از سوي ساير با در عقيده اخذ اوج ستيز هاي يوميه و كمبود وقت و الزام مديران به هدف حفظ موعد و خرج و وانگهي نيل به اهداف بنگاه هاي اقتصادي كه آن هم حفظ سازمان در شرايط بحران فعلي است.
بنابراين بازاريابي تلفني يكتا از مسيرهايي است كه مي تواند به صورت درست و عملي چهره پذيرد و مديران را در اين امتداد كمك نمايد.
به عنوان نمونه استفاده از بازاريابي تلفني جهت خوشنودي سنجي
فروش تلفني چيست؟ |
مشتريان و يا هماهنگي با مشتريان جهت ارسال و تعقيب هاي مربوط به فرآورده و خدمت زياد موثر مي باشد.
استفاده از بازاريابي تلفني براي برخي محصولات و صنايع كاربرد هاي بسيار مفيدي دارد كه متاسفانه استفاده بي مورد و اشتباه از بازاريابي تلفني در كمپاني ها و صنايع مختلف، مايه دلسردي مديران و حتي كارشناسان بازاريابي و فروش در اين مورد شده است. بر همين اساس محققان پارك بازاريابي ايران با تكيه بر تجارب خويش و همچنين بنچ مارك شيوه هاي كامياب در سازمان هاي بيگانه و دروني سعي در بهرهگيري طريق بازاريابي تلفني به عنوان يك طريق افزايش فروش و بازاريابي ارزان و تأثير گذار نمودند.
و به قوانين ثابتي دست پيدا كرده كه هم اكنون در بسياري از سازمان ها به گرد از طريق هاي مقاوم مبدل گرديده است. شايان ذكر است هيچ يك از شيوه هاي مدل FG360 به تنهايي تأثيري ثابت و اعجاب انگيز نخواهد داشت و بايد از شيوه هاي متعددي جهت موفقيت در بازاريابي بهرهگيري نمود.
اصول بازاريابي تلفني اصول بازاريابي تلفني در كشورهاي گوناگون و حتي مناطق اقليمي متفاوت است. مهمترين عنصر تأثير گذار در اصول بازاريابي تلفني ، آشنايي با مسائل فرهنگي مي باشد. ساير عناصر همانند مسائل اقتصادي ، سياسي و اجتماعي در مرحله بعد مورد بررسي قرار مي گيرند. اصول بازاريابي تلفني عبارتست از كارشناس فروش تعليم ديده نسبت به مسائل فني و همچنين تعليم كافي جهت مديريت مذاكرات در سناريو بازاريابي و سناريو مذاكره مي گردد.
البته مواردي مشابه آشنايي كامل مصرف كنندگان در مورد محصولات و خدمات و در ضمن آشنايي مشتريان و مصرف كنندگان با نحوه ارائه خدمات در بازاريابي تلفني زياد مهم است.
آموزش بازاريابي تلفني آموزش بازاريابي تلفني در سنه هاي تازه مورد استقبال بسياري از مديران كمپاني ها قرار گرفته است. زيرا خرج بازاريابي تلفني نسبت به اغلب شيوه هاي بازاريابي بسيار پايين تر مي باشد. ولي آموزش بازاريابي تلفني همان گونه كه در اصول بازاريابي نيز گفته شده است، صرفا براي محصولات با كيفيت باره چشمداشت مشتريان در بازار منظور مثبت خواهد بود. وگرنه حتي در صورتي كه در كوتاهي مدت سودمند واقع شود، با گذشت موعد رو به افول مي رود.
بر پاي بست، تحقيقات پژوهشگران در پارك بازاريابي ايران ، با ركود و رقابت به وجود آمده در بازارهاي ايران، اهميت ارتباط كارساز با مشتريان نيز بيشتر شده است. در اين وسط شيوه هاي ارتباط دوطرفه مثل بازاريابي مستقيم موثرتر خواهند بود زيرا تعاملات دوطرفه تأثير زيادي در تصميمات دارد.
يكي از مهمترين راههاي بازاريابي مستقيم ، بازاريابي تلفني مي باشد كه با بهره برداري درست از تلفن ، علاوه بر نكات گفته شده، در راستاي مديريت زمان نيز به بازاريابان در دنياي شلوغ و پيچيده معاصر كمك نموده است. احد از تكنيكهاي متقاعد نمودن مصرف كنندگان ، ترويج (PROMOTION) است كه خويش از ۵ دست موزه تبليغات، پيشبرد فروش، روابط عمومي، فروش شخصي و بازاريابي مستقيم برپايي مي شود.
نكات بنيادين بازاريابي تلفني :بازاريابي تلفني - فروش تلفنينكات بنيادين در بازاريابي تلفني عبارتند از:
بي انگيزه روي بعضي موارد پافشاري نكنيد.هرگز خشمگين نشويد، مديريت در اطلاعات داشته باشيد.صبح زود كارتان را آغاز كنيد ولي زودتر از ساعت ۹ صبح با كسي تماس نگيريد.آيينه اي را روي ميزتان قرار دهيد تا در هنگام مكالمه به آن نگاه كنيد و لبخند بزنيد.براي هر يك از مكالمات تلفني خود از قبل برنامه ريزي كنيد و با سناريو گفتگو كنيد.خانمها نبايد از اصطلاحات مردانه و آقايان نبايد از اصطلاحات زنانه استفاده كنند مگر در موارد خاصقبل از دريافت شماره، خويش را كاملاً آماده كنيد.پر انرژي باشيد. مشتري بايد در لحن صداي شما شادابي را حس كند.نام مشتري را بپرسيد و در جايي يادداشت كنيد.سعي كنيد ايستاده صحبت كنيد. اين سوژه مايه ترشح آدرنالين بيشتر از مغز مي شود و چيرگي شما مي رود.نكات كليدي جلوي چشمتان باشد.شمرده صحبت كنيددر موعد بازاريابي تلفني ؛ چاي ، سيگار ، روزنامه ممنوع است.به باورها مشتريان بزرگداشت بگذاريدتلفن را صحيح نگه داريد تا صداي شما روشن باشد.بازاريابي تلفني - سفارش تلفنيتصوير واقعيت از خود ارائه كنيد و چاكرم-مخلصم بي جا نداشته باشيد.مؤدب باشيدشكست و موفقيت را در بازاريابي تلفني تحليل نماييد.در ابتدا صدايتان را ضبط و به آن گوش دهيد، اين مايه مي شود الي عيوب كارتان را پيدا كنيد و با تمرين و چيرگي آنها را برطرف نماييد.وسط حرف مشتري صحبت نكنيد و از جستار اصلي بيرون نشويد.اطلاعات خود را در مورد رقبا افزايش دهيد.تندنويسي كنيد و نكات كليدي را ثبت كنيدبرنامه اي براي افزايش شمار تماس هاي سودمند داشته باشيد.سخت ترين قسمت را با گراميدن پشت سر بگذاريد. سخت ترين مرحله همان مشتري ها هستند.در سرانجام مذاكره يك جمع بندي صحيح داشته باشيد.اشتباهات رايج در فروش و بازاريابي تلفني– عدم آگاهانيدن از محصولات در بازاريابي تلفني : كسب كاميابي در فروش تلفني زماني محقق مي شود كه يك تماس تلفني با شما انجام گيرد، الي بتوانيد احتياج مشتري را به سرعت گرفتن كنيد و مسير حل هاي پيشنهادي سازماني را به مشتري ارائه نماييد.
– اعلام زودهنگام مبلغ : معمولا اولين سوالي كه مشتريان در تماس مطرح مي نمايند، در مورد قيمت است. اگر به سرعت پاسخ دهيد، احتمالا فروش را از دست مي دهيد. شما بايد بحث بها را در قالب راه حلها و مزايايي كه براي آنها قائل مي شويد، مطرح نماييد. در غير اينصورت يا مكالمه قطع مي شود و يا وارد جنگ قيمتي مي شويد.
– فروش تحميلي كالا : كارشناسان بازاريابي تلفني نبايد درباره محصولات و خدمات و مزاياي آنها دائما گفتگو كنند. اين پيشه مشتريان را فراري مي دهد. كارشناسان بايد درباره بنيادين صحبت كنند كه باره پروا مصرف كنندگان است و پيشنهادات در اين اندازه باشد.
– عدم مديريت موعد در بازاريابي تلفني : بايد در ۲ دقيقه اول مكالمه با كمك سوالات خود و جوابهاي مشتري ، اين موضوع را ارزيابي نماييد كه آيا اين شخص قابليت تبديل شدن به مشتري را دارد يا خير؟ در صورت منفي بودن، از او به خاطر پاسخگويي تشكر نموده و به سراغ تلفن هاي بعدي برويد.
ساير اشتباهات فروش تلفني– پاسخگويي توسط اوپراتور الكترونيكي : اگر استجابت الكترونيكي براي مشتريان ارسال كنيد در بيشتر مواقع موفق به فروش نخواهيد شد. تماس بگيريد و از سوالات آنها براي آغاز مكالمه استفاده كنيد و با طرح چند سوال كليدي ساير مي توانيد از تمام نيازهاي آنها آگاه شويد و مسير حل هاي خويش را به آنها ارائه نماييد.
– عدم شناسايي ريزبين احتياج مشتريان : نخست سعي كنيد متوجه نيازهاي مشتري شويد و بفهميد چه چيزي اهميت اكثريت دارد. شما از مزاياي محصولات خويش اطلاع كامل داريد و اكنون كه بايد كه از نگرش مشتري به محصول نگاه كنيد و مزاياي مورد نظر را اعلام نماييد.
– عدم بستن گفتگو در بازاريابي : مردم بايد محصولات را بخرند و از خدمات شما كاربرد نمايند، بايد از آنها بخواهيد. اين جستار زياد واضح است ولي اكثر ملت چشم براه مشتري هستند الي سراغ آنها بيايد و تقاضاي خريد كند. و بعد از ارائه اطلاعات، مشتري را خلاص نكنيد.
– عدم دنبال : هنگامي كه شخصي از شما خريد نمي كند ولي به شما و محصولات شما اعتماد كرده است، بايد پيگيري نماييد. از اين موقعيت استفاده كنيد و توسط تلفن از كيفيت تاثير و رضايت ديگر مشتريان از محصول مطلع شان كنيد. به اين ترتيب شانس خويش را براي فروش بالا مي بريد.