من هم مثل شما از زماني كه كار نويسندگي و توليد محتوا را به چهره فريلنسر فرآوري درونمايه شروع كردم به ياد دارم كه دائم براي نگارش محتواي تارنگار عالي كه از لحاظ سئو قابل قبول باشد و در SERPs رتبه بالاتري داشته باشد لازم بود كه سررسيد زيادي را صرف جستجو در سايت هاي مثل Google Keyword Planner مي كرديم . همگي واژه ها
توليد كلمات كليدي |
كليدي پيوسته را بايد پيدا مي كرديم و كل آنها را يادداشت ميكرديم و بعد هم به هر طريقي سعي ميكرديم آنها را در يك جايي از متن به پيشه ببريم. حتي الي چند وقت قبل هم من دقيقا همين كار را براي نوشتار هاي رايتينا ميكردم . اما در چند هفته ماضي چندين مقاله بيگانه و سايت هاي معتبر سئو را رسيدگي كردم كه براي نگارش و انتشار يك پست تارنگار خوب كارهاي بسيار مهم تري از جستجوي كلمات كليدي داريم .
نه اينكه كلا جستجو و پژوهش در ارتباط با واژه ها كليدي را ساحل بگذاريم و ديگر هيچ كاربردي ندارند و به يك راهكار مرده تبديل شده اند . نه . فقط در اينجا مي خواهم بگويم كه براي دريافت رتبه خوب در گوگل و در ذهن مخاطب فاكتورهاي مهم تري هستند كه به خاطر پيدا كردن كلمات كليدي نبايد از آنها غافل شويم .
با ما در رايتينا به اتفاق باشيد تا به شما بگوييم چرا ساير نياز نيست از طريق جستجو و تحقيق كلمات كليدي بهرهگيري نماييم و مسير جايگزين چيست ؟
و چرا اين ايام بايد از روي مرحله پژوهش و پيدا كردن واژه ها كليدي در نگارش محتواي وبلاگ بپريد؟
جستجو در گوگل در درونمايه نويسيجستجو در گوگل در محتوا نويسيچند علت منطقي و مهم براي اين موضوع وجود دارد كه چرا نبايد در اين روزها وقت و تمركز اصلي خودتان را روي پيدا كردن واژه ها كليدي و تحقيق در ارتباط با آنها بگذرانيد :
اولين دليل خيلي ساده است : انقدر دنياي وب و آنلاين شلوغ و پرجمعيت شده است و هر روز هم به تعداد سايت هاي فعال اضافه ميشود كه پيدا كردن واژه كليدي اي كه پر جستجو باشد و كاربران زيادي آن را سرچ كنند و زياد تودگانه باشد ولي هيچ رقابتي روي آن نباشد تقريبا غير شدني شده است . و شما شدني است ساعت ها وقت صرف كنيد الي يك يا چند واژه كليدي مختصر رقابت را براي محتوا نويسي وبلاگ پيدا كنيد كه آن هم شدني است ارزش زيايد براي افزايش ترافيك به سايت شما را نداشته باشد .
با هم يك مثال در اين باره را مرور كنيم :
فرض نماييم كه ما براي پژوهش در باره واژه كليدي اي مانند بازاريابي درونمايه يا content marketing به سايتي همانند Moz’s Keyword Explorer راز بزنيم .
جستجوي كلمات كليديجستجوي واژه ها كليديالبته در مورد جستجوي واژه ها پارسي بسياري از اطلاعات را در اختبار ما نمي گذارد و چون از لحاظ بومي امكان انتخاب ايران نيست احتمالا نتايج حقيقت هم به ما نشانه نميدهد.
با يك نگاه كلي به نتايج حاصل مي توانيم ببينيم كه اصلا نبايد به سراغ كلمه كليدي بازاريابي درونمايه يا content marketing برويم چون بي گمان نمي توانيم به وسيله آن جايگاهي بگيريم !
مثلا يك نگاهي به ميزان سختي اين واژه بيندازيد . 96% !!
در اين شرايط شدني است صفحه واژه ها كليدي پيشنهادي را به اميد پيدا كردن واژه يا عبارتي مختصر چشم وهمچشمي تر اسكرول كنيد ، ولي با نگاهي به بسياري از آنها كاملا واضح است كه اين واژه ها به ميزان كمي بردباري دارد كه در درازا يك ماه به چهره ارگانيك سرچ شوند و پسين همين واژه ها هم اصلا در دريافت جايگاه نمي توانند به راحتي به ما كمك كنند .
و يك تقدير توان اميد كننده تر اينكه ، با نگاهي به رقيبان و صفحاتي كه در اين جستجو در رتبه هاي 1-3 هستند خبر نكوداشتن به شما ديتا نميشود و از پيش هم نااميد تر ميشويد . مثلا در مورد بازاريابي محتوا شما بايد با سايت هايي همانند ويكي پديا و متمم رقابت كنيد . يا در جستجوي انگليسي اين واژه با سايت هايي مثل Forbes، CMI و Huff Post كه به هيچ وجه پيشه راحتي نيست و نزديك مي توانيم بگوييم اصلا بخردانه هم نيست.
تحقيق در باره كلمات كليدي منظور در فرآوري محتواي سايتتحقيق در باره كلمات كليدي قصد در توليد محتواي سايتپس احتمالاً همه ما در اينجا به اين نتيجه برسيم كه جستجوي واژه ها كليدي براي فرآوري محتواي وبلاگ كاري هدر دهنده وقت و انرژي است .
با نگاهي به صفحات برتر در واژه ها كليدي خاص و پر چشم وهمچشمي يك چيزي كاملا روشن است و آن هم اينكه هدف اصلي مؤلف اين صفحه متمركز روي يك كلمه كليدي يا عبارت ويژه نبوده است . مثلا اگر ما در باره عبارت بازاريابي درونمايه پژوهش مي كنيم ، صفحاتي كه به عنوان رتبه هاي برتر در گوگل پرتو داده مي شوند صفحاتي هستند كه تنها با يك كلمه كليدي خاص كه بارها در عنوان و زير عنوان و برچسب و توضيحات متا تكرار شود بازي نمي كنند و به اين شكل به اين جايگاه نرسيده اند . بلكه تنها از طريق فرآوري محتواي با كيفيت و مفيد به اتفاق با كاربرد دايره گسترده اي از لغات مربوط و مشابه با عبارت خاص «بازاريابي درونمايه » به اين جايگاه دريافتي اند .
يعني گوگل در يك صفحه ويژه تعقيب تگ هاي HTML خاص يا كلمات كليدي ويژه براي رتبه بندي نيست . و فقط به تعقيب يك محتواي عالي و سودمند در باره جستار باره عقيده است . گوگل در لحظه نخست ورود به صفحه شما ، محتواي صفحه را اسكن ميكند و بررسي ميكند كه به چه ميزان محتواي صفحه با عنوان و موضوع مورد عقيده همخواني دارد .
بهتر است وقت خويش را بيخود صرف جستجوي كلمات كليدي نكنيد در حاليكه سايت هاي برتر در پهنه تخصصي شما رتبه هاي بالا را كسب كرده اند و شما در حال آماده هيچ فرصت و جايگاهي نداريد .
دليل دوم : وفاداري به واژه ها كليدي خاص و تكرار آنها در متن بي گمان متن شما را ماشيني مي كند و هيچ مخاطبي همنشين ندارد وقت خود را بگذارد و اين گونه متن ها را بخواند . و بي گمان شما هم به عنوان نويسنده و كپي رايتر در موعد نگارش متن خيلي با اين مساله راحت نيستيد و زحمت ساز ميشود .
جستجوي كلمات كليديجستجوي واژه ها كليديپس به عنوان يك قانون كلي در اين ايام بايد بگوييم كه :
مهم نيست كه به چه شمار كلمه كليدي در يك متن نوشتار يا صفحه وب سايت تان به شغل برده ايد ، اگر بهترين درونمايه در پهنه تخصصي و جستار خاص باره عقيده را نداشته باشيد هيچ ترافيك ارگانيكي را نمي توانيد از گوگل بگيريد .
بسياري از افرادي كه در دنياي آنلاين و كسب و كار خويش اين روزها موفق مي شوند به اين خاطر است كه يك زاويه كوچك و ويژه يا به اصطلاح Niche پهنه كاري خود را گزينش مي كنند و در آن مقوله به تخصص و فرهنگ لازم مي رسند و شروع مي كنند به فرآوري درونمايه در همان پهنه خاص و كوچك و ساير تنها حضور واژه ها كليدي خاصي برايشان مهم نيست .
اما همانطور كه در عنوان هم گفتيم بايد جايگزين بهتري براي پژوهش و جستجو در باره كلمات كليدي داشته باشيم . در اينجا من به چند باره از نكاتي كه با مطالعه چند مقاله معتبر و همين طور تجربه شخصي خودم به آنها رسيدم را با شما هم در وسط ميگذارم