در اين كه اينستاگرام براي فيسبوك يك سرمايه مهم است هيچ شكي نيست، اما تاكنون با خود فكر كردهايد كه يك پلتفرم اشتراكگذاري عكس و فيلم چقدر ميتواند بزرگ و درآمدزا باشد؟ براي شروع كافيست بدانيد درآمد اينستاگرام از تبليغات در سال گذشته، ۲۰ ميليارد دلار بوده كه در مجموع يك چهارم درآمد فيسبوك را تشكيل ميدهد.
نكته جالب اما اينجاست كه اينستاگرام كه بيشتر به عنوان يك پلتفرم اشتراكگذاري عكس شناخته ميشود، درآمدي بيشتر از پلتفرم يوتيوب كه محبوبترين پلتفرم ويديويي در دنياست دارد. يوتيوب در سال گذشته ۱۵.۱ ميليارد دلار درآمد داشته كه ۵ ميليارد دلار كمتر از پلتفرم اشتراگگذاري عكس تحت مالكيت فيسبوك است. البته تفاوتي اساسي ميان اين دو پلتفرم وجود دارد.
براي مثال يوتيوب درآمدهاي حاصل از تبليغات خود را با توليد كنندگان محتوا به اشتراك ميگذارد در حالي كه اينستاگرام چنين كاري انجام نميدهد و تنها بخشي از هزينه تجهيزات را در اختيار توليد كنندگان محتوا ميگذارد كه هيچگاه هم به ارقام ۵ رقمي (۱۰ هزار دلار) نميرسد. البته اين را هم در نظر بگيريد كه پلتفرمهاي ويدويي، هزينههاي بيشتري براي استريم دارند تا پلتفرمهاي عكس محور مانند اينستاگرام.
فيسبوك در رابطه با درآمد اينستاگرام سكوت اختيار كرده و همچنين در رابطه با تعداد كاربران نيز اطلاعاتي منتشر نكرده است. آخرين باري كه اين كمپاني تعداد كاربران شبكه اجتماعي محبوب خود را اعلام كرد، حدود يك ميليارد نفر در سال ۲۰۱۸ بود. با اين حال ميتوان انتظار داشت كه اين پلتفرم محبوب درآمدهاي اين چنيني نيز داشته باشد، زيرا تبليغات را ميتوان همه جاي اين برنامه پيدا كرد.
براي مثال كاربران تبليغات را ميان استوريها و در فيد اصلي مشاهده ميكنند. همچنين با تلاشهايي كه اينستاگرام به منظور تسهيل فرايند خريد از اين پلتفرم انجام داده، باعث شده تا شركتهاي بزرگ محصولات خود را در ابن شبكه اجتماعي تبليغ كنند. در هر صورت تمامي اين اعداد و ارقام يك چيز را نشان ميدهند و آن هم اين است كه اينستاگرام ديگر يك پروژه جانبي براي فيسبوك نبوده و اين كمپاني قصد دارد تا در آينده تمركز بيشتري روي بهبود سوددهي آن كند
منبع: