۲۰۲ ميليون جستجو؛ كاربران كافه بازار در جستجوي كدام برندها بودند؟

۶۵ بازديد

گزارش فصل پاييز كافه بازار روز گذشته با داده‌هايي غني‌تر از هميشه منتشر شد. يكي از آمارهاي مهمي كه در اين گزارش خودنمايي مي‌كند، مربوط به ۲۰۲ ميليون جستجو در اين پلتفرم است؛ پلتفرمي كه اكنون ميزبان حدود ۴۰ ميليون دستگاه اندرويدي است.

كافه بازار مي‌گويد از اين ۲۰۲ ميليون جستجو، ۸۹ درصد آن‌ها موفق بوده‌اند؛ به اين مفهوم كه جستجو، باعث نصب يك اپليكيشن شده است. در اين ميان بخش جستجو، به دو قسمت «موضوع» و «برند» تقسيم شده است.

 

۳۲ درصد از جستجوها، موضوعي بوده‌اند يعني كاربر نام برنامه خاصي را مد نظر نداشته اما موضوع مورد نظرش را جستجو كرده تا به اپليكيشني برسد كه بتواند نيازش را برطرف كند. اما بخش مهم‌تر، مربوط به جستجوي برندها است كه ۶۸ درصد از حجم كل جستجوها را تشكيل داده است.

نموداري كه كافه بازار از ۲۰ جستجوي برتر اسم برنامه‌ها منتشر كرده، حاوي نكات مهمي است. مهم‌ترين موضوع اينكه سه برنامه‌ي پرجستجو در كافه بازاري كه بيشترين حجم كاربرانش در ايران هستند، اپليكيشن‌هاي خارجي يعني واتس‌اپ، اينستاگرام و تلگرام هستند.

 

با اين حال، از ۲۰ اپليكيشني كه نام آن‌ها در اين ليست ديده مي‌شود، اكثريت آن‌ها ايراني هستند. اما نكته اينجاست كه بعضي از آن‌ها، به همراه رقيب يا پلتفرم مشابه خود در اين ليست حضور دارند. براي مثال، «ايرانسل من» و «همراه اول» در كنار هم در اين ليست قرار گرفته‌اند يا «فيليمو» و «آپارات» در اين ليست حضور دارند. نمونه ديگر، مربوط به «ديوار» و «شيپور» است كه در بين پرجستجوترين اسامي اپليكيشن‌ها جا گرفته‌اند.

از سوي ديگر در حالي كه آمارهاي مختلف حكايت از كم شدن نسبي توجه كاربران به پيام‌رسان‌هاي داخلي دارد، مي‌توان ديد كه در پاييز، پيام‌رسان‌هاي «سروش» و «ايتا» توانسته‌اند در ليست پرجستجوترين‌هاي كافه بازار قرار بگيرند. بي‌شك نمي‌توان اين اتفاق را بي‌ارتباط به قطع اينترنت بين‌الملل در آبان ۹۸ دانست؛ زماني كه كاربران مجبور شدند فقط از اپليكيشن‌هايي استفاده كنند كه سرورهاي آن‌ها در ايران هستند. شايد حتي همين مسئله و تاحدي، فقدان سرگرمي، باعث شده باشد تا «روبيكا» در اين ليست جايگاه هفتم را داشته باشد.

اما دو شركت ديگري كه نام‌شان در اين ليست ديده مي‌شود و رقيبي ندارند، بيشتر جالب توجه هستند: «ديجي‌كالا» و «اسنپ». در مورد ديجي‌كالا، اين شركت پس از كنار رفتن باميلو، ديگر رقيبي ندارد و حالا تنها به ارائه خدمات مي‌پردازد. اما در مورد اسنپ، به هيچ وجه اينطور نيست.

 

اسنپ صرفا يكي از دست كم ۱۰۰ شركت فعال در حوزه حمل‌ونقل هوشمند در سراسر ايران است كه به آن‌ها تاكسي اينترنتي مي‌گويند. اولين تاكسي اينترنتي ايران كه ماه گذشته ۵ سالگي‌اش را جشن گرفت، حالا هشتمين نام برتر از بين ۲۰۲ ميليون جستجوي كاربران كافه بازار بوده است، كه اگر اتفاقي مانند قطع اينترنت در آبان رخ نمي‌داد و نياز مردم به اپليكيشن‌هاي كاملا بومي بيشتر نمي‌شد، احتمالا مي‌توانست جايگاهي بين پنج اپ پرجستجو را در اين ليست از آن خود كند.

موضوع ديگر، تعداد نصب اپليكيشن‌هاي ايراني در ليست فوق است. پيام‌رسان سروش پلاس، اكنون در كافه بازار ۲ ميليون نصب فعال دارد. ديوار كه دومين اپليكيشن ايراني پرجستجو است، ۱۹ ميليون نصب فعال دارد. آمار نصب روبيكا، در كافه بازار مشخص نيست اما در ادامه اسنپ ۷ ميليون نصب فعال در جايگاه چهارمين اپليكيشن ايراني در اين ليست حضور دارد.

 

منبع:

https://digiato.com/article/2020/02/02/%da%a9%d8%a7%d8%b1%d8%a8%d8%b1%d8%a7%d9%86-%da%a9%d8%a7%d9%81%d9%87-%d8%a8%d8%a7%d8%b2%d8%a7%d8%b1-%d8%ac%d8%b3%d8%aa%d8%ac%d9%88%db%8c-%d8%a8%d8%b1%d9%86%d8%af%d9%87%d8%a7/

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.