۱۰ راهكار براي مديريت فضاي مجازي در ايام كرونايي

۲۳ بازديد

راهكارهاي بهره‌گيري بهتر از اين مكان و تفريق آسيب‌هاي احتمالي پيشنهاد مي‌شود الي خانواده‌ها شيوه مواجهه با فضاي مجازي را در ايام قرنطينه به ياد داشته باشند.به گزارش خبرگزاري تسنيم از تبريز، محسن محمدزاده – استاد سواد فضاي مجازي: تعطيلات طولاني و لزوم رعايت قرنطينه خانگي و پايدار گذاشتن در خانه، باعث رغبت بيش از قبل كسان به به كارگيري فضاي مجازي شده است. با توجه به تجربه جلسات و كارگاه‌هاي مختلف در مواجهه با خانواده‌ها، راهكارهاي پايين را براي استفاده بهتر از اين مكان و تفريق آسيب‌هاي احتمالي پيشنهاد مي‌كنم.
1- از نرم افزارهاي مهار زمان كاربرد كنيد. نرم افزارها اين امكان را به شما مي‌دهند كه زمان استفاده تان از گوشي در درازا روز و هفته و بازه‌هاي زماني، دقايق استفاده در هر ساعت از شبانه روز و ميزان به كارگيري برنامه‌ها و بازي‌هاي گوناگون را مهار كرده و در صورت نياز، محدوديت‌هاي زماني براي بهره‌گيري بعضي از برنامه‌ها يا ساعات فعاليت خودتان قائل شويد.
اين برنامه‌ها به والدين هم براي مديريت مصرف مجازي فرزندانشان كمك مي‌كنند. كافي‌است به يكي از فروشگاه‌هاي اينترنتي نرم افزارهاي موبايل مراجعه كرده و با عناويني همانند نرم انگيزه ها مديريت زمان و مصرف اينترنت جستجو كنيد.
2- اگر گرفتار كاربرد اجباري از اينترنت و گوشي تلفن همراه شده ايد و بايد دائما گوشي خويش را چك كنيد و در چهره عدم استفاده از اينترنت و گوشي احساس عصبانيت، بدخلقي و بي‌قراري مي‌كنيد، اينها مي‌توانند علائم اعتياد شما به اينترنت باشند كه بسيار خطرناك است؛ مواظب باشيد و رويه خود را تغيير دهيد.
3- براي به كارگيري اينترنت و گوشي در درازا روز يك محدوديت زماني همانند 2 ساعت تعيين كنيد و بعد از هر 30 دقيقه فعاليت، يك وقفه كمينه 10 دقيقه‌اي ايجاد كنيد. مي‌توانيد اين محدوديت‌ها را با استفاده از نرم افزارهاي كنترل زمان كه بالاتر گفته شد، برنامه ريزي و اعمال كنيد.
بيشتر بخوانيدسواد فضاي مجازي ضرورتي براي همه
دومين دوره ‌«سواد فضاي مجازي» در تبريز برگزار مي‌شود
4- در وقفه‌هاي برپايي شده در سررسيد فعاليت، به چشمان و دستان خود استراحت كافي بدهيد و با اتمام نرمش‌هايي كه با جستجو در اينترنت در دسترس‌تان هستند، از آسيب‌هاي شدني به چشم و دستان خويش ممانعت كنيد.
5- در به كارگيري بازي‌ها و محتواها، حتما به رتبه بندي سني بازي‌ها پروا كنيد. عدم دقت به اين مساله باعث بروز اختلالات جدي شناختي و رفتاري به ويژه در كودكان و نوجوانان مي‌شود.
6- حداقل يك ساعت قبل از خواب، استفاده از گوشي، تبلت، كامپيوتر و لب تاب را متوقف كنيد. روشنايي ساطع شده از صفحه نمايشگر به هنگام خيره شدن، اين سيگنال را به مغزتان مي‌دهد كه هنوز سررسيد خوابيدن نشده است و بايد بيدار بماند. پس وقتي شما پس از آخر تكاپو منظور خوابيدن داريد، مغزتان آماده خواب نيست و در بسياري از موارد با اختلالات خواب روبرو مي‌شويد.
همچنين با پروا به اينكه مغزتان به دليل تاثيرات روشنايي صفحه نمايشگر و تراوش بعضي هورمون‌ها نمي‌تواند وارد حالت استراحت كامل شود، بعد از بيداري پرماسيدن كسالت و خستگي خواهيد داشت كه تكرار مداوم اين چرخه در طول يك بازه زماني تاثيرات مخربي مثل اختلال حافظه، تمركز، بي حوصلگي، پرخاشگري و بسياري موارد ديگر را ايجاد خواهد كرد.
7- به گوشه گردنتان در اثناء استفاده از گوشي دقت كنيد. خميدگي گردن به حدود 30 الي 60 درجه در طول ساعت‌هاي متمادي فعاليت، مي‌تواند آسيب‌هاي جبران ناپذيري به مهره‌هاي گردنتان وارد كند.
بهترين حالت اين است كه دستتان را كمي بالا آورده و ارتفاع گوشي را با چشمانتان تنظيم نماييد تا براي مشاهده صفحه، ناچار به خم كردن گردنتان نشويد. لابد خواهيد گفت كه دستانتان خسته مي‌شود، پيشتر گفتيم كه بايد حداكثر هر 30 دقيقه يكبار وقفه اي در به كارگيري گوشي و اينترنت اعمال نماييد، در اينصورت مشكلي پيش نمي‌آيد.
8- نياز نيست تمام كانال‌ها و صفحات و آگاهي ها را به صورت مداوم پيگيري كنيد. اين پيشه باعث اضطراب و استرس بيش از كران شما شده و به تدريج با انباشت اطلاعات و تازه ها اضافي، ذهنتان را خسته كرده و حتي موجب بعضي اختلالات مشابه افسردگي خواهد شد. پس همانند حساسيتي كه بر آشاميدني و غذاهاي خويش داريد، در استفاده از اينترنت هم حساس باشيد و وقت با ارزشتان را براي ديد و احضار هر مطلبي تلف نكنيد!
9- نگذاريد تازه ها و شايعات بدون سند و منبع، ذهن شما و خانواده تان را درگير كرده و موجب استرس و پريشاني بيش از كران و بدبيني شما نسب به سايرين شوند. بهترين پيشه اين است كه با اطمينان به مراجع خبري معتبر و رسمي، كمي تسكين به خودتان بدهيد و از زمانتان بيشترين و بهترين استفاده را بكنيد.
10- در عقيده بگيريد كه سپري كردن بيش از حتماً وقت در فضاي مجازي، مي‌تواند آسيب‌هاي جبران ناپذيري به جسم، روان، روحيات و خلقيات و روابط شما وارد كند. بعد حتما در طول روز زمان مناسبي را به پيوستگي با اعضاي خانواده، دوستان، مطالعه كتاب، بازي‌هاي خانگي و حركتي و مواردي از اين دست تخصيص دهيد الي تندرست و شاداب تر حيات كنيد.

منبع: 

https://www.tasnimnews.com/fa/news/1399/01/06/2230502/%DB%8C%D8%A7%D8%AF%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA10-%D8%B1%D8%A7%D9%87%DA%A9%D8%A7%D8%B1-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C%D8%AA-%D9%81%D8%B6%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%AC%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%85-%DA%A9%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%A7%DB%8C%DB%8C

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.