پارك بازاريابي ايران، مركز جامع خدمات آموزش بازاريابي ، مشاور بازاريابي و تحقيقات بازاريابي در ايران مي باشد. كليه اين فرايندها مطابق برنامه بازاريابي و فروش سيستماتيك كه توسط اعضاي هئيت علمي پارك بازاريابي ايران (۳۰ تن از دكترين و متخصصان بنام مديريت بازاريابي و اقتصاد) گردآوري گرديده است، در شركت هاي گوناگون پياده سازي و اجرا مي گردد.
انواع بازاريابي كه در كشورهاي مختلف باره استفاده قرار مي گيرند، متفاوتند و بسيار گوناگون هستند. ولي بايد رويت كه شيوه هاي گوناگون و گونه ها بازاريابي را مديران با
انواع بازاريابي در ايران |
چه هدفي دنبال مي كنند.
هدف اصلي مديران و مالكين كمپاني ها از پيمودن گونه ها بازاريابي در كمپاني ها، ايجاد يك برند نيرومند يا يك برند سرشناس يا مواردي از اين دست است. همه كارآزمودگان مديريت بازاريابي مي دانند كه فروش در سايه بازاريابي حاصل مي شود و چنانچه كليه فرايند هاي مربوط به بازاريابي از قبيل ، تحقيقات بازاريابي ، شناسايي مايحتاج و خواست هاي مشتريان و در نهايت روش هاي كسب رضايت مشتريان بايد به راستي طي شود الي از كمپاني شما يك برند با هويت مثبت در ذهن مشتريان تشكيل گردد.
اما چگونه مي توان مطمئن بود كه مسيري را كه مديران كمپاني در آن گام نهاده اند، به سمت و سوي درستي قبل مي رود. روشي كه بتوان به اين قطعيت قبض كه انواع بازاريابي به درستي در شركت باره كاربرد قرار گرفته است و همچنين اهداف مديران در نيل به يك برند نيرومند در جامعه پژوهشگر مي گردد، از راه تحقيقات بازاريابي جامع در ميان بازار قصد دست يافتني است. البته ضروري است كه ما بعد از انجام تحقيقات بازاريابي صحيح و دقيق جهت بكارگيري انواع بازاريابي (با روش هاي علمي) ، برنامه راهبرد بازاريابي و بلند مدت و همچنين برنامه هاي كوتاه مدت براي مديريت بازاريابي سازماني خويش گردآوري كنيم.
انواع بازاريابي - kind of marketing
برخي مفاهيم و انواع بازاريابي عبارتند از:بازاريابي تقاضا به اقدام Call to Action Marketing
اين بازاريابي بخشي از بازاريابي درون سيستمي است كه در درون وب سايت از طريق بنر، متن يا يك تصوير رويداد مي افتد، اين ابزارها، تلاش مي نمايند الي فرد را به كليك بر روي آن ترغيب نموده وارد دالانه وابستگي با سايت گردد كه نهايتاً به يك فروشگاه آنلاين ختم شده و آن را به فروش تبديل نمايد.
بازاريابي Alliance Marketing
بدين معنا كه چند شركت كه با يكديگر بر سر منابع خويش ائتلاف نموده الي يك محصول يا خدمت ترويج نموده و به فروش برسانند. در اين حالت، نه تنها فايده بيشتري براي سهامداران خويش برپايي مينمايند، بلكه بهره بازار خود را نيز افزايش و تاثيري بيشتري بر بازار خواهند داشت.
بازاريابي گاز انبري Ambush Marketing
شناسايي و حضور در محل كمپين برندينگ يك شركت، براي اتمام تبليغات در خصوص يك برند ديگر، بدون پرداخت هيچ مبلغي به عنوان اسپانسر به شركت برگزاركننده آن كمپين ، كه اين امر موجب تفريق ارزش سرمايه گذاري بر آن كمپين ازنقطه عقيده اسپانسرها مي گردد.
بازاريابي اندك Close Range Marketing
اين نوع بازاريابي را بازاريابي از نوع كم و بيش Proximity Marketing نيز ميگويند. از تكنولوژي هايي نظير Wi-Fi يا Bluetooth در جهت گسترش محصولات و خدمات در نزديكي محل حضور مشتريان سهم مي گيرد.
بازاريابي اَبري Cloud Marketing
اين نوع بازاريابي در مورد بازاريابي در فضاي وب است، جايي كه تمام منابع و امكانات بازاريابي تحت شبكه آنلاين جابجا مي گردد و مخاطبين در فرايند اين نوع بازاريابي قادر به توسعه، اصلاح، استفاده و يا به اشتراك گذاري آن هستند.
بازاريابي مشاركتي Affinity Marketing
بازاريابي مشاركتي Partnership Marketing نيز خوانده مي شود،اين تكنيك سبب ايجاد يك رابطه عميق بين برندهاي مكمل مي گردد، از جانب ديگر اين استراتژي مشاركتي داراي منافع بر هر دو برند(شركت) خواهد بود. هنگامي كه يگانه از كمپاني ها در جهت كسب درآمد براي خود موجب خلق ارزش براي يك مشتري مي شود، ديگر درحال برپايي پيوستگي با مشتريان جديد است.
بازاريابي گروه اجتماعي Community Marketing
اين تكنيك بازاريابي درباره برآوردن نيازها و احتياجات مشتريان حاضر در يك گروه اجتماعي در يك ناحيه جغرافيايي خاص است و با جذب مصرف كنندگان جديد از خارج آن گروه نيز مخالف است.
بازاريابي محتوا Content Marketing
در اين مورد، محتوا توليد و در كانال ها و بسترهاي متفاوتي منتشر مي گردد . اين درونمايه در جهت ارائه اطلاعاتي در باره خدمات و محصولات مشخص به مشتري بالقوه و تأثيرگذاري بر آن، بدون استفاده از هياهوي سنتي فروش و فروشندگي است.
بازاريابي مفهومي Context Marketing
در بازاريابي مفهومي تمركز بر مشخصات محصول و خدمات نيست، بلكه تمركز بر ايجاد رابطه و معرفي و تبيين يك سبك زندگي است. بازاريابي مفهومي به معناي انتقال درونمايه به كسان مناسب، از كانال پسنديده و در سررسيد پسنديده است.
بازاريابي با مثال رايگان Free Sample Marketing
اين گونه بازاريابي همانند به بازاريابي شبه مجاني نيست، زيرا صرف نظر از آنكه بر ارائه محصول مجاني تكيه دارد، اما اين ارائه رايگان در جهت آشنايي مشتري با محصول است. كمپاني اميدوار است الي با تأثير پسنديده بر مشتري، او را براي خريد بعدها ترغيب نمايد.
بازاريابي پايگاه ديتا Database Marketing
اين بازاريابي با به كارگيري اطلاعات موجود در پايگاه داده مرتبط با مشتريان موجود و يا مشتريان بالقوه در جهت سفارشي نمودن راهبرد بستگي با مشتري و با استفاده از آن استراتژي در هرگونه كانال در جهت گسترش محصول يا خدمت رويداد مي افتد.
بازاريابي ديجيتال Digital Marketing
اين نوع بازاريابي با استفاده از ساز و برگ ديجيتال مشابه تلفن به اتفاق هوشمند، رايانه، تبلت و بيلبوردهاي ديجيتال براي مطلع نمودن مشتريان و شركاي بازرگاني در مورد كالا و خدمات مي پردازد. بازاريابي اينترنتي، عنصر كليدي در بازاريابي ديجيتال است.
بازاريابي سر راست Direct Marketing
اين اصطلاح اشاره به تكنيكي دارد كه سازمان از طريق آن به صورت سر راست با مشتري خويش ارتباط پايدار مي نمايند، نظير: نامه، ايميل، اس.ام.اس، پوستر و ديگر ابزارهاي ترويجي.
بازاريابي متنوع Diversity Marketing
هدف از اين نوع استراتژي، جلب نظر دانش هاي گوناگون است. اين دانش ها داراي اعتقادات، باورها، انتظارات، سلايق و نيازهايي هستند كه بايد با در نظر اخذ اين عناوين، يك برنامه بازاريابي اختصاصي براي اثرگذاري بر اين بخش از مشتريان قصد تبيين و پايه سازي گردد.
بازاريابي رسانه متقاطع Cross-media Marketing
استفاده از كانال هاي چندگانه نظير ايميل، نامه، صفحات وب و همانند آن در جهت ارائه اطلاعات درباره محصولات و خدمات به مشتري در جريان ترويج متقابلCross-promotion، بكار گرفته مي شود. ( تعريف بازاريابي متقابل )
بازاريابي بشارتي Evangelism Marketing
اين نوع بازاريابي، همانند به بازاريابي دهان به دهان است. براي به كارگيري بازاريابي بشارتي، شركت مي بايست ميزان مشتريان حامي برند خويش را افزايش دهد، اين به مذهب معناست كه اين مشتريان خاصيت هاي محصول يا خدمات را گسترش مي دهند و سود شركت را افزايش خواهند داد.
بازاريابي بدون عوض؛ شبه مجاني Freebie Marketing
در اين حالت، محصول را باقيمت بسيار كم فروخته و يا كاملاً رايگان به مشتري ارائه مي نمايند. هدف، فروش ديگر تجهيزات تكميل كننده اين نوع محصولات يا خدمات در مراحل بعدي به همان مشتري است.