بازاريابي را از كجا و چگونه بايد شروع كنيم؟

چگونه يك صفحه را در ورد حذف كنيم

بازاريابي را از كجا و چگونه بايد شروع كنيم؟

۸۵ بازديد

1. وارد سيستم نظرسنجي از مشتريان شويد
شركت هاي متوسط و كبير اغلب به چهره منظم نظرسنجي هايي را به روش هاي گوناگون از مشتريان خويش اتمام مي دهند. اين نظرسنجي ها طيف وسيعي از موضوعات همانند ميزان رضايت از كيفيت محصولات، ميزان رضايت از خدمات پس از فروش، ميزان خوشنودي از فرايند خريد (از زمان انتخاب محصول تا گرفتن آن) و ... را در بر مي گيرد. اين نظرسنجي ها منابع ارزشمندي براي آشنايي با شركت و جايگاه آن در بازار و در مياني مشتريان است. نمراتي كه از اين نظرسنجي ها در مي آيد، نقاط قوت و ناتواني سازمان را مي شناساند. بازاريابي را از كجا و چگونه بايد آغاز كنيم؟
نكته عملي: تمامي شركت هايي كه استشهاد مديريت كيفيت (ISO) دارند، حائز سيستم مدون نظرسنجي هستند. يگانه از كارهايي كه مي توانيد انجام دهيد اين است كه روش سپريدن نظرسنجي ها را بررسي كنيد. آنها را با روش هاي استاندارد بسنجيد. اگر پيشنهادي داريد ارائه دهيد.
براي مرتفع كردن نقاط ضعفي كه در اين فرايند مي بينيد، پيشنهاد دهيد. اگر هم شركت فاقد اين سيستم بود، كارتان را از همين جا شروع كنيد. يك سيستم خوب براي نظرسنجي از مشتريان در موضوعات مختلف مسير بيندازيد. مديران از نظرسنجي ها خوش شان مي آيد. آنها اخ دارند بدانند در شركت شان چه تازه است. كجاي كارشان ايراد دارد و مشتريان در ارتباط با آنها چه انديشه مي كنند.
2. يكي از ارزشمندترين دارايي هاي هر شركت، بانك اطلاعاتي شكايات و پيشنهادات آن است
تمام خواسته هاي مشتريان در غُر زدن هاي شان است. آنها در مورد خواسته هاي شان اختصار نمي آيند و مدام ايراد مي گيرند و خواسته هاي پشت راز هم دارند. اين خواسته ها به عنوان گلايه يا رهنمود در فايل هاي مخصوصي ثبت مي شوند. البته براي شركت هايي كه داراي گواهي مديريت كيفيت (ISO) هستند، به اين فايل ها رجوع كنيد و تا مي توانيد اطلاعات كسب كنيد.
نكته عملي: همانگونه كه گفته شد، اگر بخت داشته باشيد و بتوانيد در شركتي كه گاهي مديريت كيفيت (ISO) دارد استخدام شويد، برخي كارها از قبل سپريدن شده و اطلاعات موجود است. و اگر هم نتوانستيد در چنين شركتي كار كنيد، خودتان دست به شغل شويد و شروع به اخذ پيشنهادات و شكايات مشتريان شويد.
اين پيشه را از طريق هاي گوناگون مانند نظرسنجي ها، تماس تصادفي و غيره مي توانيد سپريدن دهيد ولي يادتان نرود، فقط دريافت شكايت يا رهنمود مهم نيست. مهم تر متعلق به اين است كه آن را تا ته قبل ببريد، حلش كنيد، مشتري را خشنود كنيد و در پايان گرد از ايرادات عملكرد سازان را رفع نماييد.
گام دوم: مشتريان
اگر بتوانيد مشتريان تان را بشناسيد، به چند برتري مهم دست پيدا مي كنيد:
اول: از جايگاه كمپاني در بازار اطلاعات خوبي به دست مي آوريد.
از اين روش مي توانيد اسم بازرگاني (Brand) كمپاني را كه ارزشمندترين دارايي هاي شركت است، بشناسيد. مي توانيد عواملي را كه مايه قوت اخذ آن شده اند، دريابيد و در برنامه هاي تبليغاتي تان بر آنها تكيه كنيد. مي توانيد عوامل آفت زننده به اسم تجاري را كشف كنيد و با ارائه پيشنهاداتي به مديريت، سعي در تقويت آن كنيد. (اين كار از طرفي هم مايه جلب پروا مديريت به شما مي شود.) همين يعني كلي شغل براي انجام دادن. بازاريابي را از كجا و چگونه بايد شروع كنيم؟
دوم: مشتريان تان را مي شناسيد.
اين يك مزيت كبير براي شما به عنوان بازارياب است. همين اطلاعات مايه مي شود كه در طراحي محصولات جديد، يا هر كار ديگري عقيده شما را بپرسند چون تنها شماييد كه با مشتري در بستگي هستيد و خواسته هاي او را مي دانيد. اين اطلاعات به تدريج شما را در سازمان مهم مي كند و اگر بتوانيد با حفظ وابستگي با مشتريان اطلاعات تان را نسبت به آنها افزايش دهيد، روز به روز در سازمان مهم تر مي شويد.
يادتان نرود كه نيازي نيست از همه چيز راز در بياوريد ولي اينگونه اطلاعات مايه مي شود كه ديگر واحدهاي سازمان نياز داشته باشند الي شما به كل چيز فراگرفتن داشته باشيد

بازاريابي و فروش در ايران چگونه بايد انجام شود؟

، به خصوص گل سرسبد سازمان يعني يكتا تحقيق و توسعه.
سوم: با دنبال شكايات و خواسته هاي مشتريان، مي توانيد خويش را به آنها بشناسانيد.
يكي از زيرمجموعه هاي واحد بازاريابي واحد وابستگي با مشتريان است. با دنبال خواسته هاي مشتريان و برآورده كردن خواسته هاي آنان و جلب خوشنودي شان، واحد خويش را به آنان بشناسانيد.
پس از مدتي مشتريان يكتا شما و خط تلفن شما را به عنوان دروازه كمپاني مي شناسند. اينگونه به چهره اتوماتيك اطلاعات به سمت شما سرازير مي شود و شركت هم شما را نقطه ارتباطي خويش با دنياي بيرون در نظر مي گيرد.
چهارم: گاهي اوقات پيش مي آيد كه از ديگر واحدهاي سازمان به خصوص يكتا تحقيق و توسعه تقاضا سپريدن تحقيقات موردي به شما مي شود.
اگر اين تحقيقات در خصوص ايده براي محصول جديد باشد، در فايل پيشنهادات سر بكشيد، برخي از مشتريان ذهن فعالي دارند و ايده هاي نكوداشتن مي دهند.
پنجم: از طريق پيشنهادات و شكايات و پيگيري آنها، مي توانيد مشتريان تان را بخش بندي كنيد.
حدود 10 درصد از مشتريان هستند كه اطلاعات و تجربه بالاتري نسبت به سايرين دارند. آنها را جدا كنيد و در يك فايل جداگانه نام شان را بياوريد.
به قصد اتمام تحقيقات تحليلي كه نياز به ادب و تجربه زيادي است (و نمي توانيد به هر كسي رجوع كنيد)، اين بانك اطلاعاتي به دردتان مي خورد.
گام سوم: رقبا
بانك اطلاعات رقبا را به روز كنيد. كمپاني هاي كبير و باتجربه، داراي بانك اطلاعاتي منظمي از رقباي شان هستند. گرد از نخستين كارهايي كه شا زماني كه وارد يك كمپاني مي شويد مي بايست سپريدن دهيد اين است كه رقباي آن كمپاني را بشناسيد. بازاريابي را از كجا و چگونه بايد شروع كنيم؟
به سراغ اطلاعاتي كه از آنها جمع شده (نظير كاتالوگ، سايت، فهرست قيمت و ...) برويد و به دقت آنها را مطالعه كنيد. كوشش كنيد هرگونه اطلاعاتي را از رقبا در ذهن بسپاريد. اسم آنها، محصولات شان، بها هاي شان، اينكه با چه كمپاني هاي بيگانه شغل مي كنند، اسم مديرعامل و هر اطلاعات ديگر.
در مواقع مورد نياز، اگر كسي به اطلاعاتي از بازار احتياج داشت، پيش از سرك كشيدن در حجم زيادي از كاغذ مي تواند به شما و ذهن شما رجوع كند. اين يعني يك برتري بزرگ. اين هم از آن بخش اطلاعاتي است كه شما را در سازمان متمايز مي كند.
با اين حال سعي كنيد كه اطلاعات رقبا را نزد خودتان (و نه آدم ديگري) مدام به روز نگه داريد. براي هر كدام زونكن جداگانه اي را گزين كردن دهيد و به طرق مختلف با آنها تماس بگيريد. كوشش كنيد هر طور شده اطلاعات جديد را از آنها بگيرد.
نكته عملي: يگانه از كارهاي جالبي كه مي توانيد انجام دهيد اين است كه خود را به عنوان مشتري معرفي كنيد و با رقباي تان تماس بگيريد و ببينيد كه آنها درباره شما و محصولات تان به مشتريان چه مي گويند.
اين پيشه سخت است اما اطلاعات بسيار احسان به دست مي دهد؛ اطلاعاتي كه مي تواند در شناسايي فرآورده يا تبليغات تان يا هر برنامه اي كه براي معرفي نام بازرگاني تان داريد، مفيد واقع شود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.