عوارض و ماليات هاي شهري در زمره مبالغي است كه مديران شهري با اتكا به آن، امورات شهر را مديريت ميكند و هر گونه خللي در اين زمينه باعث نارسايي در ارائه خدمات شهري مي شود. ماليات و عوارض خودرو هاي داخلي و وارداتي نيز در اين دسته قرار مي گيرند.
سازمان امور مالياتي نرخ جديد ماليات و عوارض انواع خودروهاي توليد داخل و وارداتي را براي اجرا در سال 98 و 2019 را ابلاغ كرد. اين سازمان مبناي محاسبه ماليات نقل و انتقال انواع خودروهاي توليد داخل و خودروهاي وارداتي، مبناي محاسبه ماليات و عوارض شماره گذاري و عوارض سالانه انواع خودروهاي سواري و وانت دوكابين توليد داخل و وارداتي را تعيين كرد.
طبق اين گزارش، ميزان ماليات و عوارض شمارهگذاري و عوارض خودرو هاي وارداتي مدل ۲۰۱۸ و پايينتر به اين شرح است:
- ون بنز ۳۱۹: ماليات شمارهگذاري۴۳ ميليون و ۶۰۰ هزار ريال، عوارض شمارهگذاري ۲۱ ميليون و ۸۰۰هزار ريال، عوارض سالانه ۳ ميليون و ۲۷۰ هزار ريال.
- سواري كيا اپتيما جي. اف. هيبريد ۲۰۰۰ سي سي، مدل۲۰۱۸ و پايينتر: ماليات شمارهگذاري ۲۲۵ ميليون ريال، عوارض شمارهگذاري ۱۱۲ ميليون و ۵۰۰هزار ريال، عوارض سالانه ۱۶ ميليون و ۸۷۵هزار ريال.
- سواري سانگ يانگ ركستون جي۴ مدل ۲۰۰۰ سيسي مدل۲۰۱۸ و پايينتر: ماليات شمارهگذاري۱۲۷ ميليون ريال، عوارض شمارهگذاري ۶۳ ميليون و ۵۰۰هزار ريال،عوارض سالانه ۹ ميليون و ۵۲۵هزار ريال.
- فولكس واگن كري ۱۴۰۰سي سي مدل۲۰۱۸ و پايينتر: ماليات شمارهگذاري ۱۲۵ ميليون ريال، عوارض شمارهگذاري ۶۲ ميليون و ۵۰۰هزار ريال و عوارض سالانه ۹ ميليون و ۳۷۵ هزار ريال.
- وانت دوكابين تويوتا هايلوكس اتومات ۴۰۰۰ سي سي مدل ۲۰۱۸ و پايينتر: ماليات شمارهگذاري ۷۶ ميليون ريال، عوارض شمارهگذاري ۳۸ ميليون ريال و عوارض سالانه ۵ ميليون و ۷۰۰ هزار ريال.
همچنين ميزان ماليات و عوارض خودرو هاي توليد داخل براي سال۱۳۹۸ به اين شرح است:
- ماليات شمارهگذاري انواع سواري چهارسيلندر توليد داخل و مونتاژ شده از ۱۰ ميليون و ۲۰۰ هزار ريال تا ۷۳ ميليون و ۴۰۰ هزار ريال، عوارض شمارهگذاري از ۵ ميليون و ۱۰۰ هزار ريال تا ۳۶ ميليون و ۷۰۰ هزار ريال، عوارض سالانه از ۷۶۵ هزار ريال تا ۵ ميليون و ۵۰۵ هزار ريال.
طبق اين گزارش ميزان ماليات و عوارض برخي خودروهاي ديگر به اين شرح است:
- كاميون تاترا (مدل۲۰۱۷) ماليات ۵۸ ميليون و ۴۰۰هزار ريال
- كاميون آتشنشاني اسكانيا (مدل۲۰۱۷) ماليات۲۸۰ ميليون ريال
- اتوبوس بن لاك (مدل۲۰۱۷) ماليات ۶۸ ميليون ريال
- كاميون كشنده اسكانيا (مدل۲۰۱۷) ماليات ۵۱ ميليون و ۶۰۰ هزار ريال
- كاميون كشنده سي اند سي. اتومات (مدل۲۰۱۷) ماليات ۴۸ميليون و ۸۰۰ هزار ريال.
در صورت عدم پرداخت عوارض ساليانه در موعد مقرر، با استناد به ماده (46) قانون ماليات بر ارزش افزوده، به ازاي هر ماه تأخير مشمول جريمه اي معادل 2 درصد خواهند شد.
احتمال وضع ماليات 40 درصدي براي كاهش التهاب در بازار خودرو [به روز رساني - اسفند ۹۸]
حجتالاسلام سيدجواد حسينيكيا عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي، درباره التهاب بازار خودرو گفت: «اصليترين مشكل كشور 2200 هزار ميليارد تومان نقدينگي در دست مردم است كه منجر به عدم توليد و اشتغال مفيد در كشور خواهد شد و اين موضوع شاه بيت گرانيها و التهابات مختلف در كشور بوده و عملا برخي بازارهاي ما را ويران كرده است.»
وي افزود: «وقتي مردم ميبينند سرمايهگذاري در برخي بازارها صورت نميگيرد به سمت سرمايهگذاري در بازار خودرو، بازار ارز، بازار مسكن رفتهاند.»
عضو كميسيون صنايع مجلس گفت: «متاسفانه خودروسازان و وزارت صمت تلاش نكردند تا شيف سوم خودروسازيها را فعال كنند تا عملا ميزان توليد و تيراژ خودروها افزايش پيدا كند.»
حسينيكيا با بيان اينكه متاسفانه مجلس در قبال خودروسازان و وزارت صمت كوتاهي كرده است، گفت: «مجلس بايد تلاش كند ماليات بر معاملات خودرو را هر چه سريعتر اجرايي كند و كسي كه خودرويي را ميفروشد بايد سريع ماليات آن را بپردازند تا عملا دست دلالان قطع شود؛ موضوع ماليات بر معاملات خودرو ظرفيت بسيار خوبي است كه ميتوان تا 40 درصد از فروش خودرو را ماليات گرفت.»
وي تصريح كرد: «عمده گرانيهاي خودرو خارج از خودروسازان است و عملا همين موضوع باعث التهاب در بازار شده است؛ مافياي شكل گرفته خارج از خودروسازان توانسته التهاب را ايجاد كند به طوري كه تقاضاي فراواني در بازار خودرو ايجاد شده و مافيا حجم زيادي از خودرو را خريداري كرده تا بتواند شب عيد عرضه كند و به دنبال آن هستند تا اشتهاي كاذب ايجاد كنند و ما شاهد پرايد 70 ميليوني هستيم.»
عضو كميسيون صنايع مجلس گفت: «سازمان حمايت از توليد كنندگان و مصرف كنندگان سريعا ورود كرده و مانع از افزايش بيرويه قيمت خودرو در بازار شود.»
منبع: