريابان بايد دائما شيوه و پاي بست، پيشه خود را تغيير دهند. قبل از گزاريدن به شيوه توليد محتوا در هريك از فرمت‌هاي اشاره شده دستور دهيد با يك مثال تفاوت بين فرمت درونمايه و قالب محتوا را بيان كنيم: محتواي ويدئويي يك قالب محتوا است، اما اين ويدئو چه فرمتي خواهد داشت؟ گزارش؟ پخش زنده؟ يا موشن گرافيك؟ به هركدام از موارد  گزارش، پخش زنده، موشن گرافيك و… يك فرمت محتوايي محسوب مي‌شوند.
حال وقت آن است كه به شناسايي بعضي از رايج‌ترين فرمت‌هاي محتوايي بپردازيم:
Article (مقاله)اغلب ما اين مقالات را به وبلاگ يا مقالات تارنگار مي‌شناسيم كه چندان بي‌ربط هم نيست و از بارزترين ويژگي‌هاي آن شمار كلمات بين 1000 تا 3000كلمه آن، گزاردن به يك جستار ويژه و فاقد پيام تبليغاتي بودن، است كه از انواع رايج آن مي‌توان مقالات وضعيت و چك ليستي اشاره كرد.
ebook (كتاب الكترونيكي)حتمالا بسيار ديده‌ايد كه وب‌سايت‌ها كتاب‌هايي را به مجاني در پسنديدن شما قرار مي‌دهند، البته مجاني رايگان كه خير! دست كم يك ايميل ناقابل در ازاي هر دانلود از شما خواهند گرفت. به اين درونمايه كتاب الكترونيكي مي‌گويند و اغلب جنبه آموزشي و كاربردي دارد. چكيده بگويم بايد محتوايي پيمان دهيد كه از نظر بيننده ارزش دانلود و دادن ايميل داشته باشد. اين شيوه فرآوري درونمايه دو فايده اصلي براي وب‌سايت شما خواهد داشت: جمع‌آوري ديتابيس از مخاطبان، شناساندن برند خود به عنوان مرجع علمي نزد مخاطب
پادكستپادكست را مي‌توان راديوي شخصي شده ناميد، به اين صورت كه اين امكان را به فرد مي‌دهد تا به محتواي صوتي مورد علاقه خويش را در هر موعد كه بخواهد گوش دهد. امروزه با پروا به برباد دان وقت افراد در وسايل نقليه عمومي، پشت چراغ قرمز و… با توليد پادكست نه فقط  به وقت ملت احترام گذاشته بلكه مي‌توانيد اثربخشي خويش را نيز افزايش دهيد.
موشن‌گرافيكموشن گرافيك آنچه را كه معمولاً تغيير ناپذير و بدون جنبش است، از راه تركيب انيميشن و طراحي گرافيك به ويديوي ديجيتال تبديل مي‌كند. سال‌ها اين شيوه در فيلم‌هاي سينمايي و انيميشن‌ها براي به حركت در آوردن عناوين و پس‌زمينه‌ها و ديگر كاربرد‌ها استفاده مي‌شد اما با ترقي بازاريابي ويديو محور، كاركرد آن از حتماً فيلم‌هاي سينمايي و تلويزيون پا فراتر نهاد و به ابزاري پراهميت و دوست داشتني در ارائه درونمايه تبديل شد.
نكته قابل توجه اين است كه بالغ بر 40نوع فرمت محتوايي هستي دارد و ما در اين نوشتار به چهره انتخابي به 4مورد از اثربخش‌ترين و پركاربردترين آن‌ها پرداختيم.
قسمت چهارم: چگونه مطلبمان را استاندرد كنيمتوليد درونمايه يكي از مهمترين عوامل رشد و بهبود رتبه وب‌سايت شما در موتور‌هاي جستجو بوده و به ديده شدن برند شما در صدر نتايج جستجو شده، كمك شاياني خواهد كرد. ولي آيا حقيقتاً صرف آنكه محتوايي فرآوري كرده و آن را در سايت خويش بارگزاري كنيم، بيننده آن را خواهد ديد، خواهد خواند؟ گوگل بهترين ابزار براي رساندن پيام به گوش مخاطب خواهد بود و رسيدن به استانداردي كه گوگل، محتواي شما را توصيه دهد دقيقا تعريف بهينه‌ سازي براي موتورهاي جستجو يا همان سئو است. در راستي محتواي سئو محور محتوايي هستند كه متناسب با سليقه و استانداردهاي گوگل توليد شده و به نوعي پاسخي براي مايحتاج و سوالات مخاطبان شما را پوشش خواهد داد. البته براي سئو تنها نوشتن محتواي خوب كافي نيست و بخشي از آن به خارج از سايت ما مربوط مي‌شود كه در اين بخش سه مورد از رايج‌ترين استانداردهاي سئوي تو وب‌سايت را به شما شناسايي مي‌كنيم و در مطالب بعدي روش‌هاي براي سئوي بيرون سايت شناسايي خواهيم كرد:
تگ عنوان Title-tagتگ عنوان، يكي از اساسي‌ترين و مهم‌ترين عوامل براي سئو است. چرا اهميت دارد؟ به اين انگيزه كه به موتور جستجوگر و كاربران كمك مي‌كند موضوع محتواي شما را تشخيص دهند. فلذا كلمه‌ي كليدي كه مي‌خواهيد در رتبه‌بندي آن جايگاه مناسبي به دست آوريد بايد درون تگ عنوان باشد و حتي بهتر است تگ عنوان با آن ابتدا مي‌شد. براساس وب‌سايت Moz، تگ عنوان‌هاي با واژه ها كليدي در ابتدا بهتر از تگ عنوان‌هايي كه واژه ها كليدي را در واپسين،انجام خود داشتند مفيد بودند.
توضيحات متا Meta-Descriptionتوضيحات متا، همچون يك دروازه بين موتور جستجوگر و مخاطبين شما عمل مي‌كنند. اگر به‌خوبي تعبيه شده باشند مي‌توانند روي شمار كليك‌ها تأثير بگذارند كه يكي ساير از نشانه‌هاي مثبت براي موتور جستجوگر است. فقط از بهره‌گيري نكردن توضيحات متاي يكسان براي دو مطلب غيرهمسان در وب‌سايتتان اطمينان حاصل كنيد. اين جستار مي‌تواند مايه كاهش رتبه‌ي شما در موتور جستجوگر شود. سوژه ديگري كه بايد به آن توجه كنيد آن است كه حتما از كليدواژه‌تان در توضيحات متا استفاده كنيد.
متن جايگزين تصوير Alt tagزماني كه موتورهاي جستجوگر وب‌سايت شما را رسيدگي مي‌كنند، امكان ديد تصويري كه شما براي مخاطبينتان به نمايش مي‌گذاريد براي آن‌ها شدني نيست. چيزي كه Alt tag سپريدن مي‌دهد افزودن متني به جاي عكس است كه به موتور جستجوگر  امكان فهميدن محتواي عكس شما و دادن ارزش در سئو را به آن مي‌دهد. موضوعي كه در اين باره بايد به آن توجه كنيد آن است كه اگر عكس تنها جنبه‌ي زينتي و زيبايي دارد، نيازي به داشتن متن جايگزين تصوير نيست چرا كه اين شغل به درمان سئو وب‌سايت كمكي نمي‌كند.
قسمت پنجم: چگونه از بيرون هم محتوايمان استاندارد بنظر برسددر تقدير قبل مجموعه صفر لغايت صد توليد درونمايه به شناسايي سئوي تو سايت و استانداردهاي آن پرداختيم و اشاره كوچكي به سئوي بيرون سايت كرديم و اشاره كرديم كه سئوي تو سايت به شيوه‌هايي از سئو گفته مي‌شود كه بدون اقدام نمودن به محتواي تو وب‌سايت روي سئوي شما كارايي مي‌گذارند. حال در اين قسمت به معرفي 4 طريق سئوي خارج سايت مي‌پردازيم:
لينك‌سازي و حذف لينك خرابوقتي محتوايي مي‌نويسيد كه جذاب است و به دل افراد مي‌نشيند، بسياري از آن‌ها محتواي شما را در وب‌سايت‌ها و شبكه‌هاي اجتماعي خويش به اشتراك مي‌گذارند و به شما برگشت دادن مي‌دهند. اين اتفاق زياد پسنديده است به بهبود رتبه شما در موتورهاي جستجو كمك مي‌كند، ولي حواستان به اين لينك‌ها باشد زيرا اگر اين لينك‌ها حذف شود رتبه خوب شما نيز حذف مي‌شود متعلق به بدتر اگر اين لينك‌ها زود حذف شوند شدني است گوگل شما را جريمه هم بكند.
اطمينان از حداقلي بودن زمان عدم امكان دسترسي به وب‌سايتزمان حداكثري دردسترس بودن، پرتو قابل اعتماد بودن است كه موتورهاي جستجوگر به آن پروا مي‌كنند. زماني كه وب‌سايت شما اغلب دست نيافتني است، احتمال آن كه ربات‌هاي گوگل براي دسترسي به وب‌سايت شما با مشكل مواجهه شوند زياد زياد است و اين به معني پرچم‌هاي قرمز در الگوريتم آن‌هاست كه به معني آن است وب‌سايت شما پيشه نمي‌كند. اين جستار مي‌تواند به شدت مضر باشد. در بهترين حالت، رتبه‌بندي وب‌سايت شما سرنگوني مي‌كند. قابل اعتماد بودن و ثبات موضوعاتي زياد پيوسته هستند. كه منجر به شفا سئو وب‌سايت مي‌شوند. فلذا از داشتن سرورهاي حامي براي زماني كه وب‌سايت شما از دسترس خارج مي‌شوند، اطمينان حاصل كنيد.
اشتراك‌گذاري در شبكه‌هاي اجتماعيفعاليت در شبكه‌هاي اجتماعي مي‌تواند باعث درمان  سئو وب‌سايت شما شود. وانگهي مي‌تواند مايه جذب بازديد كنندگان از طريق اطلاعات حساب كاربري شما شود. ميزان دنبال‌كننده‌ها و ميزان كار و جنبش شما در شبكه‌هاي اجتماعي مي‌تواند به رتبه‌بندي شما در جستجو كمك كند.
اضافه كردن نقشه‌ي سايت به گوگل وبمستراين نقشه براي موتورهاي جستجوگر زياد مفيد است كه از راه آن مي‌توانند دسترسي مناسبي به محتواي وب‌سايت شما داشته باشند. با اضافه كردن نقشه وب‌سايتتان در گوگل وبمستر Google webmasters مي‌توانيد امكان دسترسي راحت‌تر ربات‌هاي گوگل به وب‌سايت را به ارمغان آوريد كه به رتبه‌بندي صفحات جديد وب‌سايت شما زياد كمك مي‌كند كه برآيند اينكه مي‌تواند روي رتبه‌ي مربوط به واژه ها كليدي تأثير گذار باشد. پلاگين دوست داشتني وردپرس Yoast SEO به صورت خودكار براي شما نقشه‌ي وب‌سايتتان را تهيه مي‌كند. ساير پلاگيني كه در اين حوزه مي‌توان به آن اشاره كرد Google sitemaps است كه كاملاً تمركز بر جاسازي نقشه از وب‌سايت دارد. حتي اگر يكبار اقدام به اضافه كردن نقشه وب‌سايت خويش كرده‌ايد، در چهره عدم هستي صفحات جديد در موتور جستجوگر مي‌توانيد دوباره اقدام به اين پيشه كنيد.
قسمت ششم: چگونه محتوايمان را به گوش بيننده برسانيمبياييد فرض كنيم كه صاحب بهترين فرآورده جهان هستيد يا بهترين خدمت روي كره زمين را ارائه مي‌دهيد، و  از طرفي بهترين محتواي دنيا را نيز توليد كرده‌ايد، با رعايت تمامي اصول سئوي وبسايت و… . خب كه چه؟ اين درونمايه و محصولمان را بايد قاب نماييم و به بارو بزنيم تا هرروز هنگام ديد آن بگوييم:
“واو چه محتوايي؟”
قطعا پاسخ خير است و اگر بيننده نتواند محتواي ما را ببيند، بهترين محتواي دنيا هم به هيچ دردي نمي‌خورد. ‌به همين علت برخي اعتقاد دارند كه انتشار محتوا از توليد درونمايه مهم تر است.
درواقع اگر انتشار درونمايه اهميت چنداني نداشت، شبكه هاي اجتماعي امروزه بيش از ۱ ميليارد كاربر پركار نداشتند. ابزارهاي بسيار كاربردي مثل تبليغات كليكي موتورهاي جستجو نظير گوگل و يا بسياري از بنرهايي كه در سايت‌هاي گوناگون مي‌بينيم يا حتي رپورتاژهاي متنوع و محتواي مهمان وجود نداشت. متعلق به مهم‌تر رسالت اصلي ايميل كه به عنوان احد از ابزارهاي بسيار پركاربرد در رساندن صدايمان به گوش بيننده شناخته مي‌شود چيزي جز انتشار درونمايه نيست!
همچنين تحقيق صورت گرفته از كسب‌وكارهاي ايراني توسط فرامحتوا  نشانه داد كه انتشار و ارزيابي محتوا يگانه از بزرگترين چالش‌هاي آن‌ها در پياده‌سازي فرايندهاي بازاريابي درونمايه است.
براي انتشار درونمايه راه‌هاي بسياري قبل روي ماست كه در ذيل به معمول‌ترين آن‌ها مي‌پردازيم:
وبلاگوبلاگ‌ها از بهترين و امن‌ترين درگاه‌هاي اشتراك‌گذاري درونمايه محسوب مي‌شوند و بر پايه پژوهش‌هاي سپريدن شده بدست فرامحتوا در نمايشگاه الكامپ بيشترين اعتماد مخاطبين را

منبع: https://faramohtava.com/content-creation-roundup/

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.