طراحي سايت همانطور كه از نامش پيداست، به زمينه راه اندازي اصلي ترين و پايه اي ترين دربايستن كسب و كارهاي معاصر براي ورود به بازار تجارت هاي آنلاين اشاره دارد. بدون داشتن وبسايت، راهكارهاي بازرگاني محدودي در قبل روي شماست. ملت بيش از پيش، به فضاي مجازي اعتماد داشته و مايلند لغايت جايي كه شدني است بدون اينكه از منزل خود بيرون شوند، نيازهاي خود را برآورده كنند. لذا، حضور هر كسب و كاري در اين فضاي پرترافيك، نخستين قدم براي ديده شدن و معرفي و در نهايت فروش خدمات و محصولاتش مي باشد. اگر شما هم داراي يك سوداگري هستيد، بدون شك به يك وبسايت احتياج داريد؛ خواه خويش اقدام به طراحي سايت كنيد و خواه اين كار را به يك كمپاني طراحي سايت بسپاريد.
با اينكه بسياري از صاحبان كسب و كار، حتي با اينكه مي دانند قدم اول براي ورود به اين بازار پر هياهو، داشتن يك وبسايت چيره دست و كل منظوره است، ولي از عقيده فني معنا و مفهوم اين واژه ها را نمي دانند و در بازار زياد رقابتي كسب و كارهاي آنلاين، تاسيس يك وبسايت مي تواند حائز پيچيدگي هاي كثرت باشد كه گاهي بعضي از صاحبان سوداگري را از راه اندازي يا بروزرساني وبسايت به طور كامل منصرف مي كند.
– يك وبسايت پيشه اي، بايد حائز چه ويژگي هايي باشد؟– از چه فناوري برنامه نويسي بايد بهره مند باشد؟– چه امكاناتي را بايد در خويش داشته باشد؟– كدام كمپاني طراحي سايت بهترين است؟– چگونه بايد متعلق به مراقبت و نگهداري كرد؟– نحوه بروزرساني وبسايت، در خلال موعد چگونه است؟– آيا دربايستن به يك متخصص دائمي براي رسيدگي به امور وبسايت است؟– و نكته مهم اينكه هزينه دقيق طراحي يك وبسايت چقدر است؟– هزينه حمايت آن چه ميزان است؟– آيا خرج هاي ديگري هم در اين خصوص هستي دارد؟
اينها سوالات متداول و هميشگي صاحبان سوداگري براي راه اندازي يك وبسايت است و البته متاسفانه، براي هر سوال، پذيرش ها فراوان بوده و برگزيدن و تصميم گيري بسيار مشكل است.
در اينجا، هدف داريم لغايت با سادگي هرچه تمامتر نكات فني در ارتباط با راه اندازي يك وبسايت، خاصيت هاي يك وبسايت و مراحل راه اندازي يا بروزرساني يك وبسايت را براي شما نقل كنيم. در پايان، به برخي از پرسش هاي متداول، پاسخي بر بنياد تجربه سالها پيشه در ماضي و بدور از پيچيدگي ها خواهيم عدل و همينطور، آماده هستيم الي هر پرسش ديگري به ذهنتان خطور كرد، آن را با ما در وسط بگذاريد تا در حد سواد، تاب علمي و تجربه خود، پاسخگوي آن باشيم.
قبل از هر چيز، اين نكته بسيار مهم را بيان مي كنيم كه طراحي سايت يك آلت بازرگاني است و نه يك تدبير تجاري. يعني، وسيله ايست كه به كمك آن مي توانيد سوداگري خود را در دنياي آنلاين راه اندازي كنيد. لذا، اين انگاشت كه صرفا با داشتن يك وبسايت حضور شما در دنياي آنلاين، پر رنگ است تصوري كاملا غلط، غير فني و اشتباه است. نتيجه گيري جالب اين نكته آن است كه براي تاسيس يك وبسايت بيچارگي به پرداخت خرج هاي بسيار گزاف نداريد. در واقع، بايد بودجه باره نظر خويش را در دنياي آنلاين، بر روي راهكارهاي بازرگاني متمركز كنيد و نه ابزاهاي تجاري. اين باره را با مثالي روشن مي كنيم: فرض ميكنيم يك شركت معتبر در يك حوزه خاص، علاقمند به فروش تلفني محصولات خود است. اين شركت در راستاي اين قصد خود، تصميم مي گيرد از يك مدير فروش زبده براي اين شغل كاربرد نمايد. مدير فروش مربوطه پس از استخدام ذكر مي كند كه براي ارائه بهترين پاسخ، به ابزاري نيازمند است از جمله: تلفن سانترال، سيستم كامپيوتري، چندين كتاب مرجع در مورد مشاغل، چند كارمند فروش، بروشور محصولات شركت و …نكته كليدي در اين باره اين است كه با فراهم كردن ابزارهاي اوليه، مانند تلفن سانترال، سيستم كامپيوتري، كتاب هاي مرجع مشاغل، و … به هيچ عنوان موفقيت كمپاني مذكور، در فروش محصولاتش تضمين نمي شود. در واقع، همگي اين موارد جزو ابزارهاي تجاري محسوب مي شوند، كه براي رسيدن به موفقيت نهايي مورد احتياج هستند. اما راهكارهاي تجاري در اين مثال چه هستند؟ استراتژي خاصي كه مدير فروش براي پيوستگي با مشتريان خفته در نظر مي گيرد تعيين كننده راهكارهاي تجاري موفقيت در اين مقوله هستند. هر آنچه كه وي بدان نياز داشته و برايش فراهم گرديده است، در راستاي تعريف و پياده سازي اين راهبرد فراهم گرديده است.در بازار آنلاين هم سرگذشت همين است. يك وبسايت تنها يك آلت بازرگاني است و نه بيشتر. نكته كليدي اين است كه آيا اين ابزار، در راستاي راهبرد رسيدن به كاميابي آنلاين آن سوداگري فراهم شده است يا خير؟ لذا، وبسايت شما بايد پسنديده پياده سازي استراتژي ها و راهكارهاي بازرگاني آنلاين باشد. بعدا در باره راهكارهاي تجاري آنلاين هم صحبت مي كنيم.متاسفانه، اين باور كه با هزينه بيشتر براي يك وبسايت زيباتر و سريعتر و … مي توانيم در بازار آنلاين بيشتر بفروشيم، يك نگرش كاملا اشتباه و غير فني است كه بسياري از صاحبان سوداگري و از آن وحشتناك تر بسياري از مديران IT (كساني كه تخصصي در بازاريابي آنلاين نداشته و مديريت شبكه و سيستم هاي كامپيوتري يك سازمان را بر دوش گرفته و متاسفانه به عنوان رايزن سوداگري آنلاين هم در آن شركت منصوب شده و صاحب عقيده هستند) به آن نظر دارند. در اينجا، مي خواهيم اين باورداشت اشتباه را از عقيده فني هم باره رسيدگي قرار دهيم و به اين منظور، به ابزار Google Trends مراجعه مي كنيم:
بررسي تمايلات جستجوي كاربران عالم در حوزه هاي طراحي سايت و سئونمودار فوق، ميزان تمايلات جستجو را در سراسر عالم براي دو پهنه كليدي “Web Design” و “SEO” و طي 16 سال پسين (از سنه 2004 لغايت كنون) اثر مي دهد. بايد بگوئيمSearch Engine Optimization يا همان SEO، به معناي “بهينه سازي وبسايت براي موتورهاي جستجو” است كه عموما به تكنيك هايي گفته مي شود كه مايه مي شود وبسايت شما در برخي از واژه ها كليدي سوداگري شما بالاي ديگر نتايج موتور جستجو پيمان گرفته و برآيند اينكه نسبت به ديگر رقبا بهتر ديده شده و باره پروا اكثريت قرار گيرد. همانطور كه از دياگرام مشخص است، در نخست گرايش ها جستجوي كاربران براي كلماتي در دامنه “Web Design” يا همان طراحي سايت بسيار بيشتر بوده است و دليل آن هم واضح است چرا كه تا آن زمان، راهكارهاي تجاري آنلاين زياد كمياب و لاغر بوده اند. موتور جستجوي گوگل، يك تدبير بازپسين كار بوده، خبري از فيسبوك و اينستاگرام نبوده و بازاريابي درونگرا يا Inbound Marketing هم هنوز به صورت كاربردي پياده سازي نشده بود. اما طي سالهاي 2008 و 2009، رخداد جالبي ميفتد و ميزان تمايلات جستجوي كاربران، براي دو گستره مورد نظر وارون مي شود و تا به امروز هم تغييري در ميزان اين گرايش ها رخ نداده است. لذا، مي توان نتيجه گرفت كه سالهاست كه با پيدايش راهكارهاي تجاري كارساز در گستره كسب و كارهاي آنلاين، پروا كاربران بيشتر روي اين گويه صرف شده است. حال، همين باره را با پروا كاربران در داخل مملكت بررسي مي كنيم:
بررسي تمايلات جستجوي كاربران دروني براي طراحي سايت و سئومتاسفانه، نتيجه كمي دلسرد كننده است. با گذشت 16 سنه از رسيدگي گرايش ها جستجوي كاربران در دنيا، مشخصا كاربران ايراني هنوز درگير گويه طراحي سايت هستند و نه راهكارهاي تجاري آنلاين. نتايج مختلفي را مي نا از اين موضوع، بررسي و تفسير كرد ولي بدون اداء به اين موضوعات، باورپذيري مي نماييم كه بر خلاف انگار بسياري از كارشناسان داخلي، كه راهكارهاي بازرگاني از قبيل سئو يا موارد ساير را در پسين مسير خويش مي شمارند، بايد بگوييم هنوز در كشور ما راهكارهاي بازرگاني حتي آغاز هم نشده اند!!!لذا، اگر كماكان انگاشت مي كنيد كه طراحي سايت از راهكارهاي تجاري آنلاين مهمتر است، به اين معناست كه شما هنوز آمادگي حضور در بازار پررقابت كسب و كارهاي آنلاين را نداريد.
پروسه طراحي سايتحال كه به اهميت داشتن طراحي سايت پي برديد، به طور ساده مراحل طراحي و پياده سازي يك وبسايت مناسب را در اينجا ذكر مي كنيم. شيوه هاي زيادي براي بيان مراحل پياده سازي يك وبسايت تجاري و يا حتي شخصي، چه از سوي يك كمپاني طراحي سايت و چه افرادي كه اينكار را انجام مي دهند، هستي دارد. ولي با پروا به اينكه در بالا بيان كرديم كه تمركز همش بايد بر روي راهكارهاي تجاري باشد و نه افزار تجاري، لذا اين مراحل را مهمترين مراحل در طراحي و پياده سازي يك وبسايت مناسب براي حضور در بازار كسب و كارهاي آنلاين معرفي مي كنيم:
01. شناخت هدف كسب و كاراين مورد، نخستين مرحله يك شركت طراحي سايت در كرج است. چه با آن موافق باشيد و چه نباشيد، بايد قبول نماييم كه هر كسب و كار، طراحي مخصوص به خويش را مي طلبد. نميتوان براي يك وبسايت خبري، از يك فروشگاه اينترنتي استفاده كرد و براي يك سايت رزومه شخصي، يك پرتال سازماني را ارئه داد. متاسفانه، بعضي از طراحان وبسايت، يك سيستم مديريت محتواي اختصاصي را طراحي كرده و آن را براي همگي مشتريان خود بكار ميگيرند و يا اينكه با يك قالب وردپرس زياد راحت تر هستند و انگار مي كنند كه همه مشتريانشان بايد از همان يك قالب استفاده نمايد. لذا، بر اساس بيچارگي يك شخص، يك شركت، يك فروشگاه محلي و يا يك سازمان، ممكن است طراحي وبسايت مربوطه نيز حائز المان هاي متفاوتي باشد كه بايد به آن كاملا توجه نمود. بدين منظور ممكن است سوالاتي را از مشتري بپرسيم و يا اينكه حتي حضورا به محل فعاليت مشتري مراجعه نماييم لغايت با گونه كار و جنبش آن كسب و كار اغلب آشنا شويم.
02. ارائه پروپوزال به مشتريپس از تعريف اهداف سوداگري مشتري از داشتن يك وبسايت، بايد بر پاي بست، نيازهاي آن كسب و كار، يك پروپوزال دربرگيرنده المان هاي پيشنهادي براي طراحي سايت، روال و زمانبندي اجرا و خرج پياده سازي در مراحل مختلف ارائه داد. اين پروپوزال ممكن است بر پاي بست، تفريق يا افزايش درخواست هاي مشتري، چندين بار تغيير نمايد اما شالوده اصلي آن كه بر بنياد تحقيق كسب و كار مشتري بوده است، تغيير نخواهد كرد.
03. طراحي ساختار وبسايتپس از تاييد مشتري نسبت به پروپوزال نهايي، پيشه طراحي سايت عملا پيش درآمد مي شود كه در اين مرحله، بايد نسبت به تعريف ساختار وبسايت و المان هاي باره نظر، اقدام نمود. اين مرحله موعد زيادي را نمي طلبد و به سرعت به اتمام مي رسد، چرا كه در مراحل قبلي، تعريف صحيحي از نيازهاي سوداگري مشتري چهره گرفته است.
04. تهيه محتواپس از تعريف ساختار وبسايت، بايد محتواي باره نظر براي هر تقسيم از ساختار وبسايت، تعبيه گردد. عموما توليد محتوا بر دوش مشتري است؛ اعم از اطلاعات تماس با ما، محتواي شناسايي شركت و تيم سازماني، كاتالوگ محصولات، متن شناسايي خدمات، نگارخانه عكس ها و ويدئوهاي سوداگري و …اما يك كمپاني طراحي سايت هم مي تواند با توافق با مشتري، حال با اخذ هزينه يا به چهره ديگري، نسبت به تهيه و توليد آن اقدام نمايد.
05. برنامه نويسي و توسعهدر اين مرحله، كمپاني طراحي سايت همگي المان هاي تعريف شده در ساختار وبسايت را پياده سازي كرده و آنها را با محتواهاي تهيه شده در مرحله قبل، تكميل مي كند. سپس، عملكرد هر يك از بخش ها را آزمايش كرده و از صحت كارآيي تمام تقسيم ها مطمئن مي شود. لازم به بيان است كه همگي نيازمندي هاي وبسايت براي برخورداري از شرايط پسنديده پياده سازي راهكارهاي تجاري بايد در اين مرحله به طور كامل رسيدگي و پياده سازي گردد.
از عقيده تكنيكي، در طراحي وبسايت بايد اين موارد در عقيده گرفته شود:– به اندازه كافي تند باشد؛– براي موتورهاي جستجو، قابل رصد و ليست كردن باشد؛– فاقد لينك هاي مرده و شكسته باشد؛– فاقد محتواهاي تكراري باشد؛– حائز ناوبري بسيار آسان و قابل فهم براي كاربران باشد؛– امن باشد و از پروتكل هاي امنيتي بهره مند باشد؛– كاملا رسپانسيو و پسنديده براي نسخه هاي موبايل باشد؛– ساختار URL پسنديده داشته باشد
همينطور، موارد ديگري از قبيل پيوستگي وبسايت به شبكه هاي اجتماعي، موتورهاي جستجو، به كارگيري ساختارهاي داده اي (Structured Data)، پيكربندي صفحه 404، استفاده از فايل هاي robots.txt و sitemap.xml، بروزرساني ريدايركت هاي ضروري و … نيز در اين سوژه بايد در نظر گرفته شوند لغايت وبسايت مشتري از هر نظر براي حضور نيرومند در پهنه پررقابت آنلاين، آمادگي داشته باشد.
06. رونمايي و تاسيس وبسايتدر مرحله آخر، وبسايت به چهره آنلاين رونمايي مي شود الي مشتري بتواند از صحت عملكرد آن در دنياي راستين مطمئن شود. همچنين، در همين مرحله برنامه حمايت فني وبسايت تعبيه و تدوين مي گردد.
پروسه طراحي سايتهزينه طراحي سايتبا توجه به مباحث بيان شده در بالا، صحبت از خرج طراحي سايت، طراحي سايت همانطور كه از نامش پيداست، به زمينه راه اندازي اصلي ترين و پايه اي ترين نياز كسب و كارهاي معاصر براي ورود به بازار بازرگاني هاي آنلاين اشاره دارد. بدون داشتن وبسايت، راهكارهاي تجاري محدودي در پيش روي شماست. مردم بيش از پيش، به فضاي مجازي اعتماد داشته و مايلند الي جايي كه ممكن است بدون اينكه از خانه خويش خارج شوند، نيازهاي خويش را برآورده كنند. لذا، حضور هر كسب و كاري در اين فضاي پرترافيك، نخستين قدم براي ديده شدن و معرفي و در نهايت فروش خدمات و محصولاتش مي باشد. اگر شما هم حائز يك سوداگري هستيد، بي گمان به يك وبسايت دربايستن داريد؛ خواه خود اقدام به طراحي سايت كنيد و خواه اين شغل را به يك شركت طراحي سايت بسپاريد.
با اينكه بسياري از صاحبان كسب و كار، حتي با اينكه مي دانند قدم اول براي ورود به اين بازار پر هياهو، داشتن يك وبسايت حرفه اي و كل منظوره است، ولي از عقيده فني معنا و مفهوم اين واژه ها را نمي دانند و در بازار زياد رقابتي كسب و كارهاي آنلاين، راه اندازي يك وبسايت مي تواند داراي پيچيدگي هاي كثرت باشد كه گاهي بعضي از صاحبان سوداگري را از راه اندازي يا بروزرساني وبسايت به طور كامل منصرف مي كند.
– يك وبسايت پيشه اي، بايد داراي چه ويژگي هايي باشد؟– از چه تكنولوژي برنامه نويسي بايد مستفيض باشد؟– چه امكاناتي را بايد در خود داشته باشد؟– كدام شركت طراحي سايت بهترين است؟– چگونه بايد از آن مراقبت و حفاظت كرد؟– شيوه بروزرساني وبسايت، در خلال زمان چگونه است؟– آيا نياز به يك كارآزموده دائمي براي رسيدگي به امور وبسايت است؟– و نكته مهم اينكه هزينه دقيق طراحي يك وبسايت چقدر است؟– خرج پشتيباني آن چه ميزان است؟– آيا خرج هاي ديگري هم در اين باره هستي دارد؟
اينها سوالات متداول و ابديت صاحبان سوداگري براي تاسيس يك وبسايت است و البته متاسفانه، براي هر سوال، پذيرش ها فراوان بوده و انتخاب و تصميم گيري زياد مشكل است.
در اينجا، هدف داريم تا با سادگي هرچه تمامتر نكات فني در ارتباط با تاسيس يك وبسايت، خاصيت هاي يك وبسايت و مراحل تاسيس يا بروزرساني يك وبسايت را براي شما نقل كنيم. در پايان، به بعضي از پرسش هاي متداول، پاسخي بر بنياد تجربه سالها پيشه در ماضي و بدور از پيچيدگي ها خواهيم داد و همينطور، حاضر هستيم تا هر پرسش ديگري به ذهنتان خطور كرد، آن را با ما در وسط بگذاريد الي در كران سواد، نا علمي و تجربه خود، پاسخگوي آن باشيم.
قبل از هر چيز، اين نكته بسيار مهم را ذكر مي كنيم كه طراحي سايت يك افزار بازرگاني است و نه يك راهكار تجاري. يعني، وسيله ايست كه به كمك آن مي توانيد سوداگري خويش را در دنياي آنلاين راه اندازي كنيد. لذا، اين تصور كه صرفا با داشتن يك وبسايت حضور شما در دنياي آنلاين، پر رنگ است تصوري كاملا غلط، غير فني و اشتباه است. نتيجه گيري جالب اين نكته آن است كه براي تاسيس يك وبسايت دربايستن به پرداخت خرج هاي بسيار گزاف نداريد. در واقع، بايد بودجه مورد عقيده خويش را در دنياي آنلاين، بر روي راهكارهاي بازرگاني متمركز كنيد و نه ابزاهاي تجاري. اين باره را با مثالي صريح مي كنيم: فرض ميكنيم يك شركت معتبر در يك حوزه خاص، علاقمند به فروش تلفني محصولات خويش است. اين شركت در راستاي اين منظور خود، تصميم مي گيرد از يك مدير فروش زبده براي اين شغل بهرهگيري نمايد. مدير فروش مربوطه بعد از استخدام ذكر مي كند كه براي ارائه بهترين پاسخ، به ابزاري نيازمند است از جمله: تلفن سانترال، سيستم كامپيوتري، چندين كتاب مرجع در مورد مشاغل، چند كارمند فروش، بروشور محصولات شركت و …نكته كليدي در اين مورد اين است كه با فراهم كردن ابزارهاي اوليه، مشابه تلفن سانترال، سيستم كامپيوتري، كتاب هاي مرجع مشاغل، و … به هيچ عنوان موفقيت كمپاني مذكور، در فروش محصولاتش تضمين نمي شود. در واقع، همگي اين موارد جزو ابزارهاي بازرگاني محسوب مي شوند، كه براي رسيدن به موفقيت نهايي مورد دربايستن هستند. ولي راهكارهاي تجاري در اين نمونه چه هستند؟ استراتژي خاصي كه مدير فروش براي پيوستگي با مشتريان خفته در نظر مي گيرد تعيين كننده راهكارهاي تجاري كاميابي در اين مقوله هستند. هر آنچه كه وي بدان دربايستن داشته و برايش فراهم گرديده است، در راستاي تعريف و پياده سازي اين راهبرد فراهم گرديده است.در بازار آنلاين هم داستان همين است. يك وبسايت فقط يك دست موزه تجاري است و نه بيشتر. نكته كليدي اين است كه آيا اين ابزار، در راستاي استراتژي رسيدن به موفقيت آنلاين آن كسب و كار فراهم شده است يا خير؟ لذا، وبسايت شما بايد مناسب پياده سازي استراتژي ها و راهكارهاي تجاري آنلاين باشد. بعدا در باره راهكارهاي بازرگاني آنلاين هم صحبت مي كنيم.متاسفانه، اين ايمان كه با خرج اغلب براي يك وبسايت زيباتر و تندتر و … مي توانيم در بازار آنلاين بيشتر بفروشيم، يك نگرش كاملا اشتباه و غير فني است كه بسياري از صاحبان كسب و كار و متعلق به ترسناك تر بسياري از مديران IT (كساني كه تخصصي در بازاريابي آنلاين نداشته و مديريت شبكه و سيستم هاي كامپيوتري يك سازمان را بر دوش گرفته و بدبختانه شوربختانه به عنوان رايزن سوداگري آنلاين هم در آن شركت منصوب شده و صاحب عقيده هستند) به آن نظر دارند. در اينجا، مي خواهيم اين باورداشت اشتباه را از نظر فني هم باره رسيدگي پيمان دهيم و به اين منظور، به افزار Google Trends مراجعه مي كنيم:
بررسي تمايلات جستجوي كاربران دانشمند در گستره هاي طراحي سايت و سئونمودار فوق، ميزان گرايش ها جستجو را در سراسر عالم براي دو دامنه كليدي “Web Design” و “SEO” و طي 16 سنه بازپسين (از سنه 2004 لغايت كنون) پرتو مي دهد. بايد بگوئيمSearch Engine Optimization يا همان SEO، به معناي “بهينه سازي وبسايت براي موتورهاي جستجو” است كه عموما به تكنيك هايي گفته مي شود كه مايه مي شود وبسايت شما در بعضي از كلمات كليدي سوداگري شما بالاي ساير نتايج موتور جستجو قرار گرفته و برآيند اينكه نسبت به ساير رقبا بهتر ديده شده و مورد توجه بيشتري قرار گيرد. همانطور كه از نمودار مشخص است، در آغاز تمايلات جستجوي كاربران براي كلماتي در پهنه “Web Design” يا همان طراحي سايت زياد بيشتر بوده است و دليل آن هم روشن است چرا كه الي آن زمان، راهكارهاي تجاري آنلاين بسيار كمياب و ناتوان بوده اند. موتور جستجوي گوگل، يك تدبير بازپسين كار بوده، خبري از فيسبوك و اينستاگرام نبوده و بازاريابي درونگرا يا Inbound Marketing هم هنوز به صورت كاربردي پياده سازي نشده بود. اما طي سالهاي 2008 و 2009، رويداد جالبي ميفتد و ميزان تمايلات جستجوي كاربران، براي دو دامنه مورد عقيده وارون مي شود و لغايت به امروز هم تغييري در ميزان اين گرايش ها رخ نداده است. لذا، مي طاقت نتيجه گرفت كه سالهاست كه با پيدايش راهكارهاي تجاري كارساز در دامنه كسب و كارهاي آنلاين، توجه كاربران بيشتر روي اين زمينه صرف شده است. حال، همين باره را با پروا كاربران در تو مملكت بررسي مي كنيم:
بررسي گرايش ها جستجوي كاربران داخلي براي طراحي سايت و سئومتاسفانه، نتيجه كمي مايوس كننده است. با گذشت 16 سنه از بررسي تمايلات جستجوي كاربران در دنيا، مشخصا كاربران ايراني هنوز درگير مقوله طراحي سايت هستند و نه راهكارهاي بازرگاني آنلاين. نتايج مختلفي را مي تاب از اين موضوع، رسيدگي و تفسير كرد ولي بدون پرداختن به اين موضوعات، باورپذيري مي كنيم كه بر خلاف تصور بسياري از كارشناسان داخلي، كه راهكارهاي بازرگاني از قبيل سئو يا موارد ساير را در سرانجام گذرگاه خود مي شمارند، بايد بگوييم هنوز در مملكت ما راهكارهاي بازرگاني حتي شروع هم نشده اند!!!لذا، اگر كماكان انگاشت مي كنيد كه طراحي سايت از راهكارهاي بازرگاني آنلاين مهمتر است، به اين معناست كه شما هنوز آمادگي حضور در بازار پررقابت كسب و كارهاي آنلاين را نداريد.
پروسه طراحي سايتحال كه به اهميت داشتن طراحي سايت پي برديد، به طور ساده مراحل طراحي و پياده سازي يك وبسايت پسنديده را در اينجا ذكر مي كنيم. طريق هاي زيادي براي ذكر مراحل پياده سازي يك وبسايت بازرگاني و يا حتي شخصي، چه از سوي يك كمپاني طراحي سايت و چه افرادي كه اينكار را انجام مي دهند، وجود دارد. ولي با توجه به اينكه در بالا ذكر كرديم كه تمركز هميشه بايد بر روي راهكارهاي بازرگاني باشد و نه دست موزه تجاري، لذا اين مراحل را مهمترين مراحل در طراحي و پياده سازي يك وبسايت پسنديده براي حضور در بازار كسب و كارهاي آنلاين شناسايي مي كنيم:
01. شناخت هدف كسب و كاراين مورد، نخستين مرحله طراحي سايت است. چه با آن موافق باشيد و چه نباشيد، بايد قبول كنيم كه هر كسب و كار، طراحي ويژه به خود را مي طلبد. نميتوان براي يك وبسايت خبري، از يك فروشگاه اينترنتي كاربرد كرد و براي يك سايت رزومه شخصي، يك پرتال سازماني را ارئه داد. متاسفانه، بعضي از طراحان وبسايت، يك سيستم مديريت محتواي اختصاصي را طراحي كرده و آن را براي تمامي مشتريان خويش بكار ميگيرند و يا اينكه با يك قالب وردپرس زياد آسان تر هستند و تصور مي كنند كه همه مشتريانشان بايد از همان يك قالب استفاده نمايد. لذا، بر اساس احتياج يك شخص، يك شركت، يك فروشگاه محلي و يا يك سازمان، شدني است طراحي وبسايت مربوطه نيز حائز المان هاي متفاوتي باشد كه بايد به آن كاملا پروا نمود. بدين هدف شدني است سوالاتي را از مشتري بپرسيم و يا اينكه حتي حضورا به محل تكاپو مشتري مراجعه كنيم لغايت با گونه فعاليت آن سوداگري اغلب آشنا شويم.
02. ارائه پروپوزال به مشتريپس از تعريف اهداف كسب و كار مشتري از داشتن يك وبسايت، بايد بر پاي بست، نيازهاي آن كسب و كار، يك پروپوزال دربرگيرنده المان هاي پيشنهادي براي طراحي سايت، روال و زمانبندي اجرا و هزينه پياده سازي در مراحل گوناگون ارائه داد. اين پروپوزال شدني است بر بنياد كاهش يا افزايش تقاضا هاي مشتري، چندين بار تغيير نمايد اما شالوده اصلي آن كه بر پاي بست، تحقيق كسب و كار مشتري بوده است، تغيير نخواهد كرد.
03. طراحي ساختار وبسايتپس از تاييد مشتري نسبت به پروپوزال نهايي، شغل طراحي سايت عملا ابتدا مي شود كه در اين مرحله، بايد نسبت به تعريف ساختار وبسايت و المان هاي مورد نظر، اقدام نمود. اين مرحله سررسيد زيادي را نمي طلبد و به سرعت به اتمام مي رسد، چرا كه در مراحل قبلي، تعريف صحيحي از نيازهاي كسب و كار مشتري چهره گرفته است.
04. تهيه محتواپس از تعريف ساختار وبسايت، بايد محتواي باره عقيده براي هر دسته از ساختار وبسايت، تهيه گردد. عموما توليد درونمايه بر عهده مشتري است؛ اعم از اطلاعات تماس با ما، محتواي معرفي شركت و تيم سازماني، كاتالوگ محصولات، متن معرفي خدمات، نگارخانه تصاوير و ويدئوهاي سوداگري و …اما يك شركت طراحي سايت هم مي تواند با توافق با مشتري، حال با گرفتن خرج يا به صورت ديگري، نسبت به تهيه و فرآوري آن اقدام نمايد.
05. برنامه نويسي و توسعهدر اين مرحله، شركت طراحي سايت تمامي المان هاي تعريف شده در ساختار وبسايت را پياده سازي كرده و آنها را با محتواهاي جاسازي شده در مرحله قبل، تكميل مي كند. سپس، عملكرد هر يك از تقسيم ها را تست كرده و از صحت كارآيي تمام بخش ها مطمئن مي شود. لازم به بيان است كه تمامي نيازمندي هاي وبسايت براي برخورداري از شرايط مناسب پياده سازي راهكارهاي بازرگاني بايد در اين مرحله به طور كامل رسيدگي و پياده سازي گردد.
از نظر تكنيكي، در طراحي وبسايت بايد اين موارد در نظر گرفته شود:– به اندازه كافي سريع باشد؛– براي موتورهاي جستجو، قابل رصد و ليست كردن باشد؛– فاقد لينك هاي مرده و شكسته باشد؛– فاقد محتواهاي تكراري باشد؛– حائز ناوبري زياد راحت و قابل درك براي كاربران باشد؛– امن باشد و از پروتكل هاي امنيتي بهره مند باشد؛– كاملا رسپانسيو و پسنديده براي نسخه هاي موبايل باشد؛– ساختار URL پسنديده داشته باشد
همينطور، موارد ديگري از قبيل پيوستگي وبسايت به شبكه هاي اجتماعي، موتورهاي جستجو، استفاده از ساختارهاي داده اي (Structured Data)، پيكربندي صفحه 404، به كارگيري فايل هاي robots.txt و sitemap.xml، بروزرساني ريدايركت هاي بايسته و … نيز در اين سوژه بايد در نظر گرفته شوند الي وبسايت مشتري از هر نظر براي حضور نيرومند در دامنه پررقابت آنلاين، آمادگي داشته باشد.
06. رونمايي و راه اندازي وبسايتدر مرحله آخر، وبسايت به صورت آنلاين رونمايي مي شود تا مشتري بتواند از صحت عملكرد آن در دنياي راستين مطمئن شود. همچنين، در همين مرحله برنامه حمايت فني وبسايت جاسازي و گردآوري مي گردد.
پروسه طراحي سايتهزينه طراحي سايتبا توجه به مباحث بيان شده در بالا، گفتگو از خرج طراحي سايت، طراحي سايت همانطور كه از نامش پيداست، به گويه تاسيس اصلي ترين و پايه اي ترين نياز كسب و كارهاي معاصر براي ورود به بازار بازرگاني هاي آنلاين اشاره دارد. بدون داشتن وبسايت، راهكارهاي بازرگاني محدودي در پيش روي شماست. مردم بيش از پيش، به فضاي مجازي اعتماد داشته و مايلند لغايت جايي كه ممكن است بدون اينكه از منزل خود بيرون شوند، نيازهاي خويش را برآورده كنند. لذا، حضور هر كسب و كاري در اين فضاي پرترافيك، اولين قدم براي ديده شدن و شناسايي و در نهايت فروش خدمات و محصولاتش مي باشد. اگر شما هم داراي يك سوداگري هستيد، بي گمان به يك وبسايت نياز داريد؛ خواه خود اقدام به طراحي سايت كنيد و خواه اين كار را به يك كمپاني طراحي سايت بسپاريد.
با اينكه بسياري از صاحبان كسب و كار، حتي با اينكه مي دانند قدم اول براي ورود به اين بازار پر هياهو، داشتن يك وبسايت حرفه اي و همه منظوره است، اما از عقيده فني معنا و مفهوم اين كلمات را نمي دانند و در بازار زياد رقابتي كسب و كارهاي آنلاين، تاسيس يك وبسايت مي تواند داراي پيچيدگي هاي فراواني باشد كه بعضا برخي از صاحبان سوداگري را از طريق اندازي يا بروزرساني وبسايت به طور كامل منصرف مي كند.
– يك وبسايت حرفه اي، بايد حائز چه خاصيت هايي باشد؟– از چه تكنولوژي برنامه نويسي بايد مستفيض باشد؟– چه امكاناتي را بايد در خود داشته باشد؟– كدام شركت طراحي سايت بهترين است؟– چگونه بايد از آن مراقبت و نگهداري كرد؟– روش بروزرساني وبسايت، در خلال زمان چگونه است؟– آيا نياز به يك متخصص هميشگي براي بررسي به امور وبسايت است؟– و نكته مهم اينكه هزينه ريزبين طراحي يك وبسايت چقدر است؟– هزينه حمايت آن چه ميزان است؟– آيا خرج هاي ديگري هم در اين باره وجود دارد؟
اينها سوالات متداول و هميشگي صاحبان كسب و كار براي تاسيس يك وبسايت است و البته متاسفانه، براي هر سوال، استجابت ها فراوان بوده و انتخاب و تصميم گيري بسيار سخت است.
در اينجا، هدف داريم تا با سادگي هرچه تمامتر نكات فني در ارتباط با تاسيس يك وبسايت، ويژگي هاي يك وبسايت و مراحل راه اندازي يا بروزرساني يك وبسايت را براي شما نقل كنيم. در پايان، به برخي از پرسش هاي متداول، پاسخي بر پاي بست، تجربه سالها پيشه در ماضي و بدور از پيچيدگي ها خواهيم داد و همينطور، آماده هستيم لغايت هر پرسش ديگري به ذهنتان خطور كرد، آن را با ما در وسط بگذاريد تا در بي گمان سواد، تاب علمي و تجربه خود، پاسخگوي آن باشيم.
قبل از هر چيز، اين نكته بسيار مهم را ذكر مي نماييم كه طراحي سايت يك دست موزه بازرگاني است و نه يك تدبير تجاري. يعني، وسيله ايست كه به كمك آن مي توانيد كسب و كار خود را در دنياي آنلاين تاسيس كنيد. لذا، اين انگاشت كه صرفا با داشتن يك وبسايت حضور شما در دنياي آنلاين، پر رنگ است تصوري كاملا غلط، غير فني و اشتباه است. نتيجه گيري جالب اين نكته آن است كه براي راه اندازي يك وبسايت دربايستن به پرداخت خرج هاي زياد گزاف نداريد. در واقع، بايد بودجه مورد نظر خويش را در دنياي آنلاين، بر روي راهكارهاي بازرگاني متمركز كنيد و نه ابزاهاي تجاري. اين باره را با مثالي صريح مي كنيم: فرض ميكنيم يك شركت معتبر در يك پهنه خاص، علاقمند به فروش تلفني محصولات خويش است. اين شركت در راستاي اين قصد خود، تصميم مي گيرد از يك مدير فروش زبده براي اين كار كاربرد نمايد. مدير فروش مربوطه پس از استخدام ذكر مي كند كه براي ارائه بهترين پاسخ، به ابزاري نيازمند است از جمله: تلفن سانترال، سيستم كامپيوتري، چندين كتاب مرجع در مورد مشاغل، چند كارمند فروش، بروشور محصولات شركت و …نكته كليدي در اين باره اين است كه با فراهم كردن ابزارهاي اوليه، همانند تلفن سانترال، سيستم كامپيوتري، كتاب هاي مرجع مشاغل، و … به هيچ عنوان كاميابي كمپاني مذكور، در فروش محصولاتش تضمين نمي شود. در واقع، همگي اين موارد جزو ابزارهاي بازرگاني محسوب مي شوند، كه براي رسيدن به كاميابي نهايي مورد نياز هستند. ولي راهكارهاي بازرگاني در اين نمونه چه هستند؟ راهبرد خاصي كه مدير فروش براي ارتباط با مشتريان نهفته در نظر مي گيرد تعيين كننده راهكارهاي بازرگاني موفقيت در اين زمينه هستند. هر آنچه كه وي بدان احتياج داشته و برايش فراهم گرديده است، در راستاي تعريف و پياده سازي اين استراتژي فراهم گرديده است.در بازار آنلاين هم سرگذشت همين است. يك وبسايت تنها يك افزار تجاري است و نه بيشتر. نكته كليدي اين است كه آيا اين ابزار، در راستاي استراتژي رسيدن به موفقيت آنلاين آن كسب و كار فراهم شده است يا خير؟ لذا، وبسايت شما بايد پسنديده پياده سازي راهبرد ها و راهكارهاي تجاري آنلاين باشد. بعدا در مورد راهكارهاي تجاري آنلاين هم صحبت مي كنيم.متاسفانه، اين ايمان كه با خرج بيشتر براي يك وبسايت زيباتر و سريعتر و … مي توانيم در بازار آنلاين اغلب بفروشيم، يك ديدگاه كاملا اشتباه و غير فني است كه بسياري از صاحبان سوداگري و از آن وحشتناك تر بسياري از مديران IT (كساني كه تخصصي در بازاريابي آنلاين نداشته و مديريت شبكه و سيستم هاي كامپيوتري يك سازمان را بر دوش گرفته و متاسفانه به عنوان رايزن كسب و كار آنلاين هم در آن شركت منصوب شده و صاحب نظر هستند) به آن نظر دارند. در اينجا، مي خواهيم اين ايمان اشتباه را از نظر فني هم باره رسيدگي قرار دهيم و به اين منظور، به افزار Google Trends مراجعه مي كنيم:
بررسي تمايلات جستجوي كاربران دانشمند در حوزه هاي طراحي سايت و سئونمودار فوق، ميزان گرايش ها جستجو را در سراسر جهان براي دو پهنه كليدي “Web Design” و “SEO” و طي 16 سنه بازپسين (از سال 2004 الي كنون) نشانه مي دهد. بايد بگوئيمSearch Engine Optimization يا همان SEO، به معناي “بهينه سازي وبسايت براي موتورهاي جستجو” است كه عموما به تكنيك هايي گفته مي شود كه مايه مي شود وبسايت شما در بعضي از كلمات كليدي سوداگري شما بالاي ساير نتايج موتور جستجو قرار گرفته و در نتيجه نسبت به ديگر رقبا بهتر ديده شده و مورد پروا اكثريت قرار گيرد. همانطور كه از نمودار مشخص است، در ابتدا تمايلات جستجوي كاربران براي كلماتي در دامنه “Web Design” يا همان طراحي سايت بسيار اغلب بوده است و انگيزه آن هم واضح است چرا كه الي آن زمان، راهكارهاي بازرگاني آنلاين بسيار نادر و ضعيف بوده اند. موتور جستجوي گوگل، يك تدبير تازه پيشه بوده، خبري از فيسبوك و اينستاگرام نبوده و بازاريابي درونگرا يا Inbound Marketing هم هنوز به چهره كاربردي پياده سازي نشده بود. ولي طي سالهاي 2008 و 2009، رويداد جالبي ميفتد و ميزان تمايلات جستجوي كاربران، براي دو حوزه باره عقيده بالعكس مي شود و تا به امروز هم تغييري در ميزان اين تمايلات رخ نداده است. لذا، مي توان نتيجه گرفت كه سالهاست كه با ظهور راهكارهاي بازرگاني كارساز در دامنه كسب و كارهاي آنلاين، پروا كاربران بيشتر روي اين زمينه صرف شده است. حال، همين باره را با پروا كاربران در درون كشور بررسي مي كنيم:
بررسي گرايش ها جستجوي كاربران داخلي براي طراحي سايت و سئومتاسفانه، نتيجه كمي دلسرد كننده است. با گذشت 16 سنه از رسيدگي تمايلات جستجوي كاربران در دنيا، مشخصا كاربران ايراني هنوز درگير زمينه طراحي سايت هستند و نه راهكارهاي تجاري آنلاين. نتايج مختلفي را مي نا از اين موضوع، بررسي و تفسير كرد اما بدون اداء به اين موضوعات، پذيرفتن مي كنيم كه بر خلاف تصور بسياري از كارشناسان داخلي، كه راهكارهاي بازرگاني از قبيل سئو يا موارد ديگر را در واپسين،انجام راه خويش مي شمارند، بايد بگوييم هنوز در كشور ما راهكارهاي تجاري حتي شروع هم نشده اند!!!لذا، اگر كماكان انگار مي كنيد كه طراحي سايت از راهكارهاي بازرگاني آنلاين مهمتر است، به اين معناست كه شما هنوز آمادگي حضور در بازار پررقابت كسب و كارهاي آنلاين را نداريد.
پروسه طراحي سايتحال كه به اهميت داشتن طراحي سايت پي برديد، به طور ساده مراحل طراحي و پياده سازي يك وبسايت مناسب را در اينجا بيان مي كنيم. روش هاي زيادي براي بيان مراحل پياده سازي يك وبسايت بازرگاني و يا حتي شخصي، چه از جانب يك شركت طراحي سايت و چه افرادي كه اينكار را انجام مي دهند، وجود دارد. ولي با پروا به اينكه در بالا ذكر كرديم كه تمركز دائم بايد بر روي راهكارهاي تجاري باشد و نه ابزار تجاري، لذا اين مراحل را مهمترين مراحل در طراحي و پياده سازي يك وبسايت مناسب براي حضور در بازار كسب و كارهاي آنلاين شناسايي مي كنيم:
01. شناخت منظور كسب و كاراين مورد، اولين مرحله طراحي سايت است. چه با آن موافق باشيد و چه نباشيد، بايد قبول كنيم كه هر كسب و كار، طراحي ويژه به خويش را مي طلبد. نميتوان براي يك وبسايت خبري، از يك فروشگاه اينترنتي استفاده كرد و براي يك سايت رزومه شخصي، يك پرتال سازماني را ارئه داد. متاسفانه، بعضي از طراحان وبسايت، يك سيستم مديريت محتواي اختصاصي را طراحي كرده و آن را براي تمامي مشتريان خود بكار ميگيرند و يا اينكه با يك قالب وردپرس زياد راحت تر هستند و تصور مي كنند كه كل مشتريانشان بايد از همان يك قالب بهرهگيري نمايد. لذا، بر اساس بيچارگي يك شخص، يك شركت، يك فروشگاه محلي و يا يك سازمان، ممكن است طراحي وبسايت مربوطه نيز حائز المان هاي متفاوتي باشد كه بايد به آن كاملا پروا نمود. بدين هدف شدني است سوالاتي را از مشتري بپرسيم و يا اينكه حتي حضورا به محل تكاپو مشتري مراجعه نماييم لغايت با نوع تكاپو آن سوداگري بيشتر آشنا شويم.
02. ارائه پروپوزال به مشتريپس از تعريف اهداف سوداگري مشتري از داشتن يك وبسايت، بايد بر پاي بست، نيازهاي آن كسب و كار، يك پروپوزال شامل المان هاي پيشنهادي براي طراحي سايت، روال و زمانبندي اجرا و هزينه پياده سازي در مراحل گوناگون ارائه داد. اين پروپوزال شدني است بر پاي بست، كاهش يا افزايش تقاضا هاي مشتري، چندين بار تغيير نمايد اما شالوده اصلي آن كه بر اساس پژوهش كسب و كار مشتري بوده است، تغيير نخواهد كرد.
03. طراحي ساختار وبسايتپس از تاييد مشتري نسبت به پروپوزال نهايي، كار طراحي سايت عملا پيش درآمد مي شود كه در اين مرحله، بايد نسبت به تعريف ساختار وبسايت و المان هاي باره نظر، اقدام نمود. اين مرحله سررسيد زيادي را نمي طلبد و به سرعت به اتمام مي رسد، چرا كه در مراحل قبلي، تعريف صحيحي از نيازهاي سوداگري مشتري صورت گرفته است.
04. تعبيه محتواپس از تعريف ساختار وبسايت، بايد محتواي مورد نظر براي هر بخش از ساختار وبسايت، جاسازي گردد. عموما توليد محتوا بر عهده مشتري است؛ اعم از اطلاعات تماس با ما، محتواي شناسايي كمپاني و تيم سازماني، كاتالوگ محصولات، متن شناسايي خدمات، نگارخانه عكس ها و ويدئوهاي سوداگري و …اما يك شركت طراحي سايت هم مي تواند با توافق با مشتري، حال با دريافت هزينه يا به صورت ديگري، نسبت به تعبيه و توليد آن اقدام نمايد.
05. برنامه نويسي و توسعهدر اين مرحله، شركت طراحي سايت تمامي المان هاي تعريف شده در ساختار وبسايت را پياده سازي كرده و آنها را با محتواهاي جاسازي شده در مرحله قبل، تكميل مي كند. سپس، عملكرد هر يك از بخش ها را آزمايش كرده و از صحت كارآيي تمام تقسيم ها مطمئن مي شود. لازم به بيان است كه تمامي نيازمندي هاي وبسايت براي برخورداري از شرايط پسنديده پياده سازي راهكارهاي تجاري بايد در اين مرحله به طور كامل رسيدگي و پياده سازي گردد.
از نظر تكنيكي، در طراحي وبسايت بايد اين موارد در نظر گرفته شود:– به اندازه كافي تند باشد؛– براي موتورهاي جستجو، قابل رصد و ليست كردن باشد؛– فاقد لينك هاي مرده و شكسته باشد؛– فاقد محتواهاي تكراري باشد؛– داراي ناوبري بسيار راحت و قابل فهم براي كاربران باشد؛– امن باشد و از پروتكل هاي امنيتي مستفيض باشد؛– كاملا رسپانسيو و مناسب براي نسخه هاي موبايل باشد؛– ساختار URL پسنديده داشته باشد
همينطور، موارد ديگري از قبيل پيونديدن وبسايت به شبكه هاي اجتماعي، موتورهاي جستجو، به كارگيري ساختارهاي داده اي (Structured Data)، پيكربندي صفحه 404، استفاده از فايل هاي robots.txt و sitemap.xml، بروزرساني ريدايركت هاي ضروري و … نيز در اين موضوع بايد در نظر گرفته شوند تا وبسايت مشتري از هر نظر براي حضور قدرتمند در گستره پررقابت آنلاين، آمادگي داشته باشد.
06. رونمايي و تاسيس وبسايتدر مرحله آخر، وبسايت به صورت آنلاين رونمايي مي شود تا مشتري بتواند از صحت عملكرد آن در دنياي واقعي مطمئن شود. همچنين، در همين مرحله برنامه پشتيباني فني وبسايت تعبيه و گردآوري مي گردد.
پروسه طراحي سايتهزينه طراحي سايتبا توجه به مباحث بيان شده در بالا، گفتگو از خرج طراحي سايت، طراحي سايت همانطور كه از نامش پيداست، به زمينه تاسيس اصلي ترين و پايه اي ترين احتياج كسب و كارهاي معاصر براي ورود به بازار بازرگاني هاي آنلاين اشاره دارد. بدون داشتن وبسايت، راهكارهاي بازرگاني محدودي در پيش روي شماست. مردم بيش از پيش، به فضاي مجازي اعتماد داشته و مايلند تا جايي كه شدني است بدون اينكه از منزل خود بيرون شوند، نيازهاي خويش را برآورده كنند. لذا، حضور هر كسب و كاري در اين فضاي پرترافيك، نخستين قدم براي ديده شدن و شناسايي و در پايان فروش خدمات و محصولاتش مي باشد. اگر شما هم حائز يك سوداگري هستيد، بي گمان به يك وبسايت بيچارگي داريد؛ خواه خويش اقدام به طراحي سايت كنيد و خواه اين شغل را به يك كمپاني طراحي سايت بسپاريد.
با اينكه بسياري از صاحبان كسب و كار، حتي با اينكه مي دانند قدم نخست براي ورود به اين بازار پر هياهو، داشتن يك وبسايت چيره دست و همه منظوره است، ولي از عقيده فني معنا و مفهوم اين كلمات را نمي دانند و در بازار زياد رقابتي كسب و كارهاي آنلاين، راه اندازي يك وبسايت مي تواند داراي پيچيدگي هاي كثرت باشد كه بعضا بعضي از صاحبان سوداگري را از راه اندازي يا بروزرساني وبسايت به طور كامل منصرف مي كند.
– يك وبسايت پيشه اي، بايد داراي چه ويژگي هايي باشد؟– از چه تكنولوژي برنامه نويسي بايد بهره مند باشد؟– چه امكاناتي را بايد در خويش داشته باشد؟– كدام شركت طراحي سايت بهترين است؟– چگونه بايد از آن مراقبت و حفاظت كرد؟– شيوه بروزرساني وبسايت، در خلال موعد چگونه است؟– آيا بيچارگي به يك متخصص هميشگي براي رسيدگي به امور وبسايت است؟– و نكته مهم اينكه هزينه ريزبين طراحي يك وبسايت چقدر است؟– خرج حمايت آن چه ميزان است؟– آيا خرج هاي ديگري هم در اين خصوص هستي دارد؟
اينها سوالات متداول و هميشگي صاحبان كسب و كار براي راه اندازي يك وبسايت است و البته متاسفانه، براي هر سوال، استجابت ها فراوان بوده و انتخاب و تصميم گيري بسيار مشكل است.
در اينجا، منظور داريم تا با سادگي هرچه تمامتر نكات فني درباره راه اندازي يك وبسايت، ويژگي هاي يك وبسايت و مراحل تاسيس يا بروزرساني يك وبسايت را براي شما نقل كنيم. در پايان، به برخي از پرسش هاي متداول، پاسخي بر اساس تجربه سالها شغل در ماضي و بدور از پيچيدگي ها خواهيم عدل و همينطور، حاضر هستيم لغايت هر پرسش ديگري به ذهنتان خطور كرد، آن را با ما در وسط بگذاريد لغايت در حد سواد، نا علمي و تجربه خود، پاسخگوي آن باشيم.
قبل از هر چيز، اين نكته بسيار مهم را ذكر مي نماييم كه طراحي سايت يك آلت بازرگاني است و نه يك تدبير تجاري. يعني، وسيله ايست كه به كمك آن مي توانيد سوداگري خود را در دنياي آنلاين تاسيس كنيد. لذا، اين انگاشت كه صرفا با داشتن يك وبسايت حضور شما در دنياي آنلاين، پر رنگ است تصوري كاملا غلط، غير فني و اشتباه است. نتيجه گيري جالب اين نكته آن است كه براي تاسيس يك وبسايت دربايستن به پرداخت هزينه هاي زياد گزاف نداريد. در واقع، بايد بودجه باره عقيده خود را در دنياي آنلاين، بر روي راهكارهاي بازرگاني متمركز كنيد و نه ابزاهاي تجاري. اين مورد را با مثالي صريح مي كنيم: فرض ميكنيم يك شركت معتبر در يك حوزه خاص، علاقمند به فروش تلفني محصولات خويش است. اين كمپاني در راستاي اين قصد خود، تصميم مي گيرد از يك مدير فروش زبده براي اين كار استفاده نمايد. مدير فروش مربوطه پس از استخدام ذكر مي كند كه براي ارائه بهترين پاسخ، به ابزاري نيازمند است از جمله: تلفن سانترال، سيستم كامپيوتري، چندين كتاب مرجع در باره مشاغل، چند كارمند فروش، بروشور محصولات كمپاني و …نكته كليدي در اين باره اين است كه با فراهم كردن ابزارهاي اوليه، همانند تلفن سانترال، سيستم كامپيوتري، كتاب هاي مرجع مشاغل، و … به هيچ عنوان كاميابي شركت مذكور، در فروش محصولاتش تضمين نمي شود. در واقع، تمامي اين موارد جزو ابزارهاي تجاري محسوب مي شوند، كه براي رسيدن به موفقيت نهايي باره دربايستن هستند. ولي راهكارهاي تجاري در اين مثال چه هستند؟ استراتژي خاصي كه مدير فروش براي ارتباط با مشتريان نهفته در عقيده مي گيرد تعيين كننده راهكارهاي بازرگاني كاميابي در اين گويه هستند. هر آنچه كه وي بدان احتياج داشته و برايش فراهم گرديده است، در راستاي تعريف و پياده سازي اين راهبرد فراهم گرديده است.در بازار آنلاين هم سرگذشت همين است. يك وبسايت فقط يك ابزار تجاري است و نه بيشتر. نكته كليدي اين است كه آيا اين ابزار، در راستاي راهبرد رسيدن به موفقيت آنلاين آن كسب و كار فراهم شده است يا خير؟ لذا، وبسايت شما بايد پسنديده پياده سازي راهبرد ها و راهكارهاي بازرگاني آنلاين باشد. بعدا در مورد راهكارهاي تجاري آنلاين هم صحبت مي كنيم.متاسفانه، اين ايمان كه با هزينه اغلب براي يك وبسايت زيباتر و سريعتر و … مي توانيم در بازار آنلاين اغلب بفروشيم، يك نگرش كاملا اشتباه و غير فني است كه بسياري از صاحبان كسب و كار و متعلق به ترسناك تر بسياري از مديران IT (كساني كه تخصصي در بازاريابي آنلاين نداشته و مديريت شبكه و سيستم هاي كامپيوتري يك سازمان را بر عهده گرفته و متاسفانه به عنوان مشاور سوداگري آنلاين هم در آن شركت منصوب شده و صاحب عقيده هستند) به آن عقيده دارند. در اينجا، مي خواهيم اين ايمان اشتباه را از نظر فني هم باره بررسي قرار دهيم و به اين منظور، به افزار Google Trends مراجعه مي كنيم:
بررسي تمايلات جستجوي كاربران جهان در پهنه هاي طراحي سايت و سئونمودار فوق، ميزان گرايش ها جستجو را در سراسر عالم براي دو پهنه كليدي “Web Design” و “SEO” و طي 16 سال پسين (از سال 2004 تا كنون) اثر مي دهد. بايد بگوئيمSearch Engine Optimization يا همان SEO، به معناي “بهينه سازي وبسايت براي موتورهاي جستجو” است كه عموما به تكنيك
یکشنبه ۲۲ تیر ۹۹ | ۱۲:۱۷ ۵۱ بازديد
تا كنون نظري ثبت نشده است