شنبه ۱۹ بهمن ۹۸ | ۱۲:۰۳ ۷۸ بازديد
تعاريف بسياري از بازاريابي در دورهها و زمانهاي مختلف ارائهشدهاست. بهترين تعاريف ارائهشده متركز بر مشتري و ارضاي نيازهاي مشتري هستند. در اين مقاله مي خواهيم به شما بگوييم كه بازاريابي چيست و يك بازارياب چه وظايفي را برعهده دارد.
همچنين خواهيم گفت كه اصول بازاريابي چيست و يك بازارياب خوب به چه بنيادي پايبند است.
در اين جا تعريفي را براي پذيرش به سوال بازاريابي چيست ارائه ميكنيم.
بازاريابي تكاپو مجموعهاي از نهادها و فرآيندها به هدف ايجاد ارتباط، تحويل و تبادل پيشنهادهايي است كه براي مشتري و به طور كلي جامعه ارزش و قيمت ْداشته باشد.
تعريف ديگري كه از بازاريابي ارائه شده است اين است كه بازاريابي فرآيندي است كه در آن شركت ها ارزش را براي مشتريان برپايي كرده و سپس روابط قوياي را با مشتري ها استوار ميكنند الي در عوض ارزشي را به چهره متقابل از آنها اخذ كنند. ارزش ارائه شده اساس كسب مزيت رقابتي براي شركت است (براي آشنايي بيش تر مقاله رشته ارزش پورتر را ببينيد).
اين ارزش متقابل معمولا به صورت گرفتن پول از مشتري ميباشد و شركت چشمداشت دارد كه در ازاي ارائه خدمات و اجناس وجهي را از مشتري گرفتن كنيد. در پاسخ به اين سوال كه اصول بازاريابي چيست بايد بگوييم كه يك ريشه-بن-بيخ بنيادين در بازاريابي، فرآيند مبادله است. در بازاريابي يك مبادله رويداد ميافتد و مشتري در قبال پرداخت پول، كالايي را اخذ مي كند.
در فارسي اين كلمه از دو بخش «بازار» و »«ياب» برپايي شده است. در معناي لغوي احتمالاً بتوان اين كلمه را به معناي يافتن بازار براي خدمات و محصولات شركت تعريف كرد.
البته در دنياي امروز با توجه به رقابتي شدن بازارها و حضور كمپاني هاي انبوه پركار در بازار، ساير فرمايش بازاريابي صرفا وابسته به يافتن بازار نيست و تقسيم مهمي از كار و جنبش بازاريابي وابسته به ارتباط با مشتري و خوشنود نگه داشتن مشتري براي خريد دوباره وي ميباشد.
در تعاريف جديد بازاريابي به اهميت روابط بلند مدت با مشتري زياد تاكيد شده است. در راستي استجابت دوم به سوال اصول بازاريابي چيست اين است كه يك ريشه-بن-بيخ مهم، برقراري رابطه بلندمدت با مشتري است. مشترياني كه در طويل مدت از شركت خريد ميكنند سودي بنيادي را براي كمپاني خواهند داشت.
بنابراين وظيفه بازارياب اين است كه علاوه بر شناسايي مشتري و يافتن بازار، ارتباطي هميشگي و مستمر را با مشتري پايدار كند تا مشتري نيازهاي آينده خود را نيز از طريق كمپاني برطرف كند. پاسخ سوم به سوال اصول بازاريابي چيست اين است كه برندسازي!
اصول بازاريابي چيست ؟اصول بازاريابي را ميتوان به چهره چكيده در فهرست ذيل مشاهده كرد
رضايت مشتري. گرد از بنيادين ترين اصول بازاريابي، خوشنودي مشتري است.مشخص كردن بازار هدف: هيچ كالايي براي همه كسان پسنديده نيست. هر كالا يا خدمت ويژه بخشي از مشتريان و دسته جمعي ويژه است. يگانه از اصول اساسي بازاريابي، تعريف دقيق بازار قصد است.شناخت رقبا: به طور قطع شما فقط كسي نيستيد كه اين كالا يا خدمت را ارائه ميدهد. براي بازاريابي موفق بايد رقيبان خود را معرفي كنيد و مسير هايي براي تمايز يافتن نسبت به آنها پيدا كنيد.برند سازي: گرد از اصول اساسي بازاريابي، برندسازي است. برندسازي منجر ميشود كه كمپاني فرآيند گزينش را براي مخاطبان ساده كند. مخاطبان با شنيدن نام برند، تجربيات پيشين مثبت خويش را به خاطر خواهند آورد و اين جستار مايه انتخاب مجدد آنها خواهد شد.شغل بازاريابي چيست و كسي كه در اين گستره شغل ميكند چه مسئوليت هايي دارد؟فرد بازارياب موظف است كه برنامه هايي را براي فروش محصولات و خدمات كمپاني اجرا كند. به طور كلي هر شركتي دو تقسيم مشتري دارد:
۱. مشتري فعليمشتري اي كه تا به حال حداقل يك بار از خدمات و يا محصولات كمپاني بهرهگيري كرده است. كوشش بازارياب و تيم بازاريابي در باره اين تقسيم از مشتريان، اين است كه با داشتن ارتباطي كارساز و متداوم با آنها، خريدهاي بعدي اين مشتريان را نيز از آن خود كنند.
به علاوه با وابستگي بامشتريان و دسته بندي مشتريان و طبقه بندي آنها به ديگر نيازهاي آنها پي مي برند لغايت مجموعهي ديگري از محصولات و يا خدمات را به آنها توصيه كنند.
مشتريان فعلي مي توانند منبع درآمد بسيار خوبي براي كمپاني باشند. چرا كه يك بار از كمپاني خريد كرده اند و در صورتي كه كيفيت ارائه شده به آنها پسنديده باشند، اين پتانسيل هستي دارد كه اين افراد به مشتريان وفادار تبديل شوند و به چهره خودكار و هميشگي از كمپاني خريد كنند.
۲. مشتريان بالقوهدسته دوم مشتريان نهفته هستند. يعني كساني كه ميتوانند مشتري خدمات و محصولات شركت باشند. براي نمونه فرض كنيد شركتي در گستره ساخت پمپ صنعتي تكاپو ميكند. كمپاني آب و فاضلاب ميتواند يك مشتري نهفته براي اين شركت باشد و نياز است كه بازاريابان و تيم بازاريابي سعي كند الي ارتباطي را با شركت آب و فاضلاب استوار نمايد و طي جلسات و صحبت هاي آتي توانمندي هاي كمپاني خود را در دامنه طراحي و ساخت مكنده صنعتي به شركت آب و فاضلاب اثبات نمايد
بازاريابي چيست و بازارياب كيست؟ |
در اين جا تعريفي را براي پذيرش به سوال بازاريابي چيست ارائه ميكنيم.
بازاريابي تكاپو مجموعهاي از نهادها و فرآيندها به هدف ايجاد ارتباط، تحويل و تبادل پيشنهادهايي است كه براي مشتري و به طور كلي جامعه ارزش و قيمت ْداشته باشد.
تعريف ديگري كه از بازاريابي ارائه شده است اين است كه بازاريابي فرآيندي است كه در آن شركت ها ارزش را براي مشتريان برپايي كرده و سپس روابط قوياي را با مشتري ها استوار ميكنند الي در عوض ارزشي را به چهره متقابل از آنها اخذ كنند. ارزش ارائه شده اساس كسب مزيت رقابتي براي شركت است (براي آشنايي بيش تر مقاله رشته ارزش پورتر را ببينيد).
اين ارزش متقابل معمولا به صورت گرفتن پول از مشتري ميباشد و شركت چشمداشت دارد كه در ازاي ارائه خدمات و اجناس وجهي را از مشتري گرفتن كنيد. در پاسخ به اين سوال كه اصول بازاريابي چيست بايد بگوييم كه يك ريشه-بن-بيخ بنيادين در بازاريابي، فرآيند مبادله است. در بازاريابي يك مبادله رويداد ميافتد و مشتري در قبال پرداخت پول، كالايي را اخذ مي كند.
در فارسي اين كلمه از دو بخش «بازار» و »«ياب» برپايي شده است. در معناي لغوي احتمالاً بتوان اين كلمه را به معناي يافتن بازار براي خدمات و محصولات شركت تعريف كرد.
البته در دنياي امروز با توجه به رقابتي شدن بازارها و حضور كمپاني هاي انبوه پركار در بازار، ساير فرمايش بازاريابي صرفا وابسته به يافتن بازار نيست و تقسيم مهمي از كار و جنبش بازاريابي وابسته به ارتباط با مشتري و خوشنود نگه داشتن مشتري براي خريد دوباره وي ميباشد.
در تعاريف جديد بازاريابي به اهميت روابط بلند مدت با مشتري زياد تاكيد شده است. در راستي استجابت دوم به سوال اصول بازاريابي چيست اين است كه يك ريشه-بن-بيخ مهم، برقراري رابطه بلندمدت با مشتري است. مشترياني كه در طويل مدت از شركت خريد ميكنند سودي بنيادي را براي كمپاني خواهند داشت.
بنابراين وظيفه بازارياب اين است كه علاوه بر شناسايي مشتري و يافتن بازار، ارتباطي هميشگي و مستمر را با مشتري پايدار كند تا مشتري نيازهاي آينده خود را نيز از طريق كمپاني برطرف كند. پاسخ سوم به سوال اصول بازاريابي چيست اين است كه برندسازي!
اصول بازاريابي چيست ؟اصول بازاريابي را ميتوان به چهره چكيده در فهرست ذيل مشاهده كرد
رضايت مشتري. گرد از بنيادين ترين اصول بازاريابي، خوشنودي مشتري است.مشخص كردن بازار هدف: هيچ كالايي براي همه كسان پسنديده نيست. هر كالا يا خدمت ويژه بخشي از مشتريان و دسته جمعي ويژه است. يگانه از اصول اساسي بازاريابي، تعريف دقيق بازار قصد است.شناخت رقبا: به طور قطع شما فقط كسي نيستيد كه اين كالا يا خدمت را ارائه ميدهد. براي بازاريابي موفق بايد رقيبان خود را معرفي كنيد و مسير هايي براي تمايز يافتن نسبت به آنها پيدا كنيد.برند سازي: گرد از اصول اساسي بازاريابي، برندسازي است. برندسازي منجر ميشود كه كمپاني فرآيند گزينش را براي مخاطبان ساده كند. مخاطبان با شنيدن نام برند، تجربيات پيشين مثبت خويش را به خاطر خواهند آورد و اين جستار مايه انتخاب مجدد آنها خواهد شد.شغل بازاريابي چيست و كسي كه در اين گستره شغل ميكند چه مسئوليت هايي دارد؟فرد بازارياب موظف است كه برنامه هايي را براي فروش محصولات و خدمات كمپاني اجرا كند. به طور كلي هر شركتي دو تقسيم مشتري دارد:
۱. مشتري فعليمشتري اي كه تا به حال حداقل يك بار از خدمات و يا محصولات كمپاني بهرهگيري كرده است. كوشش بازارياب و تيم بازاريابي در باره اين تقسيم از مشتريان، اين است كه با داشتن ارتباطي كارساز و متداوم با آنها، خريدهاي بعدي اين مشتريان را نيز از آن خود كنند.
به علاوه با وابستگي بامشتريان و دسته بندي مشتريان و طبقه بندي آنها به ديگر نيازهاي آنها پي مي برند لغايت مجموعهي ديگري از محصولات و يا خدمات را به آنها توصيه كنند.
مشتريان فعلي مي توانند منبع درآمد بسيار خوبي براي كمپاني باشند. چرا كه يك بار از كمپاني خريد كرده اند و در صورتي كه كيفيت ارائه شده به آنها پسنديده باشند، اين پتانسيل هستي دارد كه اين افراد به مشتريان وفادار تبديل شوند و به چهره خودكار و هميشگي از كمپاني خريد كنند.
۲. مشتريان بالقوهدسته دوم مشتريان نهفته هستند. يعني كساني كه ميتوانند مشتري خدمات و محصولات شركت باشند. براي نمونه فرض كنيد شركتي در گستره ساخت پمپ صنعتي تكاپو ميكند. كمپاني آب و فاضلاب ميتواند يك مشتري نهفته براي اين شركت باشد و نياز است كه بازاريابان و تيم بازاريابي سعي كند الي ارتباطي را با شركت آب و فاضلاب استوار نمايد و طي جلسات و صحبت هاي آتي توانمندي هاي كمپاني خود را در دامنه طراحي و ساخت مكنده صنعتي به شركت آب و فاضلاب اثبات نمايد