بازاريابي محتوا در سال ۲۰۱۷ زياد گسترده بوده است و همه نشانهها، همين روند رشد را در سنه ۲۰۱۸ نشانه ميدهد. با توجه به موفقيت اين استراتژي، رقابت در اين گونه بازاريابي بسيار بسيار شده است و بهنوعي، ماركت از اين گونه بازاريابي اشباع شده است.
انواع محتوا براي شبكه هاي اجتماعي |
راهحل شما براي ديده شدن در اين گونه بازاريابي چيست؟ چگونه ميتوانيد يك سر و گردن بالاتر از رقبا قرار گيريد؟ توليد چه محتوايي براي مخاطبان شما جذابتر خواهد بود؟ فرآوري محتواي خوب، رمز كاميابي راهبرد بازاريابي درونمايه است كه منجر به مزيت شما نسبت به رقباي شما ميشود.
۱- پست هاي وبلاگ (Blog Post)پست هاي بلاگ
اغلب وبسايتها حائز بخشي به اسم تارنگار (Blog) در نوارابزار بالاي وبسايت هستند. براي بسياري از برندها، پستهاي وبلاگ، بخش اصلي بازاريابي محتواي آنها را تشكيل ميدهد. زيرا، نگارش پستهاي وبلاگ، معمولاً موعد زيادي نياز ندارند، بهراحتي توسط سرچ گوگل پيدا ميشوند، كاربران بهراحتي ميتوانند آنها را بخوانند و به اشتراك بگذارند و روش سريع و كمهزينهاي براي توليد درونمايه محسوب ميشود. پستهاي تارنگار كه حائز محتواي مفيد، جذاب و ويژگيهاي بصري خوب است، به چهره viral اشاعه مييابد و به راحتي از طريق شبكههاي اجتماعي به اشتراك گذاشته ميشود. وبلاگنويسي بخش بسيار مهمي از استراتژي بازاريابي درونمايه است.
پستهاي وبلاگ حائز نويسنده، تاريخ، دكمه اشتراكگذاري در شبكههاي اجتماعي و بخش نظرات هستند. موضوعات پستها، خبري (news) يا How to هستند. پستهاي وبلاگ، ايدهآلترين محتوا براي برقراري ارتباط با خوانندگان محسوب ميشود كه به پرورش ليد كمك ميكند. حفظ يك بسامد منظم براي انتشار پستهاي باكيفيت در وبلاگ بهطور چشمگيري به افزايش ترافيك وبسايت كمك ميكند.
يك برنامهريزي ساده براي نوشتن پست هاي بلاگبرنامهريزي پست بلاگ
۱- مخاطبان قصد خويش را فهم كنيد.پيش از پيش درآمد به نگارش پستهاي وبلاگ، بايد شناخت احسان از مخاطبان خود داشته باشيد و از خود بپرسيد كه مخاطبان همنشين دارند در ارتباط با چه چيزي بدانند؟ چه چيزي آنها را راضي ميكند؟ بهعنوان مثال، اگه مخاطبان شما در كسبوكار خود حرفهاي هستند، نياز نيست درباره نخست شغل در شبكههاي اجتماعي گفتگو كنيد، بلكه ميتوانيد اطلاعاتي را در ارتباط با شفا موقعيت كسبوكارها در شبكههاي اجتماعي ارائه دهيد. اين مرحله، دقيقاً جايي است كه پرسوناي مشتري (buyer persona) ميتواند كمككننده باشد.
۲- با برگزيدن جستار شروع كنيد.انتخاب سوژه وبلاگ، نخستين كاري است كه بايد سپريدن دهيد. موضوعي كه انتخاب ميكنيد، بايد پيوسته با كسبوكار شما، موردعلاقه مخاطبان شما، مناسب براي سئو و متناسب با قصد اصلي از فرآوري درونمايه باشد.
۳- يك سرآغاز جذاب بنويسيد.پاراگرافهاي ابتدايي نقش بسيار مهمي در جلبتوجه بيننده دارند. اگر پيشگفتار نوشته جذاب نباشد، ممكن است كاربر از خواستن پيوستگي متن خودداري كند. پيشگفتار پست را ميتوانيد با يك طنز، داستان يا آمارگرفتن و ارقام جالب آغاز كنيد و سپس، هدف از پست را بهصورت كامل توضيح دهيد. اين مرحله، كاربر را به ادامه احضار تشويق ميكند.
۴- محتواي خود را سازماندهي كنيد.ممكن است اطلاعات و دادههاي ارائهشده در يك پست زياد زياد باشد و پيگيري كردن آن براي خواننده سخت باشد. اين مسئله با مرتب كردن مطالب از طريق تقسيمبندي آنها، مرتب ميشوند. براي اين كار، ميتوانيد از قالبهاي حاضر و مجاني HubSpot، بهرهگيري كنيد.
۵- محتواي باره نظر را بنويسيد.در اين مرحله، بايد محتواي خويش را با به كارگيري اطلاعات خود يا از راه جستجوها اطلاعات، مثالها و دادههاي ديگر، بنويسيد.
۶- پست خود را ويرايش كنيد.ويرايش پستها، بخش زياد مهمي در پستهاي وبلاگ محسوب ميشود. اهميت آن را ناديده نگيريد. اصول نگارشي، قوانين پروانه زبان، ويژگيهاي بصري، تيترها و پايين تيترها بايد بهصورت كامل در پستها رعايت شوند. رعايت كردن اندازه و فرمت پسنديده براي عنوانها و پايين عنوانها كارايي زيادي در زيبايي پستها دارد. يكي از نرمافزارهاي باره استفاده وبلاگنويسان ايراني، ويراستيار است كه متعلق به براي اصلاح نكات ويرايشي پستها بهرهگيري ميكنند.
۷- يك دكمه CTA در فرجام پست قرار دهيد.در واپسين،انجام هر پستي، بايد يك دكمه Call to Action پيمان داده شود تا خواننده به سمتي كه موردنظر شماست، مثلاً عضويت در خبرنامه وبلاگ، دانلود eBook، ثبتنام در وبينار و … هدايت شود. درصورتي كه كاربر بر روي اين دكمه كليك كند، lead برپايي ميشود. همچنين، ميتوانيد از اين دكمه براي هدايت خواننده به پستهاي پيوسته با سوژه پست بهرهگيري كنيد.
۸- پست را بر اساس سئو بهينهسازي كنيد.پس از اينكه نوشتن و ويرايش پست تمام شد، دوباره آن را ازلحاظ سئو رسيدگي و بهينهسازي كنيد. شمار تكرار كليدواژه در متن را مبناي شفا سئو قرار ندهيد و همهچيز را فداي تراكم كليدواژهها نكنيد. چنانچه تركيب كليدواژهها به تجربه كاربري آفت نميزند، اين كار را اتمام دهيد. هرچه URL كوتاهتر و كاربرپسندتر باشد، بهتر خواهد بود. براي درمان سئو، به توضيحات متا (Meta Description) ، زيرعنوانها و بهينهسازي براي نمايش در موبايل پروا داشته باشيد.
۹- يك عنوان جذاب انتخاب كنيد.يكي از مهمترين مراحل براي جذب مخاطبين، گزينش يك عنوان جذاب است.
نقش پست هاي بلاگ در كسب و كارتوليد lead در پست هاي بلاگ
۱- منجر به افزايش ترافيك وبسايت ميشود. هر پستي كه در تارنگار نوشته ميشود، يك صفحه جديد را به وبسايت اضافه ميكند. اين موضوع، تعداد فرصتهايي كه شما براي حضور در صفحات جستجو داريد را افزايش ميدهد. در نتيجه، ترافيك ارگانيك وبسايت نيز افزايش مييابد. همچنين، هر پست جديدي كه در وبلاگ منتشر ميشود، درصورتي كه در شبكههاي اجتماعي به اشتراك گذاشته شود، ميتواند مايه جذب مخاطبين جديد شود و درنهايت، افزايش شدامد شود. اين موضوع، ميتواند سئو وبسايت را نيز افزايش دهد.
۲- منجر به تبديل شدامد به Lead ميشود. بعد از هدايت شدامد به وبسايت، ميتوانيد از طريق اضافه كردن CTA (Call To Action) به هر پست وبلاگ، كاربران جذبشده را به lead تبديل كنيد.
اين مطلب را هم بخوانيد: مفهوم lead و چند راهكار عملي براي فرآوري آن۳- ارائه اطلاعات ارزشمند و مفيد در وبلاگ، مايه افزايش اعتبار و توان كسبوكار ميشود. وبلاگهاي خوب ميتوانند سوالات رايج مشتريها يا lead ها را پاسخ دهند. توليد پستهاي مفيد، اعتبار برند را نزد مشتريان افزايش ميدهد.
۴- بيشتر بازارياباني كه از پست هاي بلاگ بهرهگيري ميكنند، ROI بالاتري در كسبوكار خويش اخذ ميكنند. ۶۱ درصد از مصرفكنندگان آنلاين آمريكايي بر اساس توصيههاي بلاگ، خريد ميكنند.
۲- پست هاي شبكه اجتماعي (Social Media Post)پست هاي شبكه اجتماعي
در پهنه بازاريابي محتوا، برپايي يك محتواي خوب فقط نيمي از طريق است. بعد از برپايي آن، بايد به انتشار آنلاين آن انديشه كنيد. سادهترين راهي كه شدني است به ذهن شما برسد، انتشار محتواي موردنظر در رسانههاي اجتماعي است، اما اين جستار خيلي ساده نيست و دربايستن به كوشش دارد. امروزه، همه شركتها در شبكههاي اجتماعي مختلف، حساب كاربري دارند. خاصيت برتر اين نوع محتوا، فراگير شدن و دسترسي آسان به مخاطبان است. توئيتها، پستهاي فيسبوك، عكس ها و ويدئوهاي اينستاگرام و پستهاي ساير شبكههاي اجتماعي، انواع درونمايه هايي هستند كه در پستهاي شبكههاي اجتماعي مطرح ميشوند و ميتوانند داراي لينك، منشن (mention) و هشتگ باشند. اين محتواها به انگيزه فراگير بودن، مورد پروا بسياري از بازاريابان قرار گرفته است. ميزان به اشتراكگذاري پستهاي شبكه اجتماعي هر كسبوكار به كيفيت پست، نوع محتوا و محبوبيت آن برند وابستگي دارد.