نگاهي به مشخصات فني موتورهاي ايراني ساخت تيوان

چگونه يك صفحه را در ورد حذف كنيم

نگاهي به مشخصات فني موتورهاي ايراني ساخت تيوان

۷۴ بازديد

يكي از برنامه‌هايي كه شركت‌هاي خودروساز در راستاي افزايش ميزان صادرات خود طي سال‌هاي گذشته در پيش گرفته‌اند، استفاده از موتورهايي با حجم پايين و همچنين بهره‌گيري از گيربكس‌هاي اتومات است. شركت توسعه قواي محركه «تيوان» به عنوان يكي از زير مجموعه هاي «گروه بهمن»، به تازگي پيشرانه هاي خود را به خودروسازان كشور معرفي كرده است.

اين شركت در سال ۲۰۱۶ تاسيس شده و همكاري را با كمپاني AVL اتريش آغاز نموده است. بر اساس شنيده ها، خط توليد و مونتاژ سري اول پيشرانه هاي مشترك «تيوان» (T-one) به ايران رسيده و مراحل نصب و راه اندازي را پشت سر مي گذارد. چند روز قبل يكي از مديران تيوان و گروه بهمن در همايش موتورهاي درون سوز ساپكو سخنراني را ارائه داد و اعلام كرد كه فاز اول پيشرانه هاي اين شركت قابل استفاده از محصولات داخلي سواري است. چند سال قبل، پيش از آغاز تحريم ها تيوان و مگا موتور اين پيشرانه جديد را براي محصولات سايپا معرفي كردند و حال با آغاز فرايند توليد اين موتور، امكان دارد كه در آينده نزديك، قواي محركه خانواده SP100 سايپا (خودرو رهام با نام جديد شاهين) از اين دسته پيشرانه ها تامين شود.

 

به نقل از اسب بخار؛ مديرعامل شركت توسعه قواي محركه تيوان در خصوص توسعه اين فناوري تصريح كرد: «يكي از عوامل اصلي در جهان بحث توليد موتور است كه در كشور براي توليد خودرو وابستگي شديد به آن وجود دارد و در شرايط تحريمي حال برنامه اين شركت حركت به سمت خودكفايي در توليد موتور است. در ابتداي پروژه حدود ۶۵ درصد خودكفايي در توليد اين محصول درنظر گرفته شده بود و با دستاوردها و پيشرفت هاي اخير اين ميزان خودكفايي به ۸۵ درصد ارتقا يافته است.»

مشخصات اوليه پيشرانه هاي تيوان T-one

شركت تيوان در گام نخست يك پيشرانه يك ليتري ۳ سيلندر ۱۲ سوپاپ را به خودروسازان ايراني معرفي كرده است. اين پيشرانه مهندسي AVL اتريش را دارد و در سال هاي گذشته استانداردهاي بازار اروپا را پشت سر گذاشته است. پيشرانه شركت تيوان در دو نسخه بنزين سوز و دوگانه سوز معرفي شده و هر كدام از اين سري موتورها، مي توانند براي سه كلاس فني خودرو معرفي شوند.

پيشرانه ۱٫۰L PFI :

اين موتور يك ليتر حجم دارد و با سه سيلندر و ۱۲ سوپاپ توليد مي شود. در اين پيشرانه كم حجم از تنفس طبيعي استفاده شده و مي توان ۷۵ اسب بخار قدرت و ۹۵ نيوتن متر گشتاور را از آن بهره برداري كرد. نمونه دوگانه سوز اين پيشرانه ۶۷ اسب بخار را با گشتاور ۸۴ نيوتن متر توليد مي نمايد. ۱٫۰L PFI تيوان داراي استاندارد آلايندگي يورو ۶ است و براي خودروهاي كلاس A سواري معرفي شده است.

پيشرانه ۱٫۰L TPFI :

اين پيشرانه نمونه ارتقا يافته نسخه تنفس طبيعي است و به فناوري توربو مجهز شده است. ۱٫۰L TPFI قدرت توليد ۱۰۰ اسب بخار را با گشتاور ۱۴۵ نيوتن متر توليد مي كند و مي تواند حداكثر گشتاور را از ۱۷۰۰ دور در دقيقه توليد كند. نمونه دوگانه سوز اين پيشرانه ۹۲ اسب بخار را با گشتاور ۱۴۵ نيوتن متر در ۲۰۰۰ دور در دقيقه توليد مي كند. اين پيشرانه يورو ۶ براي خودروهاي كلاس B در نظر گرفته شده است.

پيشرانه ۱٫۰L TGDI تيوان:

اين پيشرانه در كنار اصول يكسال با پيشرانه هاي قبلي، به فناوري توربو و پاشش سوخت مستقيم مجهز است. ۱۲۲ اسب بخار قدرت با گشتاور ۱۷۰ نيوتن متر در ۱۶۰۰ دور در دقيقه، از ويژگي هاي ۱٫۰L TGDIبه حساب مي آيد. نمونه دوگانه سوز اين پيشرانه ۱۱۰ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۱۷۰ نيوتن متر در ۲۰۰۰ دور در دقيقه توليد مي كند. اين پيشرانه كم حجم و مشترك ميان AVL اتريش و تيوان ايران، استاندارد آلايندگي يورو ۶ را دارد و براي خودروهاي سواري كلاس C طراحي شده است.

منبع:

https://digiato.com/article/2020/02/27/%d9%86%da%af%d8%a7%d9%87%db%8c-%d8%a8%d9%87-%d9%85%d8%b4%d8%ae%d8%b5%d8%a7%d8%aa-%d9%81%d9%86%db%8c-%d9%85%d9%88%d8%aa%d9%88%d8%b1%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a7%db%8c%d8%b1%d8%a7%d9%86%db%8c-%d8%b3%d8%a7/

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.