اينفلوئنسر يعني چه؟ به چه كسي Influencer مي گويند؟
اينفلوئنسر شخصي است كه قدرت آن را دارد الي روي سايرين كارايي بگذارد و اين امر به خاطر مسئوليت، ميزان دانش، موقعيت اجتماعي و يا رابطهاش با مخاطبين امكانپذير است. همچنين شخصي كه در يك گستره تخصصي ويژه زياد مشهور است و به شكل فعال در آن دامنه تكاپو ميكند، ميتواند نوعي Influencer باشد و اين مسئله به گستردگي و ميزان گستره آن گستره بستگي دارد.
اينفلوئنسر كيست / اينفلوئنسر يعني چي
البته، در وسط كارشناسان دامنه ماركتينگ اجماعي يكتا در باره معنا و مفهوم Influencer وجود ندارد. بعضي از كارشناسان اين پهنه اينفلوئنسر را شخصي ميدانند كه روي يك سازمان و مشتريان احتمالياش كارايي دارد. بعضي ديگر از كارشناسان نيز نظر دارند كه اين كلمه به افرادي گفته ميشود كه ارتباطات بسيار خوب و ذهن كاملا بازي دارند و ميتوانند باعث برپايي نوعي ترند در جامعه شوند؛ هرچند كه اين ويژگيها باتوجه به بازارهاي منظور حوزههاي گوناگون ممكن است كه تفاوت داشته باشد.
همچنين بخوانيد:
با پرطرفدارترين پيج هاي اينستاگرام خارجي آشنا شويد
بخشهاي فعاليت Influencer ممكن است زياد مفصل باشد. افراد پهنه ماركتينگ از دير باز و به چهره سنتي آن بخش از اينفلوئنسرها را منظور قرار ميدهند كه به سادگي قابل معرفي باشند؛ از دسته كسان فعال در مطبوعات، آناليزورهاي صنعتي و در ضمن مسئولين اجرايي رديف بالا. البته براي بسياري از شركتها كه در مقوله فروش محصولات به چهره سر راست به مشتريان و از طريق خردهفروشي تكاپو دارند، اينفلوئنسر كسي است كه براي خريدار محصولات و كارمندان آن شركت شناخته شده است. ولي از عقيده بسياري از شركتهايي كه با روش بنگاه به بنگاه يا B2B تكاپو ميكنند، حوزه Influencer ممكن است بسيار گسترده و متنوع بوده و شامل افرادي همچون مشاوران، قانونگزاران دولتي، فعالان گستره مالي و اعتباري و همين طور بخشهاي پيوسته شود.
Influencer - اينفلوئنسر
مايكل اسپاير، آناليزور موسسه تحقيقاتي فارستر (Forrester) در مورد كسب و كارهاي كوچك و متوسط چنين نظر دارد:
فروش بخشهاي تكنولوژي اطلاعات و آي تي به عوامل مختلفي همچون شركتهاي همكار، مشاوران، بلاگرها و فروشندگان گستره فناوري وابستگي دارد.
او وانگهي توصيه ميكند:
فروشندگان لازم است كه به معرفي و طبقهبندي اينفلوئنسرهاي بازار خود بپردازند. اين مسئله مستلزم تعبيه كردن يك برنامه شناسايي Influencer بسيار جامع و برپايي نوعي سنجه براي طبقهبندي تاثيرات اينفلوئنسرها بر روند تصميمگيري افراد است.
همچون تنوع موجود در حوزههاي كار و جنبش اينفلوئنسرها، اين كسان در زمانهاي مختلف ممكن است نقشهاي مختلفي بر روند تصميمگيري كسان داشته باشند. اين جستار در كتاب ماركتينگ اينفلوئنسر نوشته براون و هايس مطرح شده است. در زمانهاي گوناگون و بسته به نوع و يا گستره فعاليت، يك Influencer شدني است كارايي متفاوتي بر روند تصميمگيري بگذارد.
معني اينفلوئنسر
انواع اينفلوئنسر
حال كه با معناي اينفلوئنسر آشنا شديم، در ادامه اين مقاله بايد به اين نكته اشاره كنيم كه يك Influencer به دستههاي پايين تقسيم ميشود. لازم به بيان است كه آخرين تقسيم از كل مهمتر قلمداد ميشود:
سلبريتي ها
متخصصين
بلاگر
ميكرو اينفلوئنسر
در ادامه با هر كدام از اين دستهها به صورت مجزا ميپردازيم.
اينفلوئنسر ماركتينگ
سلبريتي ها
ماركتينگ اينفلوئنسر از آغاز از طريق تاييد آدمهاي نامدار و سلبريتي گسترش يافت. شركتها و كسب و كارهاي گوناگون طي ساليان متمادي به اين نتيجه رسيدند كه وقتي يك سلبريتي محصول آنها را تبليغ كرده و يا مورد تاييد پيمان ميدهد، فروش آنها افزايش مييابد. هنوز هم شمار زيادي از شركتها، به خصوص برندهاي معتبر و رديف بالا هستند كه از سلبريتيها به عنوان اينفلوئنسر بهرهگيري ميكنند.
همچنين بخوانيد:
تصاوير باستاني از سلبريتي ها را در اين اكانت اينستاگرام پيگيري كنيد
در اينجا سخت بسياري از برندها آن است كه تنها تعداد محدودي از سلبريتيها هستند كه رغبت به همكاري در چنين كمپين تبليغاتي و Influencer شدن دارند و آنها هم احتمالا چندان ارزان نيستند. البته در اين ميان، استثناهايي هم هستي دارد؛ به عنوان مثال، شركتي محصولي فرآوري ميكند كه يك سلبريتي به آن علاقه داشته و از آن كاربرد ميكند. در آن صورت، سلبريتي باره نظر احتمالا حاضر خواهد بود الي به مخاطبين خويش بگويد تا چه مرز فرآورده مورد عقيده خوب است و در باره آن چگونه انديشه ميكند. در حال حاضر، بسياري از موسيقيدانها هستند كه بابت نواختن آلات موسيقي ساخت بعضي از شركتها به آنها سود ميرسانند.
Influencer - اينفلوئنسر
يكي از مشكلات به كارگيري سلبريتيها به عنوان اينفلوئنسر، فقدان اعتبار و اعتماد در مياني مخاطبين يك فرآورده است. جاستين بيبر احتمالا به حتماً كافي براي تاثيرگذاري در زمينه كرم رفع آكنه و جوش مناسب باشد، اما براي آنهايي كه به تعقيب خريد منزل براي دوران بازنشستگي خويش هستند، چندان گزينه مناسبي نيست.
سلبريتيها شدني است هواداران و فالوورهاي زياد وسيع و با شمار زياد فوقاني داشته باشند، اما اين مسئله كه آنها تا چه حد روي افراد دنبالكننده خود تاثيرگذار هستند، جاي بحث و ترديد دارد.
Influencer - اينفلوئنسر ماركتينگ
متخصصين
متخصصين صنعت و رهبران گستره فكر و انديشه از احترام زيادي برخوردار هستند و اين مسئله به خاطر كيفيت، موقعيت و يا تجربه آنها در گستره تكاپو و كارشناسيشان است. اين احترام، اغلب به خاطر جايي است كه آنها برايش شغل ميكنند. براي مثال، روزنامهنگاري كه براي يك روزنامه سرشناس پيشه ميكند، احتمالاً در مورد موضوعاتي كه دربارهشان مطلب مينويسد، اطلاعاتي كافي نداشته باشد، ولي آن قدر خوب بوده كه براي چنين روزنامه معتبري كار ميكند و به همين انگيزه قابل احترام است.
چنين كارشناسان و متخصصيني عبارتند از:
روزنامهنگاران
افراد دانشگاهي
متخصصين صنعت
مشاوران حرفهاي
Influencer - اينفلوئنسر
اگر بتوانيد پروا يك روزنامهنگار را كه در يك روزنامه ملي و معتبر پيشه ميكند، به فرآورده خود جلب كنيد و كاري كنيد كه او در مورد فرآورده و شركت شما در مقالهاش چيزهاي نكوداشتن بگويد و به اصطلاح از آنها تعريف كند، در آن چهره متعلق به شخص به عنوان Influencer استفاده ميكنيد؛ صحيح همانند كسي هستيد كه از يك بلاگر و يا كارشناس شبكههاي اجتماعي استفاده ميكند. در اين موقعيت، يك نوع پاداش اضافه نيز وجود دارد و آن است كه روزنامهنگار مربوطه احتمالا به چهره رايگان براي شما مينويسد.
همچنين بخوانيد:
كيانو ريوز ؛ زندگينامه و فيلم هاي اين بازيگر ناراحت هاليوود
بلاگرها و افرادي كه فرآوري محتوا ميكنند، اغلب با پيشروهاي صنعت و همين طور رهبران انديشه كار ميكنند و چندان غيرطبيعي نيست كه ببينيم آنها در پستهاي بلاگ خويش از آن فرآورده و يا سرويس تعريف كنند و يا حتي در شبكههاي اجتماعي نوعي كمپين تبليغاتي مسير بيندازند. امروزه ديگر بي گمان مياني رسانههاي سنتي و شبكههاي اجتماعي فعلي در حال از بين رفتن است.
Influencer - اينفلوئنسر
بلاگر
وبلاگنويسي چندي است كه با ماركتينگ Influencer تركيب شده است. بلاگهاي زياد مشهوري در اينترنت وجود دارد. در صورتي كه يك بلاگر به شكلي مثبت در گرد از پستهايش از فرآورده شما تعريف كند، در آن چهره ممكن است اين مسئله به آنجا برسد الي مخاطبين آن شخص، محصول باره نظر را آزمون كنند.
همچنين بخوانيد:
گران ترين بازيگران دانشمند در سال 2019 : دواين جانسون، بردلي كوپر و …
بسياري از بلاگرها توانستهاند كاربران زيادي از حوزههاي خاص را جذب كنند. براي مثال، بلاگهاي زياد تاثيرگذاري در زمينههاي گسترش شخصي، مالي و اعتباري، سلامت، نگهداري كودكان، موسيقي و موضوعات زياد بسيار ديگر از جمله خودِ بلاگ نويسي وجود دارند. خاصيت مشابهي كه همه بلاگهاي كامياب دارند، احترامي است كه از سوي كاربران و خوانندگان خود كسب كردهاند.
Influencer - اينفلوئنسر
البته كه يك بلاگ فقط نوع محتواي دوست داشتني در اينترنت نيست. مثال ديگر و بسيار دوست داشتني موجود در فضاي اينترنت ويدئو است. در اين مورد، هر سازنده ويدئو به جاي آنكه براي خودش سايت داشته باشد، كانالي در يوتيوب ميسازد. برندهاي معتبر اغلب با سازندگان ويدئوهاي دوست داشتني در يوتيوب به اتفاق ميشوند.
البته كه بلاگرها و يوتيوبرها به ندرت فقط به مخاطبين كنوني خويش اكتفا ميكنند الي به سايت آنها راز زده و محتواي آنها را ببينند. آنها معمولا پستها يا ويدئوهاي جديد و بسيار زيادي را در شبكههاي اجتماعي تبليغ ميكنند كه بدين ترتيب، اين بلاگرها و سازندگان محتواهاي اينترنتي به ميكرواينفلوئنسر نيز تبديل ميشوند.
Influencer - اينفلوئنسر
ميكرو اينفلوئنسر
اينفلوئنسر چيست ؟ مردمي عادي هستند كه به خاطر ادب خويش در زمينهاي خاص سرشناس شدهاند. بدين ترتيب، آنها معمولا تعداد زيادي دنبالكننده متعلق به دامنه را به سمت خود جذب ميكنند. البته، فقط تعداد دنبالكننده نيست كه ميزان تاثيرگذاري را نشان ميدهد و رابطه و كنش وسط يك ميكرو اينفلوئنسر و دنبالكنندگانش، اين مسئله را به نمايش ميگذارد.
اين امكان وجود دارد كه يك ميكرواينفلوئنسر از وجود يك شركت بيخبر باشد و آن شركت به او دسترسي يابد. در اين صورت، كمپاني مورد نظر آغاز بايد با پروا به ارزش آن اينفلوئنسر او را براي تبليغش متقاعد كند. ميكرو اينفلوئنسرها رابطهاي خاص با دنبالكنندگان خويش ايجاد كردهاند و بي گمان برادر ندارند كه هوادارنشان آنها را در حال تبليغ چيزهاي بيارزش ببينند.
Influencer - اينفلوئنسر
همچنين بخوانيد:
با خاصيت هاي هيجان انگيز اينستاگرام در سنه 2019 آشنا شويد
اين مسئله به معناي آن است كه هر گونه رابطه مياني ميكرو اينفلوئنسرها و برندهاي گوناگون با پروا به مخاطبيني كه آن ميكرواينفلوئنسر دارد، شكل ميگيرد و اين افراد بيشتر در مورد برندي كه با آن پيشه ميكنند زياد باوسواس عمل ميكنند. برخي از ميكرواينفلوئنسرها شاد هم ميشوند كه به چهره رايگان يك برند را تبليغ كنند؛ در حالي كه برخي ديگر، شدني است هزينهاي را برايش طلب كنند. سواي بحث مالي، يك اينفلوئنسر خيلي به ندرت راضي ميشود الي يك برند نامناسب را براي مخاطبين خود شناسايي كند.
طبيعت تاثيرگذاري مدام در حال تغيير است. ميكرواينفلوئنسرها در حال تبديل شدن به آدمهايي محبوب و نامي هستند. بعضي از آنها به حدي نامدار ميشوند كه شهرت آنها همچون سلبريتيها ميشود. اين امر همچنين در مورد نسل جديد و معاصر بسيار صدق ميكند و اين به خاطر مدت زماني است كه آنها به جاي فعاليتهاي ورزشي و تماشاي تلويزيون، در فضاي اينترنت سپري ميكنند.
در همه بايد گفت كه ميكرو اينفلوئنسرها در حال تبديل شدن به افراد تاثيرگذار نسل آينده هستند. فضاي اينترنت سبب شده الي گروههاي حقير زياد زيادي در فضاي مجازي برپايي شوند. حتي اگر شما پيرو يك موضوع كاملا قبل پا افتاده باشيد، شدني است آن سوژه در فيسبوك و ساير فضاهاي مجازي حائز طرفداراني براي خود باشد.
Influencer - اينفلوئنسر
چگونه اينفلوئنسر شويم و كسب درآمد كنيم؟
حال كه با تعريف و انواع Influencer آشنا شديد، احتمالاً شما هم برايتان اين سوال قبل بيايد كه چگونه اينفلوئنسر شويم و يا شايد دلتان بخواهد الي به يك كس تاثيرگذار و به اصطلاح Influencer تبديل شده و از اين راه كسب درآمد كنيد. قبل از اين راههاي كسب درآمد از شبكههاي اجتماعي را به شما ارائه كرديم كه آن مطلب را در اينجا ميتوانيد مطالعه كنيد. در اين مطلب، ده قدم و استراتژي را تعبيه كردهايم كه براي تبديل شدن به يك Influencer در شبكههاي اجتماعي ميتوانيد از آنها استفاده كنيد.