بازاريابي چريكي يا پارتيزاني (Guerrilla Marketing) چيست؟

۶۱ بازديد

1) بازاريابي پارتيزاني چگونه خلق شد؟كتاب بازاريابي پارتيزاني، تاليف Jay Conradكتاب بازاريابي پارتيزاني، تاليف Jay Conradپدر دانش بازاريابي پارتيزاني، «جي كنراد لوينسون» است كه در سال 1984 كتابي با اسم «بازاريابي پارتيزاني» را چاپ كرد كه در آن ضمن معرفي اين روش، تمركزش را بر اين سوژه گذاشت كه چطور يك شركت كوچك مي‌تواند با بودجه كم، با شركت‌هاي بزرگ‌تر رقابت كند.
2) تعريف بازاريابي پارتيزاني يا چريكياستفاده از استراتژي‌هايي ارزان و خلاقانه و با به كارگيري ابزارهايي غير معمول، در جهت پيشبرد اهداف بازاريابي‌مان.
3) تفاوت بازاريابي سنتي و چريكياصلي‌ترين تفاوت اين دو در تاكتيك‌هاي آن‌هاست كه در باره بازاريابي چريكي بر اين موارد تاكيد زيادي دارد:
خلاقيتروابط خوبرضايتاصول بازاريابي پارتيزانياز جمله اصلي‌ترين تفاوت‌هاي بازاريابي پارتيزاني با ساير روش‌هاي بازاريابي مي‌توان به موارد پايين اشاره كرد:
نبود سخت كمبود بودجه: در بازاريابي پارتيزاني، بر خلاف ديگر روش‌ها، كمبود بودجه را مي‌توان با خلاقيت بيشتر، تفكر بيشتر و كوشش اغلب حل نمود.نبود شيوه امتحان و خطا: در بازاريابي چريكي، ما چيزي به اسم «آزمون و خطا» نداريم! همه چيز بايستي بر پايه احصاء و ارقام باشد.تمركز بر مشتريان فعلي: در اين روش، اغلب از اين كه تمركزمان بر جذب مشتري جديد باشد، بر مشتريان كنوني (يا كمينه كساني كه ما را مي‌شناسند) تمركز مي‌كنيم.عدالت بين كسب و كارهاي كوچك و بزرگ: ميزان اثربخشي بازاريابي پارتيزاني براي كسب و كارهاي حقير و بزرگ، هيچ فرقي ندارد (و يا كمينه تفاوت محسوسي ندارد).سود به جاي فروش: سنجه ارزيابي بازاريابي چريكي، ميزان مثبت شدن شيب دياگرام فايده كمپاني (نه فروش لحظه‌اي)، مي‌باشد.در بازاريابي پارتيزاني (Guerrilla Marketing) سعي مي‌كنيم لغايت چارچوب ذهني مخاطب را شكسته، و پيام خويش را به او برسانيم.
انواع بازاريابي پارتيزاني + نمونه بازاريابي پارتيزانيطبق داده‌هاي ثانويه به دست آمده توسط شركت‌هاي پركار در مقوله بازاريابي چريكي، 11 روش گوناگون براي بازاريابي پارتيزاني تعريف شده است كه منظور همه‌ي آن‌ها استفاده از بازاريابي پارتيزاني و تكنيك‌هاي روان شناختي آن، در راستاي تحقق اهداف بازاريابي و استفاده هر چه اغلب از رسانه‌هاي آفلاين مي‌باشد.
نكته‌اي كه بايد بدانيد اين است كه اغلب اين روش‌ها سعي مي‌كنند الي با استفاده از بازاريابي اينترنتي و انواع روش‌ها و رسانه‌هاي آن (مثل بازاريابي شبكه‌هاي اجتماعي)، بازدهي بازاريابي پارتيزاني شما را هر چقدر كه مي‌شود افزايش دهند.
1) Astroturfingبازاريابي چريكي در ايران
روشي‌ست كه در آن از راه يك سري بلاگ‌هاي مردمي (كه در ريشه-بن-بيخ مردمي نيستند و مالك آن‌ها كمپاني ماست)، در باره كمپيني كه برگزار كرده‌ايم صحبت مي‌شود، تازه ها آن بازنشر مي‌شود و به طور كلي منظورمان اين است كه Viral مي‌شود.
مثال: آپارات كمپيني را راه‌اندازي كرد كه در ترافيك برخي از اتوبان‌هاي تهران، به روشي خلاقانه ملت را دعوت به فيلم ديدن از طريق وب‌سايت فيلميو نمود. اين اتفاق را بسياري از رسانه‌هاي اينترنتي و غير اينترنتي به چهره تازه منتشر كردند و بسياري از مردم (بسيار بيشتر از كساني كه در آن اتوبان بودند!) متعلق به آگاه شدند.
اين روش بسيار همانند Press Release يا ريپورتاژ آگهي مي‌باشد، با اين تفاوت كه معمولا در ريپورتاژ آگهي، در ابتداي نوشتار نوشته مي‌شود كه:
اين مقاله يك ريپورتاژ آگهي‌ست و ما هيچ مسئوليتي در قبال صحت و عدم صحت اطلاعات آن نداريم!
ولي شما مي‌خواهيد كه اين رخداد به چهره كاملا طبيعي رخ دهد، 

مثال هايي براي بازاريابي چريكي

بعد پيش درآمد بحثش را در بلاگ‌هايي كه براي خودتان است (و ترجيحا كسي نمي‌داند كه براي خودتان است) مسير بيندازيد، تا بعد متعلق به گواه وايرال شدن آن در رسانه‌هاي ساير باشيد.
2) بازاريابي ويروسي (Viral Marketing)چند وقت پيش شيپور (اپليكيشن ثبت آگهي كالا و خدمات و املاك و…) يك كمپين بامزه گذرگاه انداخت كه مثلا در يك بيلبورد، عكس يك فرغون دست دوم را گذاشته بودند و كنارش اتيكت قيمت (!) و در يك گوشه  بيلبورد هم لوگو و شعار شيپور درج شده بود.
اين كمپين را خيلي‌ها در بيلبوردهاي خيابان ديدند ولي چند برابر اين افراد، كساني از اين كمپين آگاه شدند كه عضو كانال‌هاي تلگرامي و پيج‌هاي اينستاگرامي سرشناس بودند (مثل مملكته، توييتر فارسي، گيزميز، فلان و…).
حتي برخي از اين پيج‌ها شوخي‌هايي هم با اين كمپين كردند و مثلا با فتوشاپ، عكس ابريق (!) و چند لغايت كالاي خنده‌دار ساير را گذاشتند و چكيده كلي كس درگير اين كمپين شدند!
بازاريابي چريكي در ايرانبيلبورد تبليغاتي شيپورمقاله مرتبط: بازاريابي ويروسي (Viral Marketing) چيست؟
3) بازاريابي دهان به دهاندر اين روش، مردم در مورد يك كالا يا يك خدمات يا يك برند، به همديگر آگاهي مي‌دهند. فرد به فرد. ربطش به بازاريابي پارتيزاني چيست؟ اين مكالمه را بين دو تن ببينيد، خودتان دستگيرتان مي‌شود:
+ اون تبليغ جاروبرقيه رو ديدي (ديده‌اي؟) داخل اتوبان فلان؟– نه… خب؟+ هيچي وارد دالانه كه مي‌خواستي بشي، يه جوري طراحي كرده بودن كه تصور داري ميري داخل لوله جاروبرقي! بالاشم بيلبورد شركته بود.– چجوري يعني؟+ بزار عكسشو سرچ كنم… ايناهاش– آها! هههه باحال بود. كدوم شركته؟+ برند Miele
مثال بازاريابي چريكي برند Mieleبازاريابي چريكي برند Mieleمقاله مرتبط: بازاريابي دهان به دهان (WOM) چيست؟
4) تبليغ در بسته‌بندي دستمال كاغذي (Tissue-Packing Advertising)اين هم نوع ديگري از بازاريابي پارتيزاني‌ست كه اولين بار ژاپني‌ها متعلق به بهره‌گيري كردند. البته دستمال كاغذي براي اين روش يك مثال است، شما مي‌توانيد از چاپ بر روي كبريت، بليط پيكار فوتبال و… نيز استفاده كنيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.