
پس از اعلام خبر توقف توليد پرايد، اين شركت خودروساز، خودروهاي «رهام» و تيبا را جايگزين پرايد اعلام كرد. از آنجايي كه تيبا از گذشته وارد بازار شده، كنجكاويها برايش كمتر بود اما براي «رُهام» (تغيير نام به شاهين) سؤال هاي زيادي وجود دارد.
«رهام» يا شاهين محصول جديد گروه خودروسازي سايپاست كه مشخصات فني آن هنوز نهايي نشده است. اين خودرو در ابتدا قرار بود با پيشرانه برليانس وارد بازار شود، اما در پي تحريمهاي اخير صنعت خودروسازي كشور، احتمال استفاده از موتور تيبا براي اين خودرو وجود دارد.
توليد انبوه اين خودرو از سال آينده آغاز خواهد شد و شركت خودروسازي سايپا اعلام كرده است طبق برنامه ريزيهاي انجام شده توليد 12 هزار دستگاه از اين محصول را براي سال 99 خواهد داشت.
به گفته اين شركت خودروسازي قرار است تيراژ توليد «رهام» در سال 1401 به صد هزار دستگاه برسد، اما در توليد اين خودرو مشكلاتي هم وجود دارد.
توليد خودرو «رهام» نيازمند سرمايه گذاري سنگيني است كه بايد دولت تسهيلات مناسب براي توليد اين محصول در نظر بگيرد. به طور قطع توليد پرايد در سال 99 متوقف خواهد شد كه احتمال دارد در قدم اول خودروهاي جايگزين پرايد با ظرفيت پايين تري توليد شوند.
رهام به شاهين تغيير نام داد [به روز رساني] - اسفند 98
مديرعامل گروه خودروسازي سايپا پس از ارجاع موضوع به كميته نامگذاري محصولات و بررسيهاي كارشناسي كميته مذكور، با پيشنهاد جمعي از پژوهشگران و فعالان محيط زيست موافقت كرد تا نام محصول جديد سايپا كه پيشتر با عنوان "رهام" معرفي شده بود به "شاهين" تغيير كند.
چندي پيش يك پژوهشگر محيطزيست و حامي گونههاي در معرض خطر انقراض شاهين ايراني، به مديرعامل سايپا پيشنهاد كرد در راستاي حفظ و حراست از اين پرنده باشكوه، نام محصول جديد اين گروه خودروسازي را به "شاهين" تغيير دهند، در ادامه چند انجمن ديگر نيز اين پيشنهاد را به مديران سايپا ارائه دادند.
سيدجواد سليماني، مديرعامل سايپا نيز پس از ارجاع موضوع به كميته نامگذاري محصولات و بررسيهاي كارشناسي كميته مذكور با اين پيشنهاد موافقت كرد و به دليل اينكه گروه خودروسازي سايپا در طراحي محصول جديد خود از شاهين ايراني الهام گرفته است، دستور داد در راستاي انجام مسئوليتهاي اجتماعي اين گروه خودروسازي، محصول جديد سايپا "شاهين" نامگذاري شود.
شاهين سايپا نخستين محصول از مگاپلتفرم ملي اين گروه خودروسازي، موسوم به SP100 به شمار مي آيد و قرار است توليد انبوه آن از سال آينده آغاز شود.
سايپا توليد ۱۲ هزار دستگاه از اين محصول را براي سال ۹۹ برنامهريزي كرده و مي خواهد تيراژ توليد آن را در سال ۱۴۰۱ به صد هزار دستگاه برساند.
نكته قابل توجه آنكه نام شاهين پيش از اين نيز در صنعت خودروسازي كشور مورد استفاده قرار گرفته است كه در واقع مربوط به سال هاي پيش از انقلاب و مونتاژ نسل سوم رامبلر توسط نمايندگي جيپ در ايران (پارس خودرو فعلي) مي شود.
مشخصات فني و آپشن هاي رفاهي شاهين- سايپا رهام با موتور توربو تيبا [به روز رساني] - بهمن 98
نكته مهم در توليد اين خودرو موتور و قدرت موتوري آن است كه برخي منابع اعلام كرده اند پيشرانه توربوي خانواده X200 (پيشرانه 1.5 ليتري 8 سوپاپ مشترك با تيبا) بر روي اين خودروي ملي نصب ميشود.
بر اساس شواهد موجود، پيشرانههاي مختلفي از بازه 87 تا 150 اسب بخار براي «رهام» در نظر گرفته شده و تا به امروز، نمونه نهايي براي اين محصول معرفي نشده است.
به گفته كارشناسان ، اين خودرو ملي به عنوان جديدترين سدان ملي ميتواند در 6 تيپ مختلف به بازار عرضه شود، اما مهمترين مسئله، توليد قطعات مورد نياز آن و داخلي سازي آنها است.
سايپا رهام در نسخه پايه با نمونه ساده 5 دنده تا اتومات وارد باز خواهد شد كه در نمونه ساده آن سيستم پخش CD با درگاه USB، بلوتوث، دو كيسه هوا، صندلي شش حالته دستي راننده، تريم داخلي پارچه اي، سيستم تهويه دستي، كامپيوتر سفر، شيشهها و آينههاي برقي، رينگ فولادي 15 اينچي، ترمز ABS، EBD و BA وجود خواهد داشت.
«رهام» در تيپ 2 امكاناتي مانند سنسور پارك عقب، چراغ روشنايي روز، استارت دكمه اي، نمايشگر لمسي 7 اينچي، دوربين عقب، سيستم كنترل پايداري را داراست.
تيپ 3 اين خودرو اتوماتيك و به جعبه دنده 6 سرعته AT مجهز شده است. اين نمونه از «رهام» مشابه تيپ 1 اين خودروي سدان است و تنها با جعبه دنده اتوماتيك عرضه ميشود.
تيپ 4 اين خودرو هم اتوماتيك است و با امكاناتي مشابه تيپ 2 دندهاي عرضه ميشود. در تمام تيپهاي اتوماتيك رينگ 16 اينچي آلومينيومي جايگزين رينگهاي 15 اينچي فولادي شده است.
2 نمونه اصلي «رهام» اتوماتيك به تيپ 5 و 6 اختصاص پيدا ميكند. تيپ 5 اين خودرو به شش كيسه هواي 10 نقطهاي مجهز است و سنسور باد لاستيك، كروز كنترل، آينه تاشو برقي، سيستم تهويه اتوماتيك، سانروف و سامانه كنترل شروع حركت در سربالايي نيز در اين نسخه اتوماتيك ديده ميشود.
در فولترين نمونه اين خودرو، نمايشگر 10 اينچي لمسي جايگزين نمايشگر 7 اينچي شده و رادار نقطه كور، تريم داخلي چرم، صندلي برقي راننده و چند ويژگي جزئي ديگر به خودرو اضافه شده است.
طبق بررسيهاي انجام شده تمام نمونههاي اين سدان ملي با جعبه فرمان كمكي برقي به بازار عرضه خواهد شد.
قيمت سايپا رهام چقدر تمام مي شود؟ [به روز رساني] - بهمن 98
هنوز سايپا مشخصات دقيق فني و قيمت تمام شده سايپا رهام را اعلام نكرده است، اما براساس قيمت گذاري هاي اخير اين خودروساز، نظير قيمت 67 ميليون توماني سايپا كوييك R مي توان حدس زد كه با خودرويي در محدوده قيمتي 90 الي 130 ميليون تومان مواجه خواهيم بود. هرچند بايد در اين خصوص تا زمان معرفي رسمي رهام صبر كرد، اما موفقيت يا شكست اين خودرو در عمل بستگي زيادي نيز به عملكرد موتور توربو شده تيبا دارد كه طي ماه هاي اخير به سرعت جايگزين موتور قبلي برليانس شده است.
اطلاعات اوليه از سايپا رهام [به روز رساني] - تير 97
شايد بتوان از معدود تفاوت هاي مديريتي و مهندسي سايپا و ايران خودرو در سال هاي اخير را توسعه پلت فرم در سايپا دانست. نكته مهمي كه مدت هاست در ايران خودرو مورد غفلت واقع شده است.
از چند سال قبل و همزمان با مديريت پرحاشيه جناب بذرپاش در سايپا، اين شركت با هدف توسعه برند ملي خود در تلاش است تا از طريق پشتيباني فني برخي قطعه سازان بزرگ جهان و نيز سرمايه گذاري روي سه پلت فرم ظاهرا ايراني، سبد محصولات خود را براي پاسخ دهي مناسب به خريداران ايراني و مشتريان منطقه اي تكميل كند. جديدترين محصول سايپا مبتني بر پلتفرم اس پي صد(سايپا SP100)، در نمايشگاه خودرو شيراز رونمايي مي شود.
جالب تر آنكه براساس اطلاعات دريافتي مديران سايپا در صورت تامين بودجه و سرمايه، نسخه هاچ بك و كراس آنرا نيز در دستور كار دارد. صحبت از استايل خودرو درحال حاضر بسيار زود است چرا كه هنوز هيچ تصوير كاملي از آن منتشر نشده است اما گفته مي شود طراحان سايپا با همكاري مشاوران خارجي توانسته اند به استايلي به روز و مدرن دست يابند ضمن اينكه در بخش مهندسي و ايمني پلت فرم فوق قادر به كسب سه ستاره ايمني نيز است كه البته امتياز بالايي براي خودروي توليدي در سال 2018 محسوب نمي شود. همچنين براساس اطلاعات فعلي هنوز مشخص نيست كه سه ستاره ايمني براساس استاندارد هاي تست تصادف كدام منطقه اعلام شده است.
براساس اطلاعاتي كه تاكنون در خصوص محصولات جديد سايپا منتشر شده است. اين شركت سايپا قصد دارد تا پلتفرم XP90 تويوتا را با همكاري يك كمپاني طراحي خودرو چيني به بازار كشور معرفي كند. XP90 همان تويوتا ياريس سدان يا ويوس نسل دوم است كه از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۳ توليد شده است. در اواخر عمر اين اتاق و شناسه فني، تويوتا نقشه هاي كلي و اطلاعات فني آن را به صورت رسمي به برخي كمپاني هاي چيني فروخت. يكي از اين كمپاني ها گريت وال چين بود كه بر مبنا اين اتاق، ووليكس C30 را طراحي كرد و به بازار جهاني فرستاد. شنيده ها حاكي از آن است كه سايپا قصد دارد تا ووليكس C30 كمپاني گريت وال را به تغييرات ظاهري و جزئي به عنوان يك محصول ملي به بازار ايران معرفي كند.
گفته مي شود در محصول جديد سايپا SP100، امكانات و ويژگي هايي شامل: فرمان برقي، ترمز اضطراري و اي بي اس، سيستم كنترل پايداري، سانروف، شش كيسه هوا، ايمني عابر پياده، مانيتور نمايش اطلاعات خودرو، سنسور پارك و دوربين عقب، كروز كنترل، سيستم تهويه اتوماتيك و... پيش بيني شده است.
پيش از اين نيز گفته ميشد سايپا قصد دارد پيشرانه اين خودرو را با كمك شركت برليانس طراحي كند و توسعه سه مدل پيشرانه 1.6 ليتري، 1.6 ليتري توربوشارژ و 1.3 ليتري توربوشارژ براي اين خودرو در دستور كار قرار گرفته بود، اما براساس اطلاعات جديد دريافتي از منابع آگاه، پيشرانه خودرو معرفي شده در نمايشگاه شيراز از سري 1.65 ليتري برليانس خواهد بود كه اخيرا بر روي برليانس هاي سري H300 نيز نصب شده است. اما گيربكس از نوع متفاوتي انتخاب شده و برخلاف گيربكس 4 سرعته اتوماتيك هيونداي كه بر روي خودروهاي برليانس نصب مي شود. از گونه شش سرعته اتوماتيك خواهد بود.
مشخصات تكميلي سايپا رهام SP100 [به روز رساني] - تير 97
طبيعتا قبل از معرفي رسمي اين خودرو نمي توان قيمت دقيق را اعلام كرد اما براساس اطلاعات منابع آگاه و برخي برآورد ها مي توان نتيجه گرفت كه قيمت سايپا SP100 به عنوان يك خودرو نسبتا مدرن با موتور و گيربكس به روز و ايمني متوسط در حدود 70 الي 85 ميليون تومان باشد كه البته اين قيمت گذاري گزاف با قيمت گذاري خودروهاي ديگر سايپا نظير كوييك نيز همخواني دارد.
پس از رونمايي اين خودرو در نمايشگاه شيراز مشخص شد كه سايپا نام "رهام" را براي محصول تازه خود برگزيده است. سايپا رهام ظاهرا در شش تيپ مختلف تجهيزاتي عرضه مي شود و بين 1260 كيلوگرم تا 1330 كيلوگرم وزن خواهد داشت. استفاده از رينگ هاي 15 و 16 اينچي؛ ترمز هاي چهار چرخ ديسك، فنربندي مك فرسون چرخ هاي جلو و ميله پيچشي چرخ هاي عقب، كروز كنترل، صندلي هاي برقي و چرمي، سانروف و.. (در مدل هاي لوكس و سوپر لوكس) از جمله ويژگي هاي ديگر سايپا رهام خواهد بود. همانطور كه پيشتر گفته شد پيشرانه سايپا رهام از سري موتورهاي 1.65 ليتري برليانس با قدرتي در حدود 113 اسب بخار خواهد بود و گيربكس شش سرعته اتوماتيك مدل هاي لوكس و سوپر لوكس نيز قرار است ساخت كمپاني بلژيكي پانچ باشد.
منبع: