همه ما گوگل را ميشناسيم و سوالات خويش را از آن ميپرسيم. هر موعد كه عبارتي را در گوگل جستجو ميكنيم، نتايج متفاوتي به ما اثر ميدهد. چه چيزي باعث ميشود در كسري از ثانيه بتوانيم به نتايج مرتبط دسترسي پيدا كنيم؟ گوگل براساس چه معياري ترتيب صفحات نمايش دادهشده را مشخص ميكند؟ گوگل عوامل گوناگوني را در نظر ميگيرد ولي هر سايت نيز اقداماتي را سپريدن ميدهد تا در صفحه نتايج گوگل بالاتر پيمان گيرد. اين اقدامات به معناي سئو كردن سايت است. در اين بلوك يادگيري هدف داريم با مفاهيم سئو آشنا شويم و پس از اينكه دانستيم سئو چيست، اصول سئو كردن سايت و كارهايي كه براي سئو كردن سايت لازم است چهره گيرد را بشناسيم. در جلسه نخست بلوك سئو در ارتباط با مفاهيم كلي سئو صحبت خواهيم كرد و به شما خواهيم گفت چه عاملي باعث ميشود با جستجوي كلمات متنوع در گوگل، نتايج متفاوتي را مشاهده كنيد.
تبليغ در فضاي وبسايتهاي معتبر ايراني در مدياادمديااد، به شما كمك ميكند الي كمپينهاي تبليغاتي كسبوكار خويش را در معتبرترين وبسايتهاي ايراني اجرا كنيد و برند خويش را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان پيمان دهيد.
سئو چيست؟ و چرا سئو اهميت ويژه اي بين برنامه نويسان دارد؟
سئو (SEO) مخفف عبارت Search Engine Optimization و به معناي بهينهسازي براي موتورهاي جستجو است. سئو به مجموعه اقداماتي گفته ميشود كه براي افزايش كميت و كيفيت شدامد ورودي وبسايت از راه جستجوي ارگانيك موتورهاي جستجو چهره ميگيرد كه افزايش بازديد سايت را به پيگيري دارد. معروفترين موتور جستجو در جهان، موتور جستجوي گوگل است. بينگ و ياهو نيز از ساير موتورهاي جستجو هستند. زماني كه شما عباراتي را در موتور جستجو سرچ ميكنيد، نتايج در صفحه نتايج موتور جستجو (SERP) نمايش داده ميشود. براي نمونه براي كلمه كليدي «آموزش ديجتيال ماركتينگ» نتايج پايين در صفحه نتايج موتور جستجوي گوگل نمايش ديتا ميشود.
اهميت صفحه نتايج موتور جستجو براي سئو چيست
برخي از نتايج كه در موتورهاي جستجوي ديده ميشوند، مربوط به تبليغات موتور جستجو هستند. معروفترين تبليغات موتورهاي جستجو مربوط به تبليغات گوگل يا گوگل ادز است. به راحتي ميتوان نتايج تبليغاتي را از نتايج ارگانيك تشخيص عدل زيرا هر موتور جستجو آن را مشخص ميكند. در شكل پايين نتايج تبليغاتي براي كلمه كليدي «what is digital marketing» نشانه داده شدهاند. اين نتايج با آيكون «Ad» مشخص شدهاند.
اهميت صفحه نتايج موتور جستجو براي سئو چيست
باقي نتايج مربوط به نتايج ارگانيك است. نمونه آن را در تصوير مربوط به واژه كليدي «آموزش ديجتيال ماركتينگ» مشاهده كرديد. به راستي نتايج ارگانيك شامل تمام صفحاتي است كه موتور جستجو نمايش ديتا ميشوند اما تبليغاتي نيستند.
حال اگر بخواهيم دقيقتر توضيح دهيم كه سئو چيست، ميتوان گفت سئو كردن يك سايت دربرگيرنده موارد ذيل است:
ايجاد محتواي با كيفيت بالابهينهسازي درونمايه براي واژه ها كليدي خاصايجاد لينك داخلي و خارجيبهبود عملكرد سايت از نظر فنيدرباره هر كدام از موارد گفته شده در درسهاي ديگر بلوك يادگيري سئو توضيحاتي كاملي خواهيم گفت.
اما منظور پاياني از سپريدن اين اقدامات چيست؟ اين راهكارها با هدف افزايش رتبه سايت شما در نتايج جستجوي موتورهاي جستجو به گزيده تر گوگل و با پروا به اهداف تعيين شده كسبوكار اتمام ميشود. در پيوستگي مطلب، هر يك از اين مواردي كه گفته شد، به صورت مفصلتر توضيح ديتا ميشوند.
اهميت سئو چيست؟نزديك به ۶۰٪ از كل شدامد در وب مربوط به جستجوي گوگل ميشود. اگر شما ترافيك ساير موتورهاي جستجو محبوب (مانند بينگ، ياهو و يوتيوب) را نيز اضافه كنيد، همان طور كه در تصوير ميبينيد، ۷۰٫۶٪ همه شدامد از موتورهاي جستجو سرچشمه ميگيرد و باقي ترافيك وب، از منابعي مشابه شبكههاي اجتماعي و ايميلها ميآيد.
سهم شدامد موتورهاي جستجو از ترافيك وب
براي نشان دادن نتيجه بهتر در موتورهاي جستجو بايد بدانيم موتورهاي جستجو همانند گوگل هوشمندتر شدهاند، ولي هنوز به كمك ما احتياج دارند. براي بهينهسازي سايت، ارائه اطلاعات بهتر به موتورهاي جستجو كمك ميكند الي بتوانند محتواي شما را به درستي شناسايي كنند و در نتايج جستجو نمايش دهند. اما سئو كردن سايت مزاياي ديگري نيز دارد.
۱. افزايش ترافيك سايتهرچه درونمايه در صفحه نتايج موتور جستجو در جايگاههاي نخست نمايش داده شود، ورودي اكثريت دريافت خواهد كرد و در نتيجه كليك و ترافيك آن افزايش خواهد يافت.
۲. افزايش نرخ كليكهرچه رتبه شما در نتايج موتورهاي جستجو بيشتر باشد، نرخ كليك (CTR) محتواي شما اغلب ميشود. نرخ كليك به معناي ميزان كليك كاربران روي محتواي شما دسته بر ميزان ديدهشدن درونمايه به درصد در نتايج جستجو است. فرمول آن را در زير مشاهده ميكنيد:
نرخ كليك (درصد)= ۱۰۰*(كليك/نمايش در صفحات جستجو)
براي مثال اگر محتواي شما ۱۰۰۰ بار در موتور جستجو نمايش داده شود و ۱ بار روي آن كليك شود، نرخ كليك ۰٫۱ درصد است. همان طور كه در تصوير آمدهاست، در موتور جستجوي گوگل، نرخ كليك رتبه هاي نخست تا سوم نتايج جستجو، به ترتيب ۳۱.۷۳٪، ۲۴.۷۱٪ و ۱۸.۶۶٪ كه حدود ۷۵ درصد همه نرخ كليك صفحه اول است.
تاثير جايگاه صفحه برآيند اينكه دريافت از طريق سئو چيست
۳. افزايش اعتبار برندپيادهسازي سئو قوي و با كيفيت در وبسايت ميتواند اعتبار برند را بالا ببرد و بر ديگر اقدامات بازاريابي سودمند باشد. اگر رتبه نخست تا سوم را در نتايج داشته باشيد، به مشتريانتان نشانه دادهايد كه از بازيگران اصلي صنعت هستيد. وانگهي اين امر ميتواند نشانه دهنده معروف بودن سايت شما باشد و به اين انگيزه بسياري از كاربران به دنبال نتايج در سايت شما بودهاند.
۴. سئو، بهعنوان يك استراتژي بازاريابي بلند مدتهمانطور كه شما براي رسيدن به رتبههاي بالا زمان صرف ميكنيد، افت رتبه نيز زمانبر است. فلذا سئو راهبرد بازاريابي بلند مدت است. اگر الگوريتم گوگل تغيير نكند يا ساير رقبا استراتژي سئوي خود را تغيير ندهند، زير آوردن شما از نتايج جستجو راحت نيست.
اكنون كه به سؤال سئو چيست پذيرش داديم و دانستيم اهميت سئو چيست، لازم است بدانيم موتورهاي جستجو مانند گوگل چگونه كار ميكنند.
سه شنبه ۳۱ تیر ۹۹ | ۱۳:۴۰ ۴۷ بازديد
تا كنون نظري ثبت نشده است