اگر تاكنون به كپيكاريهاي كمپانيهاي چيني از همتايان خود باور نداشتهايد، داستاني جذاب برايتان آماده كردهايم. شيائومي و ريلمي كه دو رقيب بزرگ در بازار هند به شمار ميآيند، اخيراً سر اين كه كدام كمپاني از روي دست ديگر تقلب ميكند با يكديگر درگير شدهاند. كمپاني شيائومي ميگويد ريلمي با وقاحت تمام از استراتژيهاي بازاريابي و طراحي محصولات، كپي برداري ميكند در حالي كه كمپاني ريلمي ميگويد شيائومي در جايگاهي قرار ندارد كه اين كمپاني را متهم كند، زيرا خود مانند كاغذ كاربني براي اپل است كه از رقابت ميترسد.
با نگاهي به سابقه اين دو كمپاني ميتوان ديد كه هر دو حق دارند يكديگر را كپيكار بنامند. اما چرا هر دو كپيكار هستند؟
كپيكاري شيائومي
شيائومي بارها ثابت كرده است كه در كپي محصولات اپل، يد طولايي دارد و در اين راه از هيچ كس هم خجالت نميكشد. براي مثال ميتوان به شيائومي Mi Pad اشاره كرد كه اگر برند رنگارنگ اين كمپاني را از روي قاب پشتي آن حذف كنيد، تمايز آن از آيپد ميني كاري غير ممكن است. شباهتها در قاب جلويي نيز بيداد ميكنند و حتي جايگذاري دوربين سلفي، ابعاد حاشيههاي دور نمايشگر، جاي ميكروفونها و حتي ابعاد نمايشگر (۷.۹ اينچ) نيز دقيقا مشابه آيپد ميني است.
اين رويه در طراحي مي باكس نيز ادامه داده شد و تفاوت آن با اپل تي وي را از چند سانتي متري نيز نميتوان تشخيص داد. از آن جالبتر، طراحي مي واچ است كه اگر انحناي اپل واچ را از بين ببريد، به محصول شيائومي ميرسيد. جايگاه ديجيتال كراون، دكمه كناري و ميكروفون همگي با دقت و وسواس خاصي از روي محصول اپل كپي شدهاند. اما اوج شاهكار شيائومي را ميتوان در طراحي گوشي مي ۸ ديد كه آنقدر با آيفون X شباهت داشت كه صداي خبرنگاران و سايتهاي خبري را نيز درآورد.
با اين حال ميتوان طراحي سري مي ميكس را نوآوري كمپاني چيني در نظر گرفت، زيرا اين طراحي به نوعي روند ارائه گوشهاي هوشمند بدون حاشيه را آغاز كرد. در هر صورت اين شيائومي، بر حق «اپل چين» است.
كپيكاري ريلمي
اين كمپاني نيز كار خود را با كپيكاري از اپل شروع كرد، اما خيلي زود متوجه شد كه نبايد راهي كه تازه آسفالت شده را دوباره آسفالت كرد. در نتيجه ريلمي كپيكاري از اپل را كنار گذاشت و يك راست به سراغ كمپاني شيائومي و برند ردمي رفت. اين كمپاني ريلمي بادز اير پرو را از شيائومي بادز پرو كپي كرده بود كه خود از ايرپاد كپي شده است. همچنين برند ريلمي سعي دارد تا وارد بازار گجتهاي سلامتي ارزان بشود؛ بازاري كه منحصرا در اختيار مي بند شيائومي است.
گوشيهاي هوشمند اين كمپاني اما داستاني ديگر دارند. براي مثال گوشيهاي ريلمي C2، ريلمي ۵ و ريلمي ۵ پرو دقيقا بازه قيمتي گوشيهاي سري ردمي A، ردمي و ردمي نوت پرو را هدف قرار دادهاند. ولي داستان از اين هم جذابتر ميشود. ردمي در هند با نام «Dash ka Smartphone» يا گوشي هوشمند هند بازاريابي ميشود در حالي كه ريلمي با نام «Dash Ka Real Choice» يا انتخاب واقعي هند سعي دارد بازار را به دست بگيرد.
ريلمي به مشخصات ردمي نيز رحم نكرده و پيكربندي گوشيهاي خود را مشابه برند شيائومي انتخاب كرده است. براي مثال اگر به مشخصات ريلمي X50 5G نگاهي بيندازيد، به جز ظرفيت باتري و دوربين ۸ مگاپيكسلي تله فوتو، جزء به جزء آن با گوشي ردمي K30 5G برابر است؛ يعني واقعا جزء به جزء. دوربين ۴ گانه؟ يكسان. نمايشگر و رزولوشن؟ يكسان. چيپست و رم؟ يكسان. ريلمي حتي محض رضاي خدا به رنگبندي نيز رحم نكرده و آن را نيز مشابه ردمي و شيائومي انتخاب كرده است.
منبع: