كلمات كليدي شالوده يك مطلب محسوب ميشود. تنها در صورت گزينش واژه كليدي به شيوهاي صحيح، مطلب درخور و گوگل پسند توليد خواهيد كرد! ولي چطور ميتوان كلمات كليدي پسنديده پيدا كرد؟
افراد درگير در پروژههاي بهينه سازي تارنما براي موتورهاي جستجو، «كلمه كليدي» را بارها شنيده و از اهميت آن براي سئو آگاه هستند. با اين حال، حتي بسياري از توليدكنندگان درونمايه و كسان متخصص در گستره سئو، به طور ريزبين به رويت مناسبي درباره واژه كليدي و چيستي آن نرسيدهاند.
در يكي از مطالب پيشين، با گونه ها بهينه سازي براي موتورهاي جستجو (سئو) آشنا شديم. در اين مطلب عنوان كرديم سئو محتوا به عنوان بخشي از سئو درون صفحه (آن پيج)، كليديترين كار و جنبش در گذرگاه بهينه سازي تارنما براي موتورهاي جستجو محسوب ميشود. حال در جستار فرآوري محتوا نيز هيچ چيز به اندازه انتخاب درست كلمه كليدي حائز اهميت نيست.
بهينه سازي تارنما براي گوگل، فرآيندي است كه ميتوان آن را به تكههايي از يك زنجير تشبيه كرد. اگر حتي يك تكه از زنجير پاره شود، پيوستگي كل مجموعه ذيل سوال خواهد رفت. به همين انگيزه ريزترين اقدامات همچون دقت در نگارش انكر تكست و در ضمن به كارگيري لينك نوفالو در زمان صحيح، داراي اهميت هستند.
اما قصد از كلمه كليدي چيست و بهترين واژه ها كليدي را چطور ميتوان پيدا كرد؟ چطور بايد با منظور كسب بالاترين ميزان بهرهوري، واژه ها كليدي را باره بهرهگيري قرار داد؟ در اين مطلب به سوالات ياد شده استجابت خواهيم داد.
منظور از واژه ها كليدي در سئو سايت چيست؟اگرچه واژه كلمه كليدي بر راز زبانها افتاده و به طور متداول باره استفاده پيمان ميگيرد، اما كيورد (Keyword)، برخلاف آن چه بين كاربران رايج شده است، لزوما هميشه يك واژه مشخص نيست و ممكن است عبارتي متشكل از چند واژه باشد. در اين زمان، از عنوان عبارت كليدي به جاي آن بهرهگيري ميكنيم، هر چه اغلب افراد، در چهره چند كلمهاي بودن آن، همچنان از عنوان كلمه كليدي بهرهگيري ميكنند.
كلمه كليدي
منظور از واژه كليدي، كلمهها يا عبارتهايي است كه كاربران، به منظور دستيابي به اطلاعات باره نظرشان از طريق موتورهاي جستجو، مورد استفاده پيمان ميدهند. به وسيله اضافه كردن اين دسته كلمهها يا عبارتها به مطالب تارنما خود، شانس نمايش ديتا شدن آنها در نتايج جستجوي كاربران در موتورهاي جستجو را افزايش خواهيم داد.
كلمات كليدي سئو به رباتهاي موتورهاي جستجو كمك ميكنند بهتر به درونمايه و جستار يك مطلب پي ببرند. علاوه بر اين مورد، از راه آنها به كاربران كمك ميكنيم راحتتر نيازهاي اطلاعاتي خود را از طريق موتورهاي جستجو برطرف كنند.
دليل اهميت كلمات كليدي چيست؟بدون استفاده از واژه كليدي پسنديده در يك مطلب، رباتهاي موتورهاي جستجو در دريافتن به محتواي آن، دچار دردسر خواهند شد. اين موضوع به طور طبيعي، بخت وب سايت منتشركننده مطلب به قصد گرفتن شدامد از موتورهاي جستجو را تفريق ميدهد.
گوگل يا ديگر رقباي آن، از راه انطباق دادن درخواستهاي كاربران با صفحههاي وب موجود در پايگاه ديتا خود، پيشه ميكنند. طي فاز كراولينگ و ايندكسينگ،
آموزش يافتن بهترين كلمات كليدي براي توليد محتوا ؟ |
رباتها يك صفحه وب را ملاقات كرده و پس از استخراج اطلاعات مورد نياز در ارتباط با آن، صفحه فعلي را به فهرست خود اضافه ميكنند. اين ليست پايگاه دادهاي بزرگ بوده و اطلاعات ميلياردها صفحه وب را در دل جاي داده است.
اطلاعاتي كه طي فرآيندهاي اسم دستگير در بالا در ارتباط با صفحههاي وب به دست آمده است، بعدا براي انطباق دادن با عبارتها و كلمههاي كليدي جستجو شده توسط كاربران مورد كاربرد پيمان خواهند گرفت. گرد از مهمترين اطلاعاتي كه رباتها براي يافتن آن درباره هر صفحه سعي ميكنند، كلمه كليدي مربوط به صفحه است.
اگر طي فرآيند ايندكسينگ، يك واژه كليدي به شكلي اشتباه به مطلب شما نسبت داده شود، شانسي براي ظاهر شدن در نتايج مربوط به جستجوي آن واژه كليدي توسط كاربران، نخواهيد داشت. با ارائه يك مثال، بهتر به اين سوژه پي خواهيد برد.
كلمه كليدي
تصور كنيد متعاقب افزايش رتبه خود در گوگل و گرفتن ورودي متعلق به براي عبارت «دوچرخه الكتريكي» هستيد. به اين هدف يك صفحه وب ايجاد كرده و محصولات خود را داخل آن ارائه خواهيد كرد. در اين صفحه اطلاعات مربوط به محصولات همچون اسم و عكسهاي آنها قابل رويت است. اگر در اين صفحه به «الكتريكي» بودن دوچرخهها اشارهاي نداشته باشيد، گوگل اين صفحه را به واژه كليدي «دوچرخه» نسبت ميدهد. مطمئنا اين اراده مدير وب سايت نيست.
بايد اطمينان پيدا كنيد كاربران، در موعد تلاش براي يافتن يك دوچرخه الكتريكي در گوگل، چه چيزهايي تايپ ميكنند. در پيوسته بايد از آنها در مطالب خويش بهرهگيري كنيد. به عبارتي ممكن است آن چه شما به عنوان واژه كليدي پسنديده مد نظر داريد، همان عبارتي نباشد كه توسط كاربران مورد كاربرد قرار ميگيرد. به عنوان مثال ممكن است با كمي پژوهش متوجه شويد كاربران، اغلب از «دوچرخه الكتريكي»، از عبارت «دوچرخه برقي» بهرهگيري ميكنند.
انواع گوناگون واژه ها كليدي در سئوكلمات كليدي را بر اساس طول آنها در دو دستهبندي قرار ميدهند. همانطور كه گفتيم، وقتي تعداد كلمهها افزايش پيدا ميكند، ساير عبارت «كلمه كليدي» معنا و مفهوم پيدا نكرده و «عبارت كليدي» منطقيتر به نظر ميرسد. با اين حال، به كارگيري آن امروز متداول شده است.
در دستهبندي اول، واژه كليدي اغلب بدست كاربران جستجو شده و از يك يا دو واژه برپايي ميشود. در دستهبندي دوم، عبارت در برگيرنده چندين كلمه است، اما در سنجش با دستهبندي اول، حجم جستجوي پايينتري دارد. با اين حال، موارد طولاني، ۷۰ درصد همگي جستجوهاي كاربران را برپايي ميدهند.
حجم واژه ها كليدي
نكته ساير در ارتباط با عبارتهاي يك يا چند كلمهاي اين است كه اگرچه حجم جستجوي بالاتري داشته و به همين علت به كارگيري آنها بهتر به عقيده ميرسد، اما چشم وهمچشمي در آنها به شدت بيشتر است. دور نيست هزاران وب سايت مشغول چشم وهمچشمي بر سر كسب رتبه خوب براي آن كلمه كليدي باشند. به همين انگيزه وارد شدن وب سايتهاي بازپسين تاسيس شده به اين رقابت منطقي نيست.
استراتژي بهتر، تمركز روي عبارتهاي طولاني و متشكل از چند واژه است. اگرچه حجم جستجو براي آنها پايينتر است، ولي با داشتن برنامهاي مشخص براي سئو تارنما خود، ميتوان به راحتي به رتبههاي بسيار نكوداشتن دست پيدا كرد. پس از اين اتفاق، راه براي بهبود رتبه در عبارتهاي تك يا دو كلمهاي حائز رقابت بالا هموارتر ميشود.
نحوه برگزيدن كلمات كليدي صحيح براي سئو وب سايتمطلب شما ميتواند هر واژه كليدي داشته باشد، اما رمز موفقيت، انتخاب صحيحترين مورد است. به عبارتي شدني است كلمات كليدي متعددي براي بهرهگيري در يك مطلب كانديد باشند، ولي بايد بهترين مورد را برگزينيد. به عنوان نمونه در مثال بالا، هر دو عبارت كليدي «دوچرخه برقي» و «دوچرخه الكتريكي» صحيح هستند، ولي احد نسبت به ديگري ارجحيت دارد.
قدم نخست – تصميمگيري درباره كلمات كليدي دلخواهاولين قدم، پاسخگويي به سوالات زير است:
دوست داريد صفحههاي تارنما شما، در نتايج جستجوي كدام عبارتها ظاهر شنود؟كاربران ممكن است از كدام واژه ها كليدي براي يافتن تارنما شما در موتورهاي جستجو كاربرد كنند؟كدام كلمهها، محصولات يا سرويسهاي شما را به بهترين وجه ممكن توصيف ميكنند؟پاسخگويي به سوالهاي بالا، به برپايي يك فهرست منجر خواهد شد. اين فهرست را بايد در قدم بعدي مورد استفاده پيمان داد.
قدم دوم – ايجاد ليستي از كلمههاي كليديبراي ايجاد ليستي از كلمههاي كليدي پسنديده به قصد فرآوري محتوا، بايد ليست بالا را در نظر گرفته و بين موارد تو آن و چيزي كه كاربران در موتورهاي جستجو وارد ميكنند، ارتباط پايدار كنيد. در اين گذرگاه به يك سري آلت آنلاين احتياج خواهيم داشت. گزينههاي زيادي به اين هدف هستي دارند، اما توصيه ما، استفاده از Google Keyword Planner (رايگان) و SEMRUSH (پولي) است.
Google Keyword Plannerاين آلت را بايد بخشي از Google Ads دانست كه به صورت رايگان، در برگزيدن مشتريان گوگل ادز پيمان گرفته است. ميتوان متعلق به به عنوان ابزاري بسيار نيرومند براي برگزيدن بهترين كلمههاي كليدي به هدف توليد محتوا بهره برد.
ابتدا وارد Google Ads شده و حساب كاربري جديدي در آن ايجاد كنيد. قدم به قدم در مراحل گوناگون پيش رفته و يك كمپين براي خويش بسازيد. فقط در اين چهره فرمان به كارگيري Keyword Planner را اخذ خواهيد كرد. براي دستيابي به آن به گذرگاه TOOLS > KEYWORD برويد.
كلمه كليدي
بعد از ورود روي گزينه FIND NEW KEYWORDS كليك كنيد. در صورت وارد كردن كلمههاي مرتبط در اينجا، يك سري كلمه كليدي بر بنياد جستار برگزيدن شده گرفتن خواهيد كرد.
كلمه كليدي
علاوه بر كلمههاي كليدي، اين آلت داراي چندين ستون ديگر است. ستون Average Monthly Searches پرتو ميدهد عبارت يا واژه كليدي پيشنهاد شده، در هر ماه چقدر بدست كاربران مورد جستجو قرار ميگيرد. كلمات كليدي داراي بيشترين ميزان جستجو لزوما بهترين گزينهها براي فرآوري درونمايه نيستند، چرا كه بايد ستون Competition را نيز در نظر بگيريد. اين ستون نشان ميدهد ميزان رقابت در هر مورد شناسايي شده چقدر است.
در اينجا هدف از رقابت، شمار كاربراني است كه از خدمات گوگل ادز براي نمايش خود به كاربران حين جستجو شدن آن واژه كليدي بهرهگيري ميكنند. بعد حين استفاده از Keyword Planner فراموش نكنيد اين آلت مخصوص گوگل ادز بوده و از نگرش سئو، به كاربر اطلاعات ارائه نميكند.
بر اساس ليست ارائه شده و با در نظر اخذ بهترين موارد براي تارنما خود، كلمههاي كليدي اختصار و بلندي را گزينش كنيد اين ليست در قدم بعدي مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
SEMRUSHSEMRUSH با هستي پولي بودن، ابزار بسيار ارزشمندي است. از بين قابليتهاي فراوان آن، Keyword Magic Tool و Topic Research زياد كاربردي هستند. با به كارگيري SEMRUSH، نياز به مراجعه به گوگل ادز و ساخت حساب كاربري در آن و وانگهي رفتن به LSIGraph به منظور يافتن كلمههاي كليدي معنادار (در بخش بعدي) از بين ميرود.
اولين قدم به كارگيري Keyword Magic Tool برپايي يك حساب كاربري در آن است. ميتوان به صورت آزمايشي، براي هفت روز از SEMRUSH بهرهگيري كرد. بعد از ورود به وب سايت در پيوسته لاگين با حساب كاربري خود، در ذيل تقسيم KEYWORD ANALYTICS، گزينه KEYWORD MAGIC TOOL را انتخاب كنيد. سپس كلمه كليدي باره نظرتان را وارد كنيد.
وب سايت SEMRUSH
يكي از مزيتهاي SEMRUSH گروهبندي واژه ها كليدي است. مزيت استفاده از SEMRUSH در سنجش با دست موزه گوگل ادز، نمايش ميزان چشم وهمچشمي بر پاي بست، فعاليت وب سايتهاي مختلف است.
Topic Research دومين قابليت بسيار كاربردي SEMRUSH محسوب ميشود. همانطور كه در بالا به آن اشاره كرديم، گوگل چندي است به جاي كلمههاي كليدي، بر بنياد عناوين اقدام به رتبهبندي مطالب ميكند. با به كارگيري Topic Research خواهيد توانست يك كلمه كليدي بلند، پيوسته با يك عنوان خوب، پيدا كنيد. براي استفاده از اين قابليت از منوي سمت چپ روي گزينه TOPIC RESEARCH كليك كرده و كلمه كليدي اصلي را وارد كنيد.
وب سايت SEMRUSH
آن چه در سمت راست نگريستن ميكنيد، سوالات مربوط به گزينه وارد شده توسط شما است. اين تقسيم را ميتوان مثل قسمت People also ask در گوگل دانست، با اين تفاوت كه به خاطر در نظر دريافت پرسشهاي مطرح شده در منابع مختلف، عبارتهاي جامعتري ارائه ميكند.
قدم سوم – يافتن كلمههاي كليدي معنادارقدم بعدي، يافتن يك سري كلمه كليدي مربوط به كلمات كليدي هدف است. آنها پيوستگي نزديك و نيرومند با كلمههاي كليدي مورد عقيده و منظور شما دارند. دليل اين موضوع، عدم امتيازدهي گوگل به صفحههاي متمركز روي يك كيورد خاص است، روالي كه قبلا توسط اين موتور جستجو دنبال ميشد. گوگل الان قصد خويش را روي عناوين پيمان ديتا است.
در قدم سوم، موارد پيوسته با كلمات كليدي اصلي مطلب را پيدا كرده و از آنها تو نوشته خويش بهرهگيري ميكنيم. اين سوژه به درك بهتر گوگل از مطلب و برآيند اينكه افزايش امتياز آن كمك زيادي ميكند. به كارگيري LSI Keyword Generator يا خويش موتور جستجوي گوگل بهترين روش براي دستيابي به كلمههاي كليدي معنادار است.
LSI Keyword Generatorبه LSI Graph رفته و كلمات كليدي هدفتان را وارد كنيد. سمانتيك كيوردهاي پيشنهاد شده را در ستون دوم دفترچه ويژه فهرست كلمههاي كليدي يادداشت كنيد.