تاثير عظيم شيوع ويروس كرونا بر صنعت خودروسازي جهان

۶۵ بازديد

شيوع ويروس كرونا در چين به نظر مي رسد اثرات طولاني مدتي را بر صنايع مختلف از جمله صنعت خودرو خواهد گذاشت. شايد بدانيد كه اين كشور بزرگ ترين بازار خودرويي جهان بوده و نقشي بسيار پررنگ در تامين قطعات دارد، علاوه بر اين شمار زيادي از شركت هاي خودروساز محصولات خود را در اين كشور توليد مي كنند. از اين رو طبق پيش بيني هاي CNN Business اثرات منفي كرونا منحصر به چين نبوده و كل دنيا خودرو را درگير خود خواهد كرد.

پيش از شيوع كرونا آمار فروش خودرو در چين براي دومين سال متوالي روندي نزولي را طي مي كرد. كاهش شتاب رشد اقتصادي و حذف مشوق هاي مالياتي براي مدل هاي الكتريكي دو عامل مهم دخيل در اين امر بودند. بعد از گسترش كرونا دولت چين دستور تعطيلي موقت بسياري از كارخانه هاي بزرگ را صادر كرده تا از افزايش تعداد مبتلايان به اين بيماري مرگبار پيشگيري كند. مسلما اين مساله نيز به نوبه خود آمار توليد و فروش را بيش از پيش تحت تاثير قرار خواهد داد.

شيوع ويروس كرونا

 

موسسه S&P Global Ratings معتقد است در سه ماهه نخست امسال، خودروسازاني كه در آسيا داراي كارخانه هاي توليدي هستند، متاثر از ويروس كرونا تا 15 درصد با افت توليد مواجه خواهند شد. بد نيست اشاره كنيم شركت هايي مثل جنرال موتورز، نيسان، رنو، هوندا و گروه پژو-سيتروئن (PSA) سايت هايي در خاستگاه اصلي كرونا يعني شهر ووهان دارند؛ بر اساس آمار 9 درصد از كل خودروهاي توليد شده در چين، در ووهان و ديگر شهرهاي استان هوبئي ساخته مي شوند.

به غير از برندهايي كه بر شمرديم، فولكس واگن نيز از اثرات منفي كرونا در امان نخواهند ماند، چرا كه اين كمپاني 24 كارخانه مونتاژ خودرو و قطعه ساز در چين داشته و 40 درصد از كل محصولات آن در اين كشور توليد مي شود. البته به گفته مديران فولكس واگن تاكنون تغييري در برنامه تحويل خودروها به مشتريان رخ نداده و زنجيره تامين نيز در وضعيت نرمالي قرار دارد.

برخلاف فولكس واگن، شركت هيونداي اوايل هفته گذشته اعلام كرد كه به دليل عدم تامين قطعات مورد نياز خود از چين، خطوط توليد كارخانه هاي موجود در كره جنوبي را به حالت تعليق در مي آورد. با ادامه بحران كرونا، احتمال ايجاد اختلال در زنجيره تامين قطعات خيلي قوت مي گيرد، چرا كه قطعه سازان مطرحي چون بوش، Schaeffler، ZF Friedrichshafen، Faurecia و Valeo كارخانه هاي بزرگي در چين دارند.

سايمون مك ادام (Simon MacAdam) يكي از اقتصاددانان موسسه Capital Economics بر اين باور است حتي صنايعي كه در ظاهر وابستگي كمي به تامين كنندگان چيني دارند، داراي شركت هايي هستند كه بدون مواد اوليه يا قطعات صادر شده از اين كشور نمي توانند به فعاليت خود ادامه دهند. آقاي مك ادام افزوده نبود يك قطعه ارزان قيمت، ممكن است خطوط توليد محصولات گران قيمت را با وقفه روبرو كند.

منبع:

https://digiato.com/article/2020/02/11/%d8%aa%d8%a7%d8%ab%db%8c%d8%b1-%d8%b9%d8%b8%db%8c%d9%85-%d8%b4%db%8c%d9%88%d8%b9-%d9%88%db%8c%d8%b1%d9%88%d8%b3-%da%a9%d8%b1%d9%88%d9%86%d8%a7-%d8%a8%d8%b1-%d8%b5%d9%86%d8%b9%d8%aa-%d8%ae%d9%88%d8%af/

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.