متاتگ ها ( Meta Tag ) به راستي اطلاعاتي هستند كه براي موتور هاي جستجوگر وب مشابه گوگل و ياهو نوشته مي استراق سمع الي در هرچه بهتر نمايه كردن صفحات استفاده شوند.
استفاده ي صحيح از اين متاتگ ها كارايي زياد زيادي بر ايندكسينگ و شناخت بهتر موتور هاي جستجو همانند گوگل و ياهو و … از سايت ما دارد الي با اين طريق كه در دسته آموزش سئو (Seo) و بهينه سازي سايت براي موتور هاي جستجو به طور كامل به ان پرداخته مي شود ، سايت شما و صفحات شما در رتبه ي فوقاني در گوگل و ياهو و … پيمان بگيرند.
نكته ي مهم : بيش از ۷۰ % بازديد كنندگان سايت ها به طور متوسط از راه موتور هاي جستجو مانند گوگل و ياهو وارد سايت ها مي شوند.
شكل كلي آن و ويژگي ها مشترك آنها بصورت پايين است :
در پيوستگي ليست كاملي از اصلي ترين متاتگ ها ( Meta Tag ) به به اتفاق شيوه ي نوشتن و انگيزه استفاده ي آن ها را مي آوريم :
متاتگ پارسي سازي صفحه (Utf-8) : براي تعيين نوع رمزنگاري صفحه يا encoding صفحه از اين متاتگ بهرهگيري ميشود. در چهره استفاده ننمودن از اين متاتگ و encoding utf-8 ، در بعضي از مرورگرها و يا سيستم هاي كاربراني كه encoding پارسي ندارند ، متن هاي فارسي به چهره علامت سوال (؟) اثر داده مي شوند.
بنابراين اين متاتگ از جمله ي مهمترين متاتگ ها مي باشد . شيوه ي استفاده از آن براي فارسي سازي صفحه Html از كد پايين كاربرد نماييد :
متاتگ واژه ها كليدي (Keyword) :يكيمتاتگ ها براي موتورهاي جستجوگر اين تگ Meta مي باشد. بهرهگيري ي صحيح متعلق به در رتبه ي موتورجستجوگر گوگل و ياهو و … كارايي گزار است.
نكات مهم در به كارگيري كلمات كليدي :
۱ – محتواي Content اين متاتگ نبايد در حالت حروف پارسي از ۲۰۰ كاراكتر و در حالت حروف انگليسي از ۴۰۰ دست درازي كند .
۲ – رهنمود مي شود كه حداكثر از ۱۰ واژه ي كليدي پيوسته با متن كه فكر ميكنيد كاربران بيشتر آنها را در موتورهاي جستجوگر سرچ ميكنند ، كاربرد نماييد .
براي توسط آوردن اين كلمات كليدي از سايت زير ميتوانيد استفاده كنيد :
http://www.webconfs.com/keyword-density-checker.php
۳ – كلمات كليدي را با ويرگول انگليسي (,) بدون هيچ فاصله اي (Space) از هم متمايز نماييد.
۴ – در الگوريتم هاي جديد گوگل ، تاثير اين تگ meta ، بسيار ناچيز و حتي ناديده گرفته شده است. اما موتورهاي جستجوگر ساير اين Meta Tag را هنوز در نظر ميگيرند.
توضيحات ريز در باره اين متاتگ در بخش آموزش سئو (Seo) ذكر شده است.
طريقه ي استفاده از آن بصورت پايين است :
متاتگ توضيحات (Description) : چنانچه كاربران با استفاده
كلمه كليدي ( keyword) چيست؟ |
از سرچ در موتورهاي جستجوگر به لينك سايت شما در آنها بر بخورند ، توضيحي كه در پايين لينك سايت شما به آنها نمايش داده مي شود متني است كه شما در متاتگ توضيحات (Description) صفحه وارد نموده ايد.
با اين روشنگري بايد متني كه در اين دسته برگزيدن ميكنيد توضيحي باشد در مورد صفحه.
نكته ي مهم اين است كه در جملاتي كه كاربرد ميكنيد از كلمات موجود در كلمه هاي كليدي (Keyword) صفحه ي خود استفاده نماييد.
بهتر است شمار كاراكتر در اين بخش دست كم ۱۵۰ و حداكثر ۲۰۰ كاراكتر در حالت فارسي انتخاب شود.
تاثير اين متاتگ در الگرويتم هاي جديد گوگل زياد افزايش پيدا كرده و گرد از اصلي ترين موارد در سئو است.
طريقه ي به كارگيري آن بصورت زير مي باشد :
متاتگ سازنده ها و بروز كننده هاي صفحه :اين متاتگ ها صرفا براي آشنايي با سازنده ي صفحه ، نرم اسباب سازنده و بروز كننده ي صفحه مي باشد.
طريقه ي تعريف آنها بصورت ذيل است :
متاتگ زبان باره كاربرد (Content-Language) :اين متاتگ صرفا براي تقسيم بندي زباني براي موتورهاي جستجوگر مي باشد و توصيه مي شود كاربرد گردد .
طريقه ي تعريف آن براي زبان فارسي بصورت زير است :
متاتگ مهار كش (cache-control) :
اين متاتگ براي عدم ذخيره ي صفحه در كش مرورگر مي باشد. متاتگ مهار كش (cache-control) براي آن تقسيم صفحاتي سودمند است كه بطور دايم اطلاعات آن به روز مي شود و بايد اطلاعات بصورت مداوم از سرور فراخواني گردد.
طريقه ي به كارگيري متاتگ كنترل كش (cache-control) براي عدم كش كردن و اندوخته در مرورگر بصورت زير مي باشد :
يا
متاتگ روبوت هاي جستجوگر (ROBOTS) :متاتگ Robots براي مهار ايندكس كردن صفحه توسط موتورهاي جستجوگر مي باشد.
اين متاتگ به ۳ چهره كاربرد ميشود :
۱ – حالت قبل فرض : ايندكس كردن صفحه و لينك ها توسط موتورهاي جستجوگر :
۲ – با استفاده از متاتگ Robots ذيل به موتورجستجوگر اعلام ميكنيم كه صفحه را نمايه كند ولي لينك ها را تعقيب نكند. اين كد براي بخش صفحاتي كه از محتواي موجود در لينك هاي موجود در آن مطمين نيستيد استفاده مي شود الي در صورت بي ربط بودن آنها با جستار صفحه ي شما ، تاثيري در رتبه ي سئو شما نگذارد :
۳ – متاتگ Robots پايين براي صفحات مديريت و يا صفحاتي كه نميخواهيد در موتورهاي جستجوگر نمايه شوند بهرهگيري ميشود. بدين چهره كه به Robots هاي جستجوگر ميفهمانيد كه صفحه ايندكس نشود :
يا
نكته ي بسيار مهم : هرگز از متاتگ Refresh كه براي انتقال صفحه به يك آدرس و يا بارگزاري مجدد صفحه است استفاده ننمايد. در صورت استفاده از اين متاتگ موتورهاي جستجو سايت شما را تحريم ميكنند و رتبه ي شما را كاهش مي دهند .