خودروهاي الكتريكي هنوز آنطور كه بايد رشد نداشتهاند و مشكل اصلي در اين زمينه اين است كه اين خودروها فاقد امكان حركت براي مسافت طولاني هستند. اين مشكل بهتنهايي دردسرساز هست و بايد در طول مسير در مقايسه با خودروهاي سوخت فسيلي، دفعات توقف بيشتري براي تمديد انرژي خودرو را تجربه كرد.
مشكل وقتي چند برابر ميشود كه بدانيم ميتوان در مدتزمان تقريبي ۵ دقيقه، بنزين يا گازوئيل يا ساير سوختهاي فسيلي را در مخزن مربوطه پر كرد ولي پر كردن باتري خودروهاي الكتريكي به زمان بسيار بيشتري نياز دارد. براي مثال تعدادي از بهترين باتريهاي خودروي جهان باري رسيدن به شارژ ۸۰ درصد به حداقل ۴۰ دقيقه زمان نياز دارند. بهاينترتيب ميتوان گفت كه اين خودروها نياز به يك فناوري مدرن براي رفع اين مشكل بزرگ دارند.
در همين راستا نيز شركت BP قصد دارد تا فناوري جديدي را ابداع كند كه ميتواند مشكل يادشده را رفع كند. اين شركت با اختصاص دادن يك بودجه تحقيقاتي ويژه قصد دارد تا اين فناوري را به نحوي اعمال كند كه خودروهاي الكتريكي بتوانند در مدتزمان ۵ دقيقه با شارژ كامل باتري روبرو شوند.
اين طرح با بودجه تحقيقاتي 20 ميليون دلاري همراه بوده است و قرار است خروجي آن يك نوع جديد از باتري باشد كه با نام باتري فلش شناخته ميشود. اين بارتي بر پايه فناوري ليتيوم يوني طراحي شده است و ميتواند شارژ بسيار سريع را داشته باشد. البته در حال حاضر چنين باترياي براي مدتزمان نسبتا زيادي در فاز تحقيقاتي قرار داشته است و بودجه يادشده تنها جهت تسريع فرايند تحقيقات به اين بخش تزريق خواهد شد.
شايانذكر است كه BP تنها شركت فعال در اين زمينه نيست و شركت پورشه نيز به سراغ فناوري مشابهي رفته است و سعي دارد تا خودروهاي ميشن E خود را به يك فناوري شارژ سريع مجهز كرده و آن را در پايان سال ۲۰۱۹ ميلادي عرضه كند. بااينوجود اين فناوري ميتواند انرژي مورد نياز براي طي مسافت ۴۰۰ كيلومتري را در ۲۰ دقيقه تامين كند كه عملا بسيار با هدف BP اختلاف دارد.
منبع:https://www.beytoote.com/computer/technews/enews39772417.html