خودروهاي برقي با وجود مزاياي زيادي كه دارند، هنوز از يك مشكل بزرگ رنج مي برند و آن چيزي نيست جز مسافت قابل پيمايش. بسياري از مدل هاي الكتريكي كنوني با يك بار شارژ نمي توانند مسافتي بيش از 500 كيلومتر را طي كنند. اين رقم در خودروهاي كوچك تر كه به ناچار از باتري هاي كم ظرفيت تر سود مي برند، به 300 كيلومتر و كم تر تقليل مي يابد.
براي حل مشكل مسافت قابل پيمايش، اخيرا يك استارتاپ فرانسوي به نام EP Tender ايده جالبي را ارايه داده است. در اين ايده يك تريلر كوچك كه نقش افزايش دهنده برد حركتي را دارد، به انتهاي خودرو متصل مي شود.
تريلر EP Tender در اصل پك باتري 60 كيلووات ساعتي است كه روي دو چرخ قرار دارد. به لطف اين پك خودروي برقي محبوبي مثل رنو زوئي مي تواند تا 350 مايل (563 كيلومتر)، مسافت بيشتري را پشت سر بگذارد. بد نيست بدانيد باتري استاندارد اين هاچبك برقي پس از يك مسافرت 120 مايلي (193 كيلومتر) خالي مي شود. به گفته سازنده، اجاره هر تريلر نيازمند پرداخت مبلغ 37 دلار است.
با توجه به اينكه سفرهاي اروپايي معمولا در مسافت هايي كمتر از 470 مايل (756 كيلومتر) انجام مي شوند، تريلر ابداعي EP Tender در تركيب با باتري خودرو مي تواند راننده و ديگر سرنشينان را از شارژ مجدد در طول مسير بي نياز كند. براي نمونه در صورت اتصال اين تريلر به پشت رنو زوئي، يك شهروند لندني مي تواند تا پيست نوربرگ رينگ آلمان را بدون توقف در مسير طي نموده و يك يا دو دور را هم در اين پيست 25 كيلومتري بزند.
شايان ذكر است استارتاپ EP Tender در ابتدا مي خواست ايده خود را با افزايش دهنده هاي برد حركتي بنزيني (استخراج برق از يك موتور بنزيني كوچك) پياده سازي كند. در اين حالت خودروي الكتريكي در واقع به يك مدل هيبريدي تبديل مي شد. اما كاهش قيمت باتري، اين شركت را به سمت استفاده از پك متحرك و ساخت تريلرهاي كوچك سوق داد.
منبع: