مهم ترين اپليكيشن هاي يك دهه اخير كه زندگي بشر امروز را دگرگون كردند [قسمت اول]

۸۸ بازديد

در دهه‌اي كه پشت سر گذاشتيم، اپليكيشن‌ها (و به تبع آن‌ها، موبايل‌هاي هوشمند) به بخشي مهم از زندگي روزانه ما تبديل شدند. از زماني كه اپ استور اپل و گوگل پلي در سال ۲۰۰۸ ميلادي شروع به كار كردند تا به امروز، ميزبان ميليون‌ها اپليكيشن بوده‌اند كه به ما كمك مي‌كنند با يكديگر در ارتباط باقي بمانيم، با افراد جديد ملاقات كنيم، به موزيك گوش بسپاريم و يك‌سري خوك را به كمك پرندگان بكشيم. البته كه هنوز هم برقراري تماس تلفني يكي از مهم‌ترين كاربردهاي موبايل‌هاي هوشمندمان است، اما اپليكيشن‌ها حالا آنقدر محبوب شده‌اند كه اپليكيشن‌هايي خاص به ما مي‌گويند چقدر وقت صرف اپليكيشن‌هايمان مي‌كنيم! با درنظرگيري اينكه كمتر از يك ماه تا پايان دهه اخير ميلادي باقي مانده، تصميم گرفتيم مروري داشته باشيم بر برخي از تاثيرگذارترين و مهم ترين اپليكيشن‌هاي ده سال اخير. نتيجه نهايي نيز ليستي از اپليكيشن‌ها بدون هيچ ترتيب خاص است.

بايد در نظر داشت كه براي بهينگي هرچه بيشتر مطلب، اپليكيشن‌هايي كه كاركردي يكسان داشته‌اند را به صورت جداگانه معرفي نكرده‌ايم و همه را در يك دسته‌بندي قرار داده‌ايم. ضمناً هيچ ترديدي نيست كه تعداد اپليكيشن‌هاي تاثيرگذار بر زندگي روزانه مردم، بيشتر از ۲۱ اپليكيشني است كه در اين مقاله دو قسمتي معرفي مي‌كنيم. اگر اپليكيشني محبوبي داريد كه به نظرتان از اين ليست جا مانده، حتما آن را در بخش كامنت‌ها با ما و بقيه كاربران ديجياتو به اشتراك بگذاريد.

اينستاگرام

مهم ترين اپليكيشن ها

 

چي هست؟ اينستاگرام به شما اجازه اشتراك‌گذاري تصوير و ويديو را مي‌دهد
كي عرضه شد؟ سال ۲۰۱۰ ميلادي
چرا در اين ليست قرار گرفته: اينستاگرام به طرق زيادي ذهنيت ما از تصاوير و همينطور عادات غذا خوردنمان را تغيير داده است. براي مدتي بسيار طولاني، بسياري از ما پيش از اينكه بهترين عكس ممكن را از غذايمان نمي‌گرفتيم، قادر به لذت بردن از آن نبوديم.

اينستاگرام همينطور به ابزاري بسيار كارآمد براي تبليغات تبديل شده و روز به روز رشد مي‌كند. اين اپليكيشن هم‌اكنون بالغ بر ۱ ميليارد كاربر در سراسر جهان دارد. مي‌توان حدس زد كه اصلي‌ترين دليل محبوب روزافزون اينستاگرام، تغييرات معناداري است كه هر از چندگاهي در آن ايجاد مي‌شود. افزودن چيزهايي مانند استوري‌ها و بومرنگ طي سال‌هاي اخير باعث شده اپليكيشن حس شادابي خودش را حفظ كند و قادر به جلب توجه كاربران جديد باشد.

اگرچه اينفلوئنسرهاي سلبريتي هنوز تمام تلاش خود را به كار مي‌بندند تا ما فكر كنيم زندگي‌هايي رويايي دارند و بسياري از افراد هم به خاطر گرفتن يك عكس خوب اينستاگرامي رفتارهايي غيرمسئولانه از خود به نمايش مي‌گذارند، اپليكيشن مورد اشاره كماكان يكي از ساده‌ترين و سرگرم‌كننده پلتفرم‌هاي اجتماعي و البته مهم ترين اپليكيشن هاي جهان است.

توييتر

مهم ترين اپليكيشن ها

 

چي هست؟ شبكه‌اي اجتماعي كه به شما اجازه اشتراك‌گذاري متن، تصوير و ويديو مي‌دهد
كي عرضه شد؟ سال ۲۰۱۰ ميلادي
چرا در اين ليست قرار گرفته: با گذشت سال‌هاي طولاني از زماني كه توييتر آغاز به كار كرد، هيچكس نمي‌تواند تحولي كه توييتر در ارتباطات جهاني ايجاد كرد را زير سوال ببرد. از بهار عربي كه در جريان آن توييتر نه‌تنها امكان هماهنگ‌ شدن معترضين، بلكه رساندن صداي آن‌ها به جهان را مهيا كرد گرفته تا فراهم آوردن بستري براي تعامل ميان مردم و رهبران جهان، مشخص است كه توييتر ارتباطات را براي هميشه تغيير داد. اين پلتفرم شبكه اجتماعي اگرچه در ساكت كردن افراد تنفر پراكن چندان موفق نبوده، اما كماكان يكي از بهترين و قابل اتكاترين شبكه‌هاي اجتماعي به حساب مي‌آيد و ميتوان آن را در زمره مهم ترين اپليكيشن هاي دنيا قرار داد.

فيسبوك

مهم ترين اپليكيشن ها

 

چي هست؟ يك شبكه اجتماعي و پلتفرمي براي شبكه‌سازي
كي عرضه شد؟ سال ۲۰۱۰ ميلادي
چرا در اين ليست قرار گرفته: درست مثل توييتر، فيسبوك در ابتداي دهه اخير عرضه شد و طي اين مدت توانست به جايگاه تثبيت شده در جهان شبكه‌هاي اجتماعي دست يافته و توجه بيش از ۲.۵ ميليارد كاربر را به خود جلب كند. فيسبوك به شما اجازه مي‌دهد كه با دوستان قديمي و اعضاي خانواده در اقصي نقاط جهان در ارتباط باشيد و در اين بين از مزاياي ديگري مانند ميم‌ها،‌ ويديوهاي گربه‌ها، امكان تجربه بازي‌هايي مانند ‌Farmvile و دسترسي به آخرين اخبار بهره‌مند خواهيد بود.

بعد از محبوبيت كوتاه‌مدت MySpace، فيسبوك توانست شبكه‌هاي اجتماعي را ميان مردم فراگير كند. البته نبايد فراموش كرد كه بعد از رسوايي كمبريج آناليتيكا و هجوم اخبار كذب در جريان انتخابات رياست جمهوري سال ۲۰۱۶ آمريكا، اين پلتفرم ديگر اعتبار سابق خود را ندارد و زير ذره‌بين كاربران است.

گوگل مپس/ اپل مپس

مهم ترين اپليكيشن ها

 

چي هستند؟ دو اپليكيشن نقشه و مسيريابي بسيار محبوب در جهان
كي عرضه شدند؟ گوگل مپس در سال ۲۰۰۷ و اپل مپس در سال ۲۰۱۲ ميلادي
چرا در اين ليست قرار گرفته‌اند: بيراهه نيست اگر بگوييم كه اكثريت ما بدون يكي از اپليكيشن‌ها به سفر نمي‌رويم. خيلي از ماها آنقدرها در جهت‌يابي خوب نيستيم يا خيلي ساده خيابان‌ها را به اسم نمي‌شناسيم. اما خوشبختانه اين اپليكيشن‌ها از راه رسيدند و حالا بدون اينكه اصلاً بدانيد مقصد كجاست، قادر به سفر به هر نقطه از جهان هستي.

فقط كافيست مثل بازي GTA مسيري كه مقابل چشمتان قرار گرفته را دنبال كنيد و حتي مي‌توانيد پيش از اينكه راه بيفتيد، با شمايل كلي مقصد آشنا شويد. ناگفته نماند كه اكثريت كاربران گوگل مپس را ترجيح مي‌دهند، اما اپل مپس هم طي چند سال اخير با بهبودهاي چشمگير همراه بوده و هر دويشان در زمره مهم ترين اپليكيشن هاي حال حاضر هستند.

اسپاتيفاي

مهم ترين اپليكيشن ها

 

چي هست؟ سرويسي براي استريم موسيقي
كي عرضه شد؟ سال ۲۰۱۱ ميلادي
چرا در اين ليست قرار گرفته: هنوز زماني كه اسپاتيفاي در سال ۲۰۱۱ عرضه شد را به ياد داريم. به نظر مي‌رسيد اين اپليكيشن به ناگهان سر از ناكجا آباد درآورده و در حال ايجاد تغييري اساسي در صنعت موسيقي است. در ابتدا احساسي شبيه به نسخه قانوني اپليكيشن Napster داشت، و مهم‌تر اينكه رايگان بود.همين رايگان بودن گاهي آنقدر دردسرساز شد كه هنرمنداني مانند تيلور سوييفت تصميم به حذف آثار خود از اسپاتيفاي گرفتند (البته او در نهايت به اين غول استريمينگ بازگشت).

درست از همان ابتدا اسپاتيفاي آرشيوي شامل بيش از ۵۰ ميليون موسيقي داشت كه به آن اجازه مي‌داد به راحتي از رقبا پيشي بگيرد. اسپاتيفاي در نهايت آنقدر موفق ظاهر شد كه اپل هم تصميم به راه‌اندازي سرويس استريم موسيقي خود در سال ۲۰۱۵ گرفت. اپل موزيك هم اكنون به بيش از ۵۰ ميليون موسيقي دسترسي دارد.

Slack

مهم ترين اپليكيشن ها

 

‌‌چي هست؟ پلتفرمي براي پيام‌رساني آني
كي عرضه شد؟ سال ۲۰۱۳ ميلادي
چرا در اين ليست قرار گرفته: چه چيزي باعث مي‌شود Slack از ميليون‌ها كلاينت پيام‌رساني كه طي ۲۵ سال اخير عرضه شده‌اند متفاوت باشد؟ قابليت ادغامش با ديگر اپليكيشن‌ها كه به مرور زمان شكلي معجزه‌آسا به هركاري كه در محيط كار انجام مي‌دهيد مي‌بخشد. بسياري از افراد نخستين كاري كه در ابتدا روز انجام مي‌دهند، باز كردن Slack يا ايميل است.

اما كاربردهاي اين اپليكيشن فقط براي محيط كار نيست. با پرمشغله‌تر شدن زندگي،‌ خانواده‌ها نياز شروع به استفاده از اسلك براي برقراري ارتباط كرده‌اند. با ارائه مجموعه‌اي از قابليت‌ها و ابزارهاي قابل توجه، اسلك صرفاً روز به روز بهتر و بهتر مي‌شود.

اوبر/ ليفت

مهم ترين اپليكيشن ها

 

چي هستند؟ اپليكيشن‌هايي براي درخواست تاكسي با موبايل‌ هوشمند به مقصدي خاص و پرداخت هزينه از طريق كارت اعتباري
كي عرضه شدند؟ اوبر در سال ۲۰۱۱ و ليفت در سال ۲۰۱۲ ميلادي
چرا در اين ليست قرار گرفته‌اند: تا همين چند سال پيش، ايده درخواست تاكسي به صورت آنلاين و سوار ماشين غريبه‌ها شدن بسيار ترسناك به نظر مي‌رسيد، اما امروز خيلي از ما نمي‌توانيم زندگي را بدون سرويس‌هاي هم‌سفري آنلاين تصور كنيم. البته كه آسان‌تر شدن زندگي‌مان بدون بها نيز نبوده است.

هم اوبر و هم ليفت كه الگوي شكل گيري نمونه هاي وطني از جمله اسنپ و تپسي بوده اند تا به امروز با پرونده‌هاي قضايي متعددي به خاطر تجاوز جنسي رانندگان مواجه شده‌اند و اين اتفاق در شهرهاي مختلفي از جهان به وقوع پيوسته. در موارد ديگر، يا رگولاتوري‌ها پاپيچ اين اپليكيشن‌ها شده‌اند يا رانندگان براي دريافت حقوقي بهتر با آن‌ها جنگيده‌اند. و درحالي كه اتومبيل‌هاي متعلق به اين سرويس‌ها به ترافيك در شهرهاي شلوغ دامن زده‎اند،‌ اما نمي‌توانيم منكر تاثير آن‌ها بر زندگي روزانه خود شويم.

انگري بردز

مهم ترين اپليكيشن ها

 

چي هست؟ يك بازي موبايل كه در آن با پرتاب كردن پرندگان به سمت بناهاي چوبي و شيشه‌اي،‌ بايد خوك‌ها را بكشيد!
كي عرضه شد؟ سال ۲۰۰۹ ميلادي
چرا در اين ليست قرار گرفته: در نخستين روزهايش، انگري بردز آنقدر محبوب بود كه خودمان را متقاعد مي‌كرديم كه ما هم بايد عاشقش باشيم. شايد بسياري از آن مردم از تجربه آن لذت خاصي نمي‌بردند، اما اين اپليكيشن، انتظارات از يك بازي موبايل عامه‌پسند را شديدا بالا برد. بعد از عرضه بي‌شمار نسخه مختلف و دو فيلم، انگري بردز هنوز هم فرنچايزي محبوب است و به تكامل در گذر زمان ادامه مي‌دهد. آخرين نمونه هم Angry Birds AR بود كه پرندگان بي‌اعصاب را به محيط واقعيت افزوده مي‌آورد.

پوكمون گو

مهم ترين اپليكيشن ها

 

چي هست؟ اولين بازي واقعيت افزوده در دنياي پوكمون‌ها
كي عرضه شد؟‌ سال ۲۰۱۶ ميلادي
چرا در اين ليست قرار گرفته: پوكمون گو وقتي در سال ۲۰۱۶ ميلادي روانه اپ‌استورها شد، به معناي واقعي كلمه يك پديده بود. اين بازي مردم را به پياده‌روي‌هاي طولاني در محله‌هاي شهر ترغيب مي‌كرد و گاهي فيلم‌هايي مي‌ديديم از جمعيت‌هاي عظيمي كه به صورت اتفاقي دور هم جمع مي‌شدند تا فلان پوكمون را شكار كنند.

پوكمون گو در حال حاضر اكثر بازيكنان خود را از دست داده، اما كماكان شديدا محبوب است و اتفاقا اوايل سال جاري ميلادي به ميزان دانلود ۱ ميليارد بار دست پيدا كرد. فرمول پوكمون گو براي موفقيت ساده بود: يك فرنچايز از پيش موفق را با يك تكنولوژي جديد ادغام كن. نتيجه هم داد.

‌Vine

مهم ترين اپليكيشن ها

 

چي هست؟ پلتفرمي ويديويي كه به شما امكان ساخت ويديوهايي تا سقف ۶ ثانيه و اشتراك‌گذاري‌شان را مي‌دهد
كي عرضه شد؟ سال ۲۰۱۳ ميلادي
چرا در اين ليست قرار گرفته: بعد از شروعي هيجان‌انگيز در سال ۲۰۱۲ ميلادي، با از راه رسيدن سال ۲۰۱۶ و بالا گرفتن رقابت از سوي اينستاگرام، توييتر كه صاحب پلتفرم Vine بود تصميم به متوقف كردن كار آن گرفت. اما در عمر ۳ ساله‌اش، Vine با سرعتي حيرت‌انگيز به محبوبيت رسيد.

اين اپليكيشن به شما اجازه مي‌داد ويديوهايي ۶ ثانيه‌اي ساخته و فورا با دوستان و آشنايان خود به اشتراك بگذاريد. مثل اكثر اپليكيشن‌ها،‌ بعد از چند ماه استفاده از Vine ديگر تمايل چنداني به كار با آن نداشتيد، اما Vine به موفقيت نسبي ادامه داد و ضمنا راه را براي ظهور اپليكيشن TikTok نيز هموار كرد.

 

منبع:

https://digiato.com/article/2019/12/05/مهم-ترين-اپليكيشن-هاي-يك-دهه-اخير/

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.