اينفلوئنسر ماركتينگ چيست؟

چگونه يك صفحه را در ورد حذف كنيم

اينفلوئنسر ماركتينگ چيست؟

۹۹ بازديد

اينفلوئنسر ماركتينگ (Influencer marketing) يك روش بازاريابي است كه از كسان شناخته شده در حوزه‌هاي كاري مختلف براي رساندن پيغام برند به بازار بهره‌گيري مي‌شود. درواقع شما در اين شيوه به كسان تأثيرگذار يا اينفلوئنسرها (influencers) مبلغي را پرداخت مي‌كنيد كه فرآورده يا خدمات شما را به شكل غيرمستقيم براي مشتري‌ها تبليغ كنند. اينفلوئنسر ماركتينگ چيست اينفلوئنسر ماركتينگ معمولا با اشكال ديگري از بازاريابي يعني بازاريابي شبكه‌هاي اجتماعي و بازاريابي درونمايه همراه است. بازاريابي شبكه‌هاي اجتماعي از اين رو اهميت دارد كه بتواند پيغام اينفلوئنسرها را به سراسر دانشمند برساند. اهميت بازاريابي محتوا نيز بالا است و اين درونمايه يا بدست خود اينفلوئنسرها نوشته مي‌شود يا برند، متن مورد عقيده خود را در اختيار آن‌ها پيمان مي‌دهد. نكته‌اي كه بايد به آن توجه شود اين است كه اگرچه بازاريابي شبكه‌هاي اجتماعي و بازاريابي درونمايه بخشي از اينفلوئنسر ماركتينگ هستند، اما با يكديگر همچم نيستند.
اينفلوئنسر ماركتينگ
تفاوت اينفلوئنسر ماركتينگ و بازاريابي دهان‌به‌دهان چيست؟برخي معتقدند اينفلوئنسر ماركتينگ و بازاريابي دهان‌به‌دهان (تأثير اخذ ملت از حرف افرادي كه قبول دارند) يكسان است ولي تفاوت عمده‌اي وسط اين دو شيوه بازاريابي وجود دارد. اينفلوئنسر ماركتينگ يعني به كارگيري افراد شناخته شده براي تحت تأثير قرار دادن طرفدارانشان. در حالي كه بازاريابي دهان‌به‌دهان از راه برقراري بستگي واقعي وسط افراد انجام مي‌شود. پس مي‌توان اين طور نتيجه‌گيري كرد كه تمام روش‌هاي اينفلوئنسر ماركتينگ دربرگيرنده بازاريابي دهان‌به‌دهان است اما بازاريابي‌هاي دهان‌به‌دهان لزوما اينفلوئنسر ماركتينگ نيستند.
آيا اينفلوئنسر ماركتينگ همان بازاريابي مبتني بر پيروان است؟بازاريابي مبتني بر طرفداران (Advocate marketing) نيز مشابه اينفلوئنسر ماركتينگ نيست. در بازاريابي مبتني بر پيروان از مشتري‌هاي وفادار برند درخواست مي‌شود كه تجربه خوب استفاده از برند را با سايرين به اشتراك بگذارند كه معمولا از طريق نوشتن نظر در سايت، اپليكيشن يا شبكه‌هاي اجتماعي سپريدن مي‌شود. درواقع هيچ پرداختي در اين شيوه انجام نمي‌شود و تمركز اصلي روي پيدا كردن مشتري‌هاي وفادار است. در حالي كه در اينفلوئنسر ماركتينگ، افراد تأثيرگذار لزوما مشتري يك برند نيستند و در ازاي پول يا محصولات رايگاني كه اخذ مي‌كنند براي برند تبليغات اتمام مي‌دهند.
بيشتر بخوانيد: هفت ترفند براي بازاريابي با نظرات مشتريان
 
اجزاي اصلي اينفلوئنسر ماركتينگ چيست؟از آنجايي كه شدني است هر اينفلوئنسر روش‌هاي خودش را براي ارائه‌ي تبليغات داشته باشد، بنابراين يكسري موارد ويژه حتما بايد پيش از راه‌اندازي كمپين اينفلوئنسر ماركتينگ رعايت شوند:
1- پيدا كردن اينفلوئنسرهايي كه در زمينه محصول يا خدمات شما فعاليت مي‌كنند. پيدا كردن اين افراد مي‌تواند با جستجوي ساده در اينترنت يا از طريق سايت‌هاي ويژه اين كار سپريدن شود
2- ترتيب دادن كمپين بازاريابي از راه اينفلوئنسرهاي پيدا شده
3- ترتيب دادن دومين كمپين بازاريابي براي اينفلوئنسرها و با منظور آگاه‌سازي شمار اكثريت از مشتري‌ها
4- ذيل عقيده داشتن پارامترها براي رسيدن به ميزان فروش دلخواه يا جذب شمار فالوئرهاي باره نظر
اينفلوئنسر ماركتينگ
هدف از اينفلوئنسر ماركتينگ چيست؟افزايش اعتبار بازار، افزايش مكالمات محيط يك برند و افزايش ميزان فروش محصول و خدمات از آنگونه اهداف گوناگون يك بازارياب براي به كارگيري اينفلوئنسر ماركتينگ هستند. به همين انگيزه ارزيابي اين گونه بازاريابي از راه اندازه‌گيري معيارهاي متفاوت انجام مي‌شود. اينفلوئنسر ماركتينگ مزاياي زيادي براي برند شما دارد:
1- پيمان اخذ در معرض رويت عموم: اينفلوئنسرها قادرند از راه كانال‌هاي شبكه اجتماعي خود تبليغات برند را به ميليون‌ها مصرف‌كننده نشان دهند.
2- محتواي اصيل: اينفلوئنسرها محتواهاي اصيل و تأثيرگذاري را براي بازاريابي محتواي برند فرآوري مي‌كنند.
3- اعتماد مصرف‌كننده: اينفلوئنسرها رابطه‌ي عميقي با طرفداران خود دارند و اين افراد به عقايد اينفلوئنسر مورد نظر خويش اعتقاد دارند.
چگونه كمپين اينفلوئنسر ماركتينگ كامياب برگزار كنيم؟حال كه با مفاهيم اوليه اينفلوئنسر ماركتينگ آشنا شديد به معرفي راه‌هايي براي برگزاري يك كمپين كامياب اينفلوئنسر ماركتينگ مي‌پردازيم و مثال‌هايي از نمونه‌هاي كامياب آن را بررسي مي‌كنيم. ولي آغاز بهتر است استجابت يكسري سوال‌ها را مشخص كنيم.
چرا برند شما به اينفلوئنسر ماركتينگ بيچارگي دارد؟مصرف‌كنندگان بيشتر از تبليغات برند به توصيه‌هاي شخص سوم در باره به كارگيري يك محصول يا خدمات اعتماد مي‌كنند. وانگهي اين حقيقت را بايد قبول كرد كه انسان‌ها به حرف‌هاي يك اخ مشترك بيشتر از حرف‌هاي يك غريبه اعتماد دارند مخصوصا زماني كه صحبت از خريدن يك محصول جديد به مياني مي‌آيد.‌ اين برادر مشترك در بازاريابي همان اينفلوئنسر يا فرد تأثيرگذار است كه برند را به مشتري‌هاي قصد پيوند مي‌دهد. زماني كه چنين شخصي براي برند شما تبليغ مي‌كند، نه فقط مخاطبان خود را نسبت به برند شما علاقه‌مند مي‌كند بلكه شبكه مخاطبان را نيز تحت تأثير قرار مي‌دهد. وفاداري مخاطبان به اينفلوئنسر باره نظر باعث افزايش ترافيك سايت شما شده و درنتيجه نه فقط تعداد فالوئرهاي شبكه‌هاي اجتماعي بالا مي‌رود بلكه فروش محصولات نيز افزايش پيدا خواهد كرد.
مطالعه بيشتر:(SMM) بازاريابي در شبكه هاي اجتماعي چگونه مارا به هدفمان مي رساند؟
اين روزها روش‌هاي سنتي بازاريابي در حال از بين رفتن هستند و اينفلوئنسر ماركتينگ به يگانه از تأثيرگذارترين راه‌هاي جذب مشتري تبديل شده است. مصرف‌كنندگان بيلبوردهاي تبليغاتي را نمي‌بينند و تبليغات تلويزيون را نمي‌شنوند. آن‌ها خودكفا هستند و اخ دارند خودشان در مورد برند باره نظر پژوهش كرده و به توصيه‌هايي شخصي كه قبول دارند اعتماد كنند.
اينفلوئنسرها چگونه به موفقيت يك برند كمك مي‌كنند؟اين كسان براي شما درونمايه فرآوري مي‌كنند و شما را به فالوئرهاي وفادار خويش توصيه مي‌دهند. آن‌ها در مكالمات پيوسته با محصول يا خدمات شما شركت مي‌كنند و تعداد طرفدارانتان را افزايش مي‌دهند. بنابراين معرفي و جذب آن‌ها به سمت برند قبل از اينكه رقبا اين پيشه را انجام دهند كاميابي را تضمين خواهد كرد.
استراتژي‌هاي تأثيرگذار در اينفلوئنسر ماركتينگ، مرتبط‌ترين اينفلوئنسرها را معرفي كنيد:يكي از مهم‌ترين نكاتي كه بايد رعايت كنيد اين است كه مقوله كاري اينفلوئنسر بايد با محصول يا خدمات برند شما پيوسته باشد. امروزه سايت‌هايي وجود دارند كه به برندها كمك مي‌كنند بر اساس محل اقامت، جستار تكاپو يا ديگر ويژگي‌ها اينفلوئنسر مورد عقيده خود را پيدا كنند.
با اينفلوئنسرها ارتباط برقرار كنيد:سعي كنيد پيش از تقاضا دادن براي تبليغ، با اينفلوئنسر باره نظر ارتباط پايدار كنيد. ارسال يك پيغام ساده در فيسبوك يا توييتر كمك مي‌كند كه برند شما باره پروا اين افراد پيمان بگيرد.
بگوييد كه چه چيزي از آن‌ها مي‌خواهيد:قالب محتواي مورد نظر خود را در برگزيدن اينفلوئنسر پيمان دهيد و به او بگوييد كه ترجيح مي‌دهيد اين محتوا به صورت متن، عكس، ويدئو يا فايل صوتي جاسازي شود.
دسترسي به محتوا را راحت كنيد:اينفلوئنسرها معمولا محتوا را در وبلاگ يا شبكه‌هاي اجتماعي خويش به اشتراك مي‌گذارند. قبل از انتشار درونمايه كمي تحقيق كنيد و ببينيد مخاطبان قصد شما از كدام شبكه‌ي اجتماعي اغلب استفاده مي‌كنند و سپس درونمايه را در آنجا انتشار دهيد. نكته‌اي كه نبايد فراموش كنيد اين است كه برخي مواقع اوقات ممكن است اينفلوئنسرها در يك شبكه‌ اجتماعي ويژه تكاپو نداشته باشند. فلذا قبل از برگزيدن آن‌ها اين جستار را نيز مورد توجه پيمان دهيد.
اينفلوئنسر ماركتينگ
شبكه‌هاي اجتماعي كوچك‌تر را فراموش نكنيد:فيسبوك، توييتر و يوتيوب فقط شبكه‌هاي اجتماعي نيستند كه بايد مورد هدف پيمان بگيرند. امروزه اينستاگرام نيز بيش از 800 ميليون كاربر دارد و شمار آن‌ها روبه افزايش است. شبكه‌هاي اجتماعي كوچك‌تري هم هستند كه كم‌تر باره پروا پيمان مي‌گيرند اما مي‌توانند تأثير فوق‌العاده زيادي در موفقيت كمپين اينفلوئنسر ماركتينگ داشته باشند.
بيشنر بخوانيد:20 طريق براي افزايش پيگيري كنندگان (Followers) در اينستاگرام
نمونه‌هايي از كمپين‌هاي كامياب اينفلوئنسر ماركتينگكمپين Daniel Wellingtonاين برند از روش خلاقانه‌ي خاصي براي كمپين اينفلوئنسر ماركتينگ بهره‌گيري نمي‌كند اما توانسته است موفقيت بزرگي كسب كند. اين برند ساعت مچي فرآوري مي‌كند و روش‌هاي سنتي بازاريابي را كنار گذاشته است. شيوه اينفلوئنسر ماركتينگ اين برند به اين چهره است كه در ازاي پرداخت مبلغي از كسان نامي مي‌خواهد كه از برند او پشتيباني كنند. وانگهي برخي مواقع اوقات هدايايي براي اينفلوئنسرهاي پسين شغل مي‌فرستد و از آن‌ها مي‌خواهد در حالي كه ساعت را به دست دارند از خودشان عكس بگيرند. اين برند با استفاده از اين طريق نه فقط يك فرآورده بلكه يك سبك حيات را رواج مي‌دهد. در حال حاضر بيش از 1.3 ميليون بار از هشتگ اين برند در شبكه‌هاي اجتماعي كاربرد شده است و تعداد فالوئرهاي آن بيش از 3 ميليون نفر است.
كمپين Spriteاين برند با كم و بيش شدن فصل جديد مسابقات بسكتبال NBA كمپين موفقي را با همكاري دو اينفلوئنسر معروف برگزار كرد. البته طريق تبليغ سنتي بود و اين دو نفر در يك ويدئوي تبليغاتي كوتاه هم‌بازي شدند. اين ويدئوي كوتاهي به اندازه‌اي خنده‌دار بود كه تبديل به يگانه از ويدئوهاي پرطرفدار شبكه‌هاي اجتماعي شد. برندها الي زماني كه از موضوعات خنده‌دار مرتبط با حكايت برند كاربرد كنند مي‌توانند در اينفلوئنسر ماركتينگ موفق عمل كنند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.