داشتم مقالهاي در مورد شرايط استخدام يك كارشناس محتوا ميخوندم كه رسيدم به اين كه كارشناس توليد محتوا بايد تفاوت بين On-Page SEO و Off-Page SEO را كامل بداند. فلذا تو گوگل تيتر همين مقالهاي كه الان در حال مطالعهاش هستيد رو تايپ كردم، توي نتايج واصله اغلب محتواي انگليسي با اين عنوان رو ديدم، بنابراين محتوايي با همين اسم يعني «تفاوت On-Page SEO و Off-Page SEO» توليد كردم.
استراتژي بهينهسازي موتور جستجو يا همان SEO به دو تقسيم بخش ميشوند:
On-Page SEOOff-Page SEOهر دو On-Page و Off-Page براي موفقيت يك كمپين سئويي كارساز هستند. اگر اين دو را دو سطل اصلي براي ارزيابي موتورهاي جستجو در اثناء ارزيابي سايت در مقايسه با سايتي ديگر در وب در نظر بگيريم، On-Page SEO كه با اسم On-Site SEO هم شناخته ميشود، هماني است كه سايت شما و يا صفحهاي از سايت شما چگونه است؟ اما Off-Page SEO اين است كه سايت و يا صفحه سايت شما چقدر معتبر و دوست داشتني است، به عبارت ساده يعني اينكه رنك سايت شما نشاني از فاكتورهاي On-Page SEO سايت شما است اين در حالي است كه Off-Page SEO نشان ميدهد رتبه سايت شما در نتايج جستجو چيست.
سئو بر روي صفحه يا On-Page SEO، عملي است برا بهينه سازي قسمتهاي مختلف سايت كه بر رتبهبندي موتورهاي جستجو تاثير دارد. اين دسته از سئو دست خود شما است و شما ميتوانيد مهار كاملي بر آن داشته باشيد و قسمتهاي از سايت را تغيير دهيد.
كيفيت و شمار لينكهاي هر سايت نشانه از تلاشي است كه براي سئو بيگانه آن شده است.فاكتورهاي اصلي On-Page SEO دربرگيرنده Title Tagها يا همان برچسب عنوانها، عنوان H1، ساختار URL، متن آلت عكس ها (Alt Text for Images)، سرعت بارگذاري صفحات، محتواي صفحات و پيوندهاي داخلي (Internal Inking) است.
به طور كلي ميتوان گفت On-Page SEO، تضميني است بر اين كه سايت شما هم توسط مشتريان و مخاطبان خفته شما خوانده ميشود و هم توسط رباتهاي موتورهاي جستجو.
با يك On-Page SEO خوب، موتورهاي جستجو به راحتي ميتوانند صفحات سايت شما را ايندكس كنند، بفهمند سايت شما در چه موردي است و به راحتي ساختار و محتواي سايت را بازبيني كرده و بر پايه آن به سايت رتبه بدهند.
لينك بيشتر، رنك بالاترلينك بيشتر، رنك بالاترتمركز
تفاوت سئو on-page و off-page |
اصلي Off-Page SEO بر افزايش اعتبار گستره از طريق اخذ بكلينك از ديگر سايتها است. به عبارت ديگر اگر يك وان داشته باشيد و يك اردك پلاستيكي داخل آن (اردك سايت شما است)، در حالي كه وان را پر آب (لينك) ميكنيد، اردك پلاستيكي نيز به سطح بالاتر ميآيد.
پس كيفيت و تعداد لينكهايي كه هر سايت دارد، نشان از تلاشي است كه براي Off-Page SEO آن سايت شده است.
براي اين كه لينك بيلدينگ نكويي سپريدن دهيد بايد به توليد محتواي خوب و جذاب در مرحله ابتدا دقت كنيد. با محتواي جذاب ميتوانيد مخاطباني را جذب كنيد كه مدام به محتواي شما لينك دهند.
در مرحله بعد، محتواي خود را در شبكههاي اجتماعي به اشتراك بگذاريد الي خيلي آسان لينكسازي كرده باشيد.
در حالي كه كماكان عنوان ميشود شمار لينك مهم است اما توليدكنندگان درونمايه و كارآزمودگان سئو معتقدند كه كيفيت لينك در حال آماده از شمار لينك مهمتر است.
پس كيفيت و شمار لينكهايي كه هر سايت دارد، نشاني از تلاشي است كه براي Off-Page SEO آن سايت شده است.
در سئو داخلي و بيگانه سايت، بايد جانب تعادل رعايت شوداما كدام مهمتر است؟ On-Page سئو يا Off-Page سئو؟
صحبت از اينكه بين سئوي دروني و سئوي خارجي كدام مهمتر است همانند اين است كه بگوييم در ساخت يك ساختمان، فونداسيون مهم است يا سقف ساختمان!
سئوي دروني و سئوي خارجي بايد هر دو در كنار هم باشند تا رتبه بندي سايت در موتورهاي جستجو بهبود يابد. با اين حال سئوكارها پيشنهاد ميكنند همانطور كه در تشكيل يك ساختمان نخست بايد فونداسيون آن پيريزي شود و بعد سقف آن، بنابراين همش سئوي داخلي سايت بايد در اولويت قرار گيرد و همانطور كه براي فونداسيون يك ساختمان، هميشه بايد مراقبتهاي انجام شود و حتي تعميراتي چهره گيرد، بايد هميشه در On-Page سئو سايت هم تغييراتي در راستاي شفا سپريدن شود.